آن‌سوی ادعای ارتش صهیونیستی درباره انبارهای موشکی حزب‌الله

شنبه 7 مهر 1403 - 12:20:0
آن‌سوی ادعای ارتش صهیونیستی درباره انبارهای موشکی حزب‌الله

هدف صهیونیست‌ها از طرح ادعاهای اخیر خود درباره محل نگهداری موشک‌های مقاومت را می‌توان ایجاد موازنه وحشت با تخریب شهرها و روستاها، ایجاد منطقه حائل مرزی برای امنیت شهرک‌نشینان با غیرقابل سکونت کردن اراضی لبنانی در امتداد سرزمین‌های اشغالی، و به راه انداختن موجی از آوارگان جنگی در مناطق جنوبی لبنان برای استفاده به عنوان اهرم فشار بر حزب الله و مبادله بازگشت آوارگان صهیونیست به شهرک‌های شمالی دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، لبنان در مدار جنگ. موج جنگ‌طلبی سران جنایتکار رژیم صهیونیستی اینبار دامن لبنانی‌ها گرفت و در ساعات گذشته مناطق مختلف این کشور بویژه ضاحیه جنوبی آماج بمباران هوایی جنگنده های صهیونیستی قرار گرفت که طی آن تاکنون به گفته وزارت بهداشت لبنان حداقل 492 نفر شهید و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند که بخش زیادی از شهدا و زخمی‌ها را غیرنظامیانی تشکیل داده اند که هنوز در زیر آوارها مدفون مانده‌اند.

در مقابل این حملات، حزب الله لبنان نیز به طور ممتد و گسترده شهرک‌های صهیونیستی در عمق اراضی اشغالی را با حملات موشکی خود مورد هدف قرار داد که منابع عبری از اعلام وضعیت فوق‌العاده آماده باش در سراسر مناطق سرزمین‌های اشغالی خبر داده اند.

اما در میانه وضعیت نامعلوم این درگیری طی روزهای آینده، یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم از شروع مرحله سوم عملیات نظامی در لبنان خبر داده است و همزمان با این اظهارات منابع خبری اعلام کرده اند که ارتش اشغالگر اسرائیل با اعلام قصد خود برای انجام حملات وسیع به جنوب لبنان، با ارسال پیامکی به ساکنان این منطقه، از آن‌ها خواسته تا خانه‌هایشان را تخلیه کنند.

در این پیامک ادعا شده است که خانه‌های مسکونی به محلی برای انباشت سلاح‌های حزب‌الله تبدیل شده است.

در متن این پیامک چنین نوشته شده است: «اگر در ساختمانی هستید که سلاح حزب الله در آن وجود دارد، تا اطلاع ثانوی از روستا دور شوید».

در همین راستا دانیل هاگاری سخنگوی ارتش صهیونیستی، نیز روز گذشته ادعا کرد که حزب‌الله در خانه‌های غیرنظامیان موشک و مهمات ذخیره می‌کند.

تکرار این ادعا در شرایطی که صهیونیست‌ها در حملات روز دوشنبه به طور گسترده اماکن غیرنظامی همانند مراکز بهداشتی، زیرساخت‌ها، خانه‌های شهری و روستاها را هدف قرار داده‌اند، می‌تواند نشانه‌ای از برنامه رژیم تل‌آویو برای توسعه جنایات خود علیه غیرنظامیان در روزها و هفته‌ها و شاید ماه‌های آینده باشد.

 

چرا ادعای ارتش صهیونیستی از اساس غلط است؟

ارتش صهیونیستی در شرایطی از تبدیل کردن اماکن مسکونی به عنوان انبار ذخیره تسلیحات در لبنان توسط حزب الله دم می‌زند که دلایل بسیار واضح و مبرهنی برای رد این ادعا و دسیسه‌چینی صهیونیست‌ها در پیش کشیدن این موضوع وجود دارد.

مهمترین شاهد و ادله کذب بودن اظهارات سران ارتش صهیونیستی درباره محل نگهداری موشک‌های مقاومت در لبنان، زیرساخت‌های پیشرفته و کاملاً حرفه‌ای است که حزب الله به عنوان یک ارتش قدرتمند و مدرن از جمله در حوزه ساخت انبارهای تسلیحاتی، شیوه‌های پیچیده  و علمی حفظ امنیت این انبارها و آماده‌سازی عملیاتی سریع ادوات نظامی برای استفاده در میدان نبرد، از آن بهره می‌برد. یکی از نمونه‌های اخیر این موضوع، که مقاومت تنها بخش کوچکی از توانمندی‌های ذخیره تسلیحات موشکی خود را به نمایش گذاشت، شهرهای موشکی است که به قدری بزرگ و طولانی و مجهز ساخته شده‌اند که رسانه‌ای کردن عبور و مرور لانچرهای بزرگ حمل موشک‌های نقطه‌زن و موتورسواران مجهز به موشک‌های دوش‌پرتاب ضدتانک هدایت شونده همانند بمب خبری در میان عموم مردم منطقه و محافل رسانه‌ای و سیاسی بین‌المللی منفجر شد. موضوعی که توسعه چشمگیر و غیرقابل پیشبینی توان نظامی مقاومت لبنان را به رخ صهیونیست‌ها کشید و این تنها بخشی از شگفتانه‌های رونمایی نشده حزب الله عنوان شد.

طبیعتاً وقتی حزب الله توان ساخت چنین شهرهای موشکی بزرگ و مجهزی ،آنهم در نزدیکی مرزهای سرزمین‌های اشغالی و در زیر چشمان جاسوسی گسترده رژیم و آمریکا و متحدان منطقه‌ای آنها را دارد ادعای استفاده از منازل شهروندان به عنوان انبارهای موشکی بسیار مضحک و نخ‌نما شده می‌نماید.

نکته مهم دیگر در این خصوص، جغرافیای گسترده‌تر لبنان در مقایسه با فلسطین اشغالی و وضعیت بسیار متفاوت لبنان و باریکه غزه می‌باشد. صهیونیست‌ها همواره در طول سالیان گذشته در جنگ‌های خود با مقاومت غزه از ادعای استفاده حماس از اماکن غیرنظامی برای شلیک موشک به شهرک‌های اشغالی، برای لاپوشانی و توجیه جنایات وسیع خود علیه غیرنظامیان استفاده کرده اند.

اگرچه در همین رابطه نیز بارها و بویژه در جنگ اخیر غزه پس از عملیات طوفان الاقصی، کذب بودن ادعای صهیونیست‌ها و بهانه‌جویی‌های آنها برای کشتار غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان کاملاً عیان شده است، اما ماهیت شیوه‌های جنگ پارتیزانی نیروهای مقاومت و کشیده شدن عرصه نبرد به خیابان‌های شهری غزه بخاطر مساحت کوچک 360 کیلومتر مربعی و تحت محاصره آن، به هیچ عنوان شباهتی با جغرافیای وسیع لبنان ندارد بویژه اینکه لبنان دارای 375 کیلومتر مرز مشترک با سوریه به عنوان بخش دیگری از محور مقاومت است.

همچنین حزب الله نیز همانند حماس، شبکه بسیار پیچیده و عریض و طویل از تونل‌های زیرزمینی را در طول دهه‌های گذشته ساخته است که در کل گستره مرز حدوداً 75 کیلومتری لبنان با شمال سرزمین‌های اشغالی امتداد دارد و ارتش صهیونیستی به خوبی می‌داند که این تونل‌ها بخش مهمی توان رزمی – عملیاتی نیروهای حزب الله را تشکیل می‌دهد و مقاومت به راحتی انبارهای تسلیحاتی خود را در معرض حملات هوایی رژیم قرار نمی‌دهد.

بنابراین این ادعا بسیار مضحک است که حزب الله انبارهای تسلیحاتی خود را در منازل مسکونی شهروندان در شهرها و روستا قرار داده است.

 

تکرار استراتژی تخریب غزه در لبنان

با مشخص شدن بی اساس بودن ادعای ارتش صهیونیستی، اکنون پرسش دیگر مربوط به علت‌های طرح چنین ادعایی و طرح و نقشه‌های احتمالی ورای آن است.

مشاهده روند 11 ماه سپری شده از جنگ غزه نشان می‌دهد که سران جنایتکار کابینه تندرو صهیونیستی برای فرار از تبعات بنیان کن شکست در برابر مقاومت در غزه، با دلگرمی نسبت به حمایت غربی‌ها بویژه امریکا، به کثیف‌ترین شیوه ممکن در جنگ روی آورده و قتل عام گسترده ساکنان غزه با بیشترین میزان تخریب خانه‌های مردم، مزارع و باغ‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی و درمانی و آموزشی و ... را در دستور کار قرار داده‌اند به صورتی که اکنون آمارهای مختلف از نابودی بیش از 70 درصدی غزه خبر می‌دهند.

با توجه به این واقعیت، به طور حتم سران نظامی و سیاسی صهیونیستی در هماهنگی کامل با آمریکا، خود را برای تکرار چنین سناریویی در لبنان یا حداقل در جنوب این کشور آماده می‌کنند که دلایلی را می توان برای آن ذکر کرد.

اول اینکه همه 10 لشگر ارتش صهیونیستی (شامل  10 تیپ فعال و 21 تیپ ذخیره) در طول 11 ماه گذشته با تمام قوا در جبهه جنگ با غزه فعال بوده‌اند و فرسودگی نیروها و کمبود نیروهای ذخیره، به عنوان ستون فقرات اصلی ارتش، به هیچ عنوان اجازه ورود اسرائیل به جنگ گسترده زمینی طولانی مدت با لبنان را نمی‌دهد. به همین دلیل ارتش صهیونیستی مجبور شده در روزهای اخیر لشگر 98 چتربازان، که قرار بود به عملیات در غزه ادامه بدهد را به مرزهای شمالی برای پیوستن به لشگر 36 گسیل کند.

مطمئناً توانمندی‌های حزب الله در عرصه جنگ تمام عیار زمینی حتی برای استراتژیست‌های صهیونیستی نیز کاملاً شناخته شده نیست و ورود به وادی جنگ زمینی با حزب الله به هیچ عنوان قابل مقایسه با غزه نخواهد بود. به عبارت دیگر تکرار سناریوی اشغال غزه در جنوب لبنان عملاً برای ارتش خسته و اضمحلال یافته صهیونیستی و عقبه بحرانی سیاسی و اجتماعی آن در سرزمین‌های اشغالی ممکن نیست و مطمئن‌ترین و دردسترس‌ترین گزینه برای ارتش استفاده از عملیات‌ گسترده هوایی در لبنان است.

از طرف دیگر تکرار بمباران‌های مناطق مسکونی در جنوب لبنان طی 11 ماه گذشته نشان می‌دهد که بانک اطلاعاتی رژیم درباره محل نگهداری انبارهای موشکی و سایر زیرساخت‌های نظامی حزب الله ضعیف است و سران صهیونیستی امکان تضعیف قدرت نظامی حزب الله در حملات هوایی را ندارند و از این رو بمباران شهری را در زمره اهداف نظامی خود در جنگ با لبنان تعریف کرده اند.

این در حالی است که حزب الله بارها در طول ماه‌های گذشته، با به نمایش گذاشتن تصاویر به دست آمده از اماکن نظامی، زیرساخت‌های اقصادی و تأسیسات استراتژیک رژیم در عملیات شناسایی پهبادها در عمق اراضی اشغالی، از بانک اطلاعاتی بسیار گسترده و دقیق خود رونمایی کرده که در صورت نیاز قادر به عبور از لایه‌های متختلف دیوار پدافندی گنبد آهنین و هدف قرار دادن آنها با انواع موشک‌های نقطه زن است.

بر این اساس هدف صهیونیست‌ها از طرح ادعاهای اخیر خود درباره محل نگهداری موشک‌های مقاومت را می‌توان ایجاد موازنه وحشت با تخریب شهرها و روستاها، ایجاد منطقه حائل مرزی برای امنیت شهرک‌نشینان با غیرقابل سکونت کردن اراضی لبنانی در امتداد سرزمین‌های اشغالی، و به راه انداختن موجی از آوارگان جنگی در مناطق جنوبی لبنان برای استفاده به عنوان اهرم فشار بر حزب الله و مبادله بازگشت آوارگان صهیونیست به شهرک‌های شمالی دانست.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


شنبه 7 مهر 1403 - 12:21:31