موسسه سیپری: یک سوم صادرات اسلحه جهان به خاورمیانه می‌رود

دو شنبه 21 اسفند 1396 - 12:14:5
موسسه سیپری: یک سوم صادرات اسلحه جهان به خاورمیانه می‌رود

تهران- الکوثر: به گزارش موسسه صلح "سیپری" آمریکا بزرگترین صادرکننده تسلیحات در پنج سال گذشته بوده است. دریافت‌کنندگان نزدیک به یک سوم از صادارات اسلحه در این مدت، کشورهای خاورمیانه بوده‌اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری)، بامداد دوشنبه (۱۲ مارس / ۲۱ اسفند) تازه‌ترین گزارش خود را در مورد میزان خرید و فروش تسلیحات در جهان منتشر کرد. در این گزارش خرید و فروش تسلیحات در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بررسی شده است.

به گزارش این موسسه میزان خرید و فروش تسلیحات در پنج سال گذشته در مقایسه با فاصله‌ی زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته است. علت این افزایش به‌ ویژه صادارت تسلیحات بیشتر به کشورهای خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه بوده است.

ادامه‌ی پیشتازی آمریکا درصادرات تسلیحات

طبق گزارش موسسه سیپری، ایالات متحده آمریکا ۳۴ درصد از بازار تسلیحات را در دست دارد و با این حساب بزرگ‌ترین فروشنده و صادرکننده تسلیحات در جهان است.

آمریکا در طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میزان فروش تسلیحات خود را در مقایسه با پنج سال پیش از آن ۲۵ درصد افزایش داده و به مجموعا ۹۸ کشور جهان سلاح فروخته و صادر کرده است.

ایالات متحده با توجه به قراردادهای تسلیحاتی که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما بسته شدند، توانست میزان فروش تسلیحات خود را به بالاترین میزان از دهه ۹۰ میلادی به این سو برساند.

به گفته‌ی خانم اوده فلوران، مدیر بخش تحقیقات درباره هزینه‌های تسلیحاتی در موسسه سیپری، "این قراردادها و همچنین قراردادهای تسلیحاتی که ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ منعقد کرده، سبب خواهد شد که آمریکا در سال‌های آینده نیز همچنان بزرگ‌ترین فروشنده‌ی تسلیحات باقی بماند".

اگر چه روسیه در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در مقایسه با پنج سال پیش از آن به میزان هفت درصد کمتر تسلیحات فروخته، اما همچنان پس از آمریکا در رتبه‌ی دوم بزرگ‌ترین فروشندگان و صادرکنندگان تسلیحات در جهان قرار دارد. به گزارش سیپری ۲۲ درصد از بازار تسلیحات جهان در دست روسیه است.

آلمان پس از فرانسه چهارمین فروشنده‌ی بزرگ تسلیحات در جهان محسوب می‌شود. میزان فروش و صادرات تسلیحات از آلمان اما در پنج سال گذشته کاهشی ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


دو شنبه 21 اسفند 1396 - 12:13:41