آن سوی فرش قرمز ملک سلمان برای حیدر العبادی"

یک شنبه 30 مهر 1396 - 15:35:4
 آن سوی فرش قرمز ملک سلمان برای حیدر العبادی"

تهران- الکوثر: نست وزیر عراق به منظور شرکت در نشست شورای هماهنگی عراق - عربستان که با حضور رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا برگزار خواهد شد ، شنبه شب وارد ریاض شد .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حیدرالعبادی دیشب پس از ورود به ریاض ، در کاخ « العوجا »واقع در منطقه الدرعیه مورد استقبال سلمان پادشاه عربستان قرار گرفت .
منابع خبری تاکید کردند نشست شورای هماهنگی عراق و عربستان با حضور حیدر العبادی ، سلمان و رکس تیلرسون در ریاض برگزار خواهد شد . شورای هماهنگی ریاض و بغداد با هدف تقویت روابط و همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم ، تقویت اعتماد سیاسی ، گشایش افق های جدید همکاری میان عربستان و عراق در حوزه های مختلف اقتصادی ، سیاسی ، عمرانی ، امنیتی ، سرمایه گذاری ، فرهنگی ، رسانه ای و گردشگری برگزار خواهد شد .

کارشناسان معتقدند به میزانی که عراق در بهبود روابط خود با عربستان صادق به نظر می رسد از سوی عربستان و امریکا چنین صداقتی دیده نمی شود و همین امر می تواند برای بغداد مخاطره آمیز باشد.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق بنا به دعوت پادشاه عربستان در صدر یک هیات سیاسی بلندپایه به این کشور سفر کرده و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اولین مرحله از سفر منطقه ای خود در نشست هماهنگی ریاض- بغداد شرکت کرده است . روابط و همکاری های عربستان و امریکا تازگی ندارد و این دو کشور به استثنای دوره های کوتاه که روابط چالشی با یکدیگر داشتند در اغلب مواقع در کنار هم بوده اند و به عنوان متحد هم عمل کرده انداما آنچه در این میان سوال برانگیز است حضور عراق در این نشست است آن هم در شرایطی که عربستان بعد از شکل گیری نظام سیاسی جدید عراق از هیچ تلاشی برای زمین زدن این نظام فروگذاری نکرد و انواع پروژه های براندازی را در هر دو عرصه سیاسی و نظامی علیه دولت و نظام سیاسی جدید عراق تدارک دید. بر این اساس مهمترین سوالی که در این زمینه مطرح است اینکه عربستان با چه قصد و نیتی به عراق جدید نزدیک می شود و برای مقامات و حتی مسئولان گروههای سیاسی و شیعه این کشور فرش قرمز پهن می کند و یا همچنانکه ملاحظه می شود ملک سلمان پادشاه عربستان شخصا به استقبال حیدر العبادی می رود؟ پاسخ کوتاه و در عین حال جامعی که می توان به این سوال پاسخ داد این است که عربستان در واقع چیزی که از طریق نظامی به دست نیاورده است اکنون می خواهد در عرصه سیاسی بدست آورد. البته در سال های گذشته نیز عربستان وارد تعامل سیاسی با گروههای سیاسی عراق جدید شده بود اما تخم مرغ های خود را در سبد اعراب سنی، شیعیان لائیک و بعضا گروههای کرد گذاشته بود اما از آنجا که از این شیوه نیز نتیجه بدست نیاورده بود لذا اکنون می خواهد از طریق نزدیکی به شیعیان این کشور به خواسته های خود دست یابد. در این راستا عربستان شیوه تفرقه افکنانه جدیدی به مرحله اجرا گذاشته است و پروژه شیعه عرب را در برابر شیعه ایران دنبال می کند و از این طریق می کوشد بین شیعیان عراق تفرقه ایجاد کند و دقیقا با این نیت برای انتخابات پارلمانی و استانی عراق خیز برداشته است . در این میان دولت ترامپ نیز در چارچوب راهبرد جدید خود برای مهار نفوذ ایران که باز رد پای سعودی در آن دیده می شود، روی عراق در معادلات جدید منطقه حساب خاصی باز کرده است و می خواهد بخشی از بار خود را روی دوش بغداد بگذارد. با توجه به این موارد به میزانی که عراق در بهبود روابط خود با عربستان صادق به نظر می رسد از سوی عربستان و امریکا چنین صداقتی دیده نمی شود و همین امر می تواند برای عراق مخاطره آمیز باشد که دقت و هوشیاری مسئولان این کشور را می طلبد.


یک شنبه 30 مهر 1396 - 15:34:54

دسته بندی :