موضع آیت‌الله سیستانی درباره تحولات کرکوک

جمعه 28 مهر 1396 - 15:20:19
موضع آیت‌الله سیستانی درباره تحولات کرکوک

بغداد- الکوثر: مرجع عالی‌قدر شیعه عراق تاکید کرد که استقرار نیروهای عراقی در کرکوک و برخی مناطق دیگر پیروزی برای همه عراقی هاست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ عبدالمهدی الکربلائی، نماینده مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق، در خطبه های نماز جمعه امروز در کربلا تاکید کرد: همه از تحولات اخیر در عرصه سیاسی و امنیتی و استقرار نیروهای ارتش و نیروهای پلیس فدرال در کرکوک و برخی مناطق دیگر آگاه هستند و از طرف های مختلف به علت انجام مسالمت آمیز این کار و جلوگیری از درگیری بین برادران قدردانی می کنیم.

وی گفت: تاکید می کنیم که این حادثه مهم نباید به حساب پیروزی برای یک طرف و شکست برای طرفی دیگر به شمار آید بلکه پیروزی برای همه عراقی هاست.

نماینده آیت الله سیستانی تاکید کرد: تاکید می کنیم که سرنوشت عراقی ها با همه مولفه‌های نژادی مانند عرب، کرد، ترکمن و دیگر نژادها و اقوام این است که در کنار یکدیگر در این کشور عزیز زندگی کنند. آنها هیچ راهی پیش روی خود برای حل مشکلات انبوه ندارند مگر با هم‌افزایی و همکاری یکدیگر و بر اساس عدالت، انصاف و برابری بین همه عراقی ها.

شیخ کربلائی تاکید کرد: از همه به‌ویژه مسئولان و شخصیت های سیاسی می خواهیم که برای وحدت و یکپارچگی بر اساس قانون اساسی و تقویت پیوندهای محبت بین همه مؤلفه‌های جمعیتی عراق تلاش کنند و منافع همه را بی هیچ استثنائی در کانون توجه قرار دهند و از انتقام جویی به علت حوادث اخیر پرهیز کنند و در مقام کاستن از تنش های در مناطق مشترک برآیند و برای بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه شان تلاش کنند.

نماینده آیت الله سیستانی از مسئولان عراقی خواست با کسانی که به اقدامات غیر اخلاقی دست می زنند، اقداماتی که صلح و همزیستی مسالمت آمیز بین شهروندان را مخاطره می اندازد، برخورد کنند.

شیخ کربلائی در ادامه سخنان خود در خطبه های نماز جمعه امروز کربلاء تاکید کرد: از دولت فدرال مرکزی می خواهیم که برای اطمینان و اعتماددهی به شهروندان کرد تلاش کند و به آن‌ها این اطمینان را بدهد که در جهت حمایت از آن‌ها به‌طور برابر با دیگر عراقی ها تلاش خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، مرجع عالی قدر شیعیان عراق از حسن اقدام در برقراری امنیت و حاکمیت فدرال در کرکوک قدردانی کرد و از سران کرد خواست به گفگتو با دولت مرکزی بر اساس قانون اساسی اقدام کنند.


جمعه 28 مهر 1396 - 14:56:43