آیا رؤیای بارزانی از دست رفت؟

سه شنبه 25 مهر 1396 - 16:50:2
آیا رؤیای بارزانی از دست رفت؟

تهران- الکوثر: کارشناسان بر این نظرند که بارزانی بر خلاف خواست گروه ها و اشخاص کرد به برگزاری همه‌پرسی اقدام کرد و مسئول پیامدهای آن است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، تلویزیون «دویچه وله» آلمان در گزارشی به رؤیای ازدست رفته مسعود بارزانی درباره تشکیل کشور مستقل در شمال عراق پرداخت و نوشت: بر خلاف انتظارها و نگرانی ها، ورود نیروهای عراقی به کرکوک به درگیری با نیروهای پیشمرگ در کردستان عراق منجر نشد؛ زیرا ایران نیروها از مواضع خود عقب نشینی کردند و بی هیچ مقابله ای عرصه را به روی نیروهای عراقی برای تسلط بر استان و پایگاه های حیاتی باز گذاشتند. اما تسلط دیگربار بغداد بر کرکوک درباره رویای کردها به چه معناست؟

کرکوک اکنون پس از آنکه همه‌پرسی در کردستان عراق سبب ظاهر شدن اختلاف ها بین بغداد و مناطق کردستان درباره آن شد، مورد توجه قرار گرفته است. بغداد مخالف این همه‌پرسی بود و نتایج آن را رد کرد.

موقعیت و اهمیت کرکوک

افزون بر منابع بزرگ نفتی، پنجمین شهر بزرگ عراق به لحاظ جمعیت است. وجه تمایز کرکوک تنوع قومیت های ساکن در آن است که شامل کرد، عرب، ترکمن و سریانی و دیگر قومیت هاست. از سال 2014 نیروهای پیشمرگ که در برابر داعش ایستادگی کردند بر این شهر تسلط دارند و از این موضوع به عنوان توجیهی برای مشارکت کرکوک در همه‌پرسی بهره برداری کردند.

«بشیر عبدالفتاح» کارشناس مرکز الاهرام مصر درباره عقب نشینی پیشمرگ ها از کرکوک گفت: نیروهای عراقی بر پس گرفتن شهر بسیار مصر بودند و این بدان معنا بود که هرگونه درگیری با پیشمرگ ها به جنگی سختی با نتایج فاجعه آمیز منجر خواهد شد، امری که نیروهای پیشمرگ به هیچ وجه دنبال چنین چیزی نبودند؛ به‌ویژه اینکه آن‌ها همیشه این فکر و ایده را ترویج می دهند که کردها صلح طلب هستند و فقط با داعش جنگیدند.

درباره موضع گروه‌های کرد در خصوص همه‌پرسی و زمان آن آن‌ها دچار اختلاف های داخلی بودند و این امر سبب تضعیف موضع کردها شت.

عقب‌نشینی پیشمرگ‌ها مانع از جنگ ویرانگر شد

عبدالفتاح در ادامه افزود: همچنین، وقوع جنگ و کشتار بر افکار عمومی کردها نیز تاثیر گذار بود و سبب می شد تا مسعود بارزانی به عنوان مسئول قلمداد شود؛ زیرا او همه‌پرسی و وعده درباره استقلال و امنیت را به جنگ و ویرانی داخلی تبدیل کرد که در آینده سیاسی او نیز بی گمان تاثیرگذار خواهد بود. به همین علت، کردها تصمیم گرفتند با کرکوک با وجود همه اهمیتی که برای آن‌ها داشت، چشم پوشی کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: به نظر می رسد که اوضاع فراتر از این مسائل است. در عین حال که پیشمرگ ها از کرکوک عقب نشینی کردند، برخی ها نیز از وجود توافق و تبانی با دولت عراق خبر می دهند. از این رو، مسئولان کردستان در بیانیه‌ای تهدید کردند که دولت عراق به علت حمله به کرکوک بهای سنگینی خواهد داد. در این بیانیه حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز به خیانت و همکاری با بغداد در این عملیات متهم شد.

کردها زمان برگزاری را مناسب نمی‌دیدند

این کارشناس در ادامه افزود: برگزاری همه‌پرسی در این برهه زمانی و وارد کردن کرکوک نیز به آن موضوعی بود که درباره آن اجماع نظر وجود نداشت و مورد انتقاد برخی چهره ها و گروه‌های کرد از جمله اشخاصی در داخل حزب دمکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی قرار گرفت. برخی از این شخصیت ها و گروه ها بر این نظرند که همه‌پرسی به شکل کنونی انجام شده آن طرح شخصی مسعود بارزانی بود که درصدد برآمد تا با چنین اقدامی برای خود مشروعیت کسب کند.

کردستان 25 سپتامبر این همه‌پرسی را به رغم مخالفت ها و هشدارهای دولت مرکزی بغد و قدرت های منطقه‌ای و در صدر آن‌ها ایران و ترکیه برگزار کرد. نتیجه همه‌پرسی این بود که با اکثریت رای به جدایی رای آورد و مسعود بارزانی نیز آن را پیروزی بزرگ قلمداد کرد و درصدد به چالش کشیدن بغداد بر آمد که از کردستان خواسته بود اداره امور فرودگاه ها را به بغداد واگذار کند.

رؤیای بارزانی

این کارشناس مصری درباره اینکه آیا رؤیای کشور کردستان از دست رفت یا خیر گفت: اقدام بغداد در بازگرداندن تسلط خود بر کرکوک سبب از بین رفتن طرح استقلال نخواهد شد، اما سال ها آن را به تعویق خواهند انداخت تا اوضاع آرام شود.

نظاران بر این باورند که پس گیری کرکوک، سبب تقویت موضع دولت عراق شد، دولتی که اکنون بر پیش‌شرط های اعلام شده خود برای گفتگو با کردها به‌ویژه درباره تسلط بر گذرگاه ها و فرودگاه ها و چاه های نفت پافشاری می‌کند.

 

 


سه شنبه 25 مهر 1396 - 16:49:39