روزنامه عرب‌زبان‌: رؤیای بارزانی به کابوس تبدیل شد

سه شنبه 25 مهر 1396 - 10:44:17
روزنامه عرب‌زبان‌: رؤیای بارزانی به کابوس تبدیل شد

تهران- الکوثر: روزنامه عرب‌زبان‌ بااشاره به پیامدهای فاجعه بار همه‌پرسی‌ در کردستان تأکید‌ کرد که بزرگ‌ترین‌ بازنده این تحولات مسعود بارزانی است و اکنون رویای او به کابوس برای او تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،‌ روزنامه «رأی الیوم» در سرمقاله امروز (سه‌شنبه‌) به تحولات کردستان عراق پرداخت و نوشت: مشخص نیست که «مسعود بارزانی»، رئيس منطقه کردستان عراق، چه واکنشی به اقدام نیروهای امنیتی و بسیج مردمی عراق در تسلط کامل به چاه های نفتی، فرودگاه‌های‌ نظامی و پایگاه‌های‌ نظامی استان کرکوک و سپس به مرکز این شهر نشان داد، اما بی‌هیچ‌ گمانی او دچار شوکه شده است و خود را در برابر این عملیات قاطع تنها می بیند که حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز که از او خواسته بود همه‌پرسی‌ را به تعویق بیندازد و وارد گفت‌وگو‌ با دولت مرکزی عراق بپردازد، او را رها کرده است. همچنین، آمریکایی‌ها‌ و اسرائیلی‌ها‌ نیز او را تنها گذاشتند.

آنچه مسعود بارزانی را بیشتر شوکه کرد عقب نشینی ناگهانی نیروهای پیشمرگ از مواضع خود در کرکوک بی‌هیچ‌ جنگ و درگیری است. او به این نیروها برای دفاع از طرح جدایی طلبانه خود و مقابله آن‌ها‌ نه فقط با نیروهای عراقی و بسیج مردمی بلکه برای مقابله با نیروهای ایرانی و ترکیه نیز امید بسته بود.

این روزنامه نوشت: این همه‌پرسی‌ که برای کردها در منطقه کردستان که دارای حکومت خودمختاری در شمار عراق بودند استقبال موهوم به دست آورد و نتایج فاجعه بار آن در حال نمایان شدن است که می‌تواند‌ به چند مورد از آن‌ها‌ اشاره کرد.

نخستین نتیجه این بود که شهر کرکوک و میدان‌های‌ نفتی، فرودگاه‌ها‌ و پایگاه‌های‌ نظامی بی‌هیچ‌ مقاومتی دربرابر عملیات نیروهای مرکزی عراق از دست رود و تصور نمی کنیم که نیروهای پیشمرگه بتوانند از حجم خسارت‌ها‌ بکاهند چه برسد به اینکه وضع را به سابق برگردانند.

دومین نتیجه همه‌پرسی‌ تشدید اختلاف‌ها‌ بین دو شریک اصلی در کردستان عراق است. حزب دمکرات کردستان وابسته به مسعود بارزانی در این تحولات حزب اتحادیه میهنی کردستان وابسته به جلال طالبانی را متهم کرد که با خروج از کرکوک خیانت کرده است.

سومین نتیجه این همه‌پرسی‌ فروریختن جایگاه و وجهه سطح بالای جنگی نیروهای پیشمرگه و از بین رفتن هیبت آن در جنگهاست. کاربران شبکه‌های‌ اجتماعی تصاویری را دست به دست کردند که در آن‌ها‌ مردم در حال پرتاب سنگ به نیروهای پیشمرگه و آب دهان انداختن به طرف آن‌ها‌ هستند. هیومن هروامی مشاور ارشد مسعود بارزانی نیز در توییتر اقدام نیرهای پیشمرگه را در ترک مواضع خود و مقابله نکردن با نیروهای عراقی را محکوم کرد.

چهارمین نتیجه همه‌پرسی‌ فرار ده‌ها‌ هزار نفر از خانواده‌های‌ کرد از کرکوک به اربیل و سلیمانیه است. آن‌ها‌ برای فرار از رویارویی شدن با درگیری‌ها‌ فرار می‌کنند‌.

این روزنامه در ادامه افزود: منطقه کردستان عراق از وضع یک کشور مستقل اعلام نشده برخوردار بود و شاهد دوره طلایی شکوفایی اقتصادی و برقراری امنیت طی سال‌های‌ گذشته یعنی از سال ۲۰۰۳ میلادی و حمله نظامی آمریکا به عراق بود، اما عنادورزی و خودکامگی مسعود بارزانی و پافشاری او برای برگزاری همه‌پرسی‌ در زمان نادرست سبب از بین رفتن بیشتر این دستاوردها شد.

اکنون منطقه کردستان عراق در محاصره و فرودگاه‌ها‌ و حریم هوایی آن بسته است و هیچ دولتی جز رژیم صهیونیستی از آن حمایت نمی‌کند‌.

بزرگ‌ترین‌ قربانی این تحولات نظامی شاید مسعود بارزانی باشد که رویای او به کابوس تبدیل شد و قدرت و رهبری او بر منطقه و حزب خود او دچار خدشه شدیدی شد. از این رو،‌ بعید نیست که طی هفته های آینده کناره گیری کند و امور را به جانشین خود واگذارد. او تلاش کرد، اما دچار اشتباه شد. او شرایط و تحولات و معادلات منطقه‌ای‌ و بین‌المللی‌ را بررسی نکرد و نسنجیده عمل کرد.


سه شنبه 25 مهر 1396 - 10:40:50