برگزاری کنفرانس آسیایی دفاع از مسجدالاقصی و فلسطین درمالزی

یک شنبه 16 مهر 1396 - 13:39:33
برگزاری کنفرانس آسیایی دفاع از مسجدالاقصی و فلسطین درمالزی

تهران- الکوثر: با تلاش تجمع آسیایی اتحادیه علماء المسلمین، شورای مشورتی سازمانهای اسلامی مالزی و برخی از سازمانهای فعال دیگر، کنفرانس دفاع از مسجد الاقصی و فلسطین در کوالالامپور مالزی در حال برگزاری است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این کنفرانس دو روزه از روز گذشته (شنبه) با حضور جمعی از علما و شخصیتهای منطقه ای و بین المللی در مالزی باهدف توجه به مسئله فلسطین و جلب حمایت های بیشتر از مسئله نخست جهان اسلام آغاز شده است .

محورهای اساسی این کنفرانس درباره حمایت از مقاومت ملت فلسطین، حتمی بودن زوال رژیم صهیونیستی، تقریب میان مذاهب و تبیین راهکارهای عملی برای حمایت از فلسطین و آزادسازی این سرزمین و مسجدالاقصی عنوان شده است.

متن بیانیه آغازین این کنفرانس که طی امروز و فردا برگزار می شود به شرح زیر است :


مقدمه: 
مسجد الاقصی و سرزمین إسراء و معراج و سراسر فلسطین، بیشترین ارتباط را با حقوق فلسطینی ها و تاریخ اسلام و مسلمانان دارد و همین مسئله موجب شد فرمان زیارت مسجدالاقصی و مشارکت در مرمت آن با هر میزان مال و توان داده شود. 
قداست مسجد الاقصی در اعتقادات اسلامی در این است که این مسجد قبله نخست مسلمانان بوده است. این مسجد نخستین قبله مسلمانان بود به طوری که مسلمانان در ابتدا حدود هفده ماه به سمت این مکان نماز گزاردند و سپس با صدور این آیه قبله را به سمت کعبه تغییر دادند: قَدْ نَری‏ تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ ((نگاه های انتظارآمیز تو را به سوی آسمان ( برای تعیین قبله نهایی ) می بینیم! اکنون تو را به سوی قبله ای که از آن خشنود باشی ، باز می گردانیم. پس روی خود را به سوی مسجد الحرام کن! و هر جا باشید، روی خود را به سوی آن بگردانید! و کسانی که کتاب آسمانی به آنها داده شده ، بخوبی می دانند این فرمانِ حقی است که از ناحیه پروردگارشان صادر شده ( و در کتابهای خود خوانده اند که پیغمبر اسلام ، به سوی دو قبله، نماز می خواند ) و خداوند از اعمال آنها ( در مخفی داشتن این آیات ) غافل نیست!)) «سوریه بقره آیه 144»
جایگاه مسجد الاقصی در قلوب مسلمانان با حادثه إسراء و معراج تثبیت شد، معجزه ای عقیدتی که اختصاص به رسول الله (ص) داشت و خداوند آن را تا روز قیامت با واژه هایی دلنشین در گوش ها و قلب های مؤمنان جایگزین کرد: سبحان الذی أسرى بعبده لیلا من المسجد الحرام إلى المسجد الأقصى الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا إنه هو السمیع البصیر ((پاک و منزه است خدایی که در (مبارک) شبی بنده خود (محمّد) را از مسجد الحرام (مکّه معظّمه) به مسجد الاقصایی که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختیم سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماییم که او (خدا) به حقیقت شنوا و بیناست.)) «سوره إسراء آیه 1»
خداوند تبارک و تعالی با این سند ربانی، مسئولیت محافظت از این مکان [مسجدالاقصی] را در برابر گزند گمراهان و انحراف منحرفان [برای مسلمانان] ایجاد کرد. این سند، آیه ای است که شب و روز قرائت می شود و مسلمانان را به یاد مسئولیت هایشان در قبال مسجدالاقصی و اطراف آن می اندازد. پیامبر اسلام (ص) یک سال قبل از هجرت [از مکه] شبانه از مسجدالحرام به مسجدالاقصی در بیت المقدس طی الارض کرد و از آنجا به آسمان معراج کرد. 
دین محمدی،‌ جایگاه مسجدالحرام در مکه مکرمه و مسجدالنبی در مدینه منوره و مسجد الاقصی در قدس شریف را به یکدیگر ارتباط داده است. أبی سعد الخدری از پیامبر اسلام (ص) نقل کرد: «جز به سمت سه مسجد بار سفر نبندید: مسجدالحرام و مسجد من و مسجد الاقصی». درباره این حدیث اتفاق نظر وجود دارد. 
همچنین أبی الدرداء به نقل از پیامبر اسلام (ص) نقل کرده است: «نماز گزاردن در مسجدالحرام معادل یکصد هزار نماز و نماز گزاردن در مسجد من معادل یکهزار نماز و نماز گزاردن در بیت المقدس معادل پانصد نماز است». 
این احادیث و دیگر احادیث در این زمینه نشان دهنده جایگاه مسجدالاقصی در اسلام است و مسئولیت مسلمانان را برای محافظت و نگهداری و مرمت این مسجد نشان می‌دهد و مشخص می کند که از نظر شرعی آنها مجاز به کوتاهی یا سهل انگاری در محافظت از مسجدالاقصی و بازپس گرفتن آن از کسانی که آن را اشغال کردند،‌ نیستند. 
تجمع آسیایی اتحادیه علماء المسلمین، شورای مشورتی سازمانهای اسلامی مالزی و برخی از سازمانهای فعال دیگر براساس این اطلاعات علمی و تاریخی کنفرانس آسیایی دفاع از مسجد الاقصی و فلسطین را در تازیخ هفتم تا هشتم اکتبر سال 2017 در کوالالامپور مالزی سازماندهی می کنند.
اهداف کنفرانس:
کنفرانس اهداف زیر را دنبال خواهد کرد:
1- حمایت از قضیه فلسطین تا قضیه مرکزی امت اسلامی باقی بماند
2- رویارویی و مخالفت با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی یا عادی سازی روابط با آن در زمینه های مختلف
3- حمایت از مقاومت با هر وسیله ای و تاکید بر اهمیت نقش جهادی و مبارزه ای آن برای آزادی کامل خاک فلسطین از اشغال رژیم صهیونیستی
4- گسترش فرهنگ قرآنی مبنی بر نابودی قطعی غده سرطانی اسرائیل
5- گسترش فرهنگ گفتگو و همکاری و اتحاد بین مسلمانان و تقویت مشترکات و نزدیکی بین مذاهب
6- رویارویی با تفکر تکفیری و منحرف که امت اسلامی را دچار تفرقه کرده و امکانات آن را بر باد داده است
7- نگارش طرح کار فشرده و برنامه ریزی شده برای حمایت از مسجد الاقصی و سرزمین مقدس و آزادی آنها
محورها و فعالیتهای کنفرانس
فعالیتهای کنفرانس حول پنج محور زیر خواهد بود:
1- حمایت از مقاومت با هر وسیله و تاکید بر اهمیت نقش فرمول پروژه کار فشرده و برنامه ریزی شده
2- گسترش باور نابودی قطعی اسرائیل به عنوان رژیمی ناشناخته که ستم و تجاوز را ترویج می دهد
3- گسترش فرهنگ گفتگو و همکاری و اتحاد بین مسلمانان و تقویت مشترکات و نزدیکی بین مذاهب
4- برنامه ریزی کار برای رویارویی با تفکر تکفیری و منحرف که امت اسلامی را دچار تفرقه می کند و امکانات آن را بر باد می دهد
5- نگارش طرح کارهای گوناگون برای حمایت از مسجد الاقصی و سرزمین مقدس و آزادی آنها
علما و شخصیتهای فرهنگی شرکت کننده در ارائه طرح
و در ارائه برگه های کار یا طرح این افراد شرکت می کنند:
1- نماینده جنبش حماس
2- ریاست اتحادیه جهانی علماء المسلمین
3- ریاست اتحادیه جهانی علماء مقاومت
4- رئیس تجمع آسیایی اتحادیه علماء المسلمین

5- رئیس شورای مشاوره ای سازمانهای اسلامی مالزی.
6- رئیس انجمن علمای فلسطین در خارج
7- و برخی از نمایندگان سازمانهای دیگر.

 


یک شنبه 16 مهر 1396 - 13:39:2