تلاوت آیاتی از سوره طارق باصدای جاودانه استاد عبدالباسط

چهار شنبه 5 مهر 1396 - 9:24:1

تلاوت سوره‌های «توبه، طارق، بلد و قدر» یکی از تلاوت‌های شاهکار استاد عبد‌الباسط است .

تهران- الکوثر: سوره طارق هشتاد و ششمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء ۳۰ قرآن جای گرفته است.

طارق به معنای ستاره است و این سوره را از آن رو طارق نامیده‌اند که در آغاز آن، به طارق سوگند یاد شده است. سوره طارق به معاد می‌پردازد و بیان می‌کند خداوند قادر است انسان را پس از مرگ، دوباره زنده کند. این سوره سپس درباره اهمیت قرآن سخن می‌گوید و آن را سخنی قاطع و روشنگر معرفی می‌کند.

آیه نهم این سوره از آیات مشهور است که قیامت را «یوم تبلی السرائر: روزی که رازها فاش می‌شود» می‌خواند. از پیامبر(ص) نقل شده هر كس سوره طارق را تلاوت کند، خداوند به تعداد هر ستاره‌ای که در آسمان وجود دارد، ده حسنه به او می‌بخشد.

سبب نامگذاری

این سوره را به این مناسبت «‌طارق‌» می‌نامند که در آغاز آن به آسمان و طارق سوگند یاد شده است. طارق در اینجا به معنای ستاره یا موجودی است که در شب می‌آید.

ترتیب و محل نزول

سوره طارق از سوره‌های مکی و سی و ششمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در مُصحَف کنونی هشتاد و ششمین سوره و در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است.

تعداد آیات و دیگر ویژگی‌ها

سوره طارق ۱۷ آیه، ۶۱ کلمه و ۲۵۴ حرف دارد. این سوره جزو سوره‌های مفصلات (دارای آیات کوتاه و متعدد) و از سوره‌هایی است که با سوگند آغاز می‌شوند.

تلاوت سوره‌های «توبه، طارق، بلد و قدر» یکی از تلاوت‌های شاهکار استاد عبد‌الباسط است .

«عبد‌الباسط محمد عبد‌الصمد» قاری شهیر و سرشناس مصری است که در سال 1927 در روستای المزاعزه از توابع شهر ارمنت در استان قنا در جنوب مصر به دنیا آمد.

این استاد قرآن کریم در تاریخ 30 نوامبر 1988 بر اثر دیابت و سرطان کبد درگذشت.


صفحه ویژه ماه رمضان

از صفحه دین و زندگی الکوثر فارسی دیدن کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان


چهار شنبه 5 مهر 1396 - 9:23:48