آیا بارزانی در دقیقه 90 همه پرسی را لغو خواهد کرد؟

شنبه 25 شهریور 1396 - 18:43:39
آیا بارزانی در دقیقه 90 همه پرسی را لغو خواهد کرد؟

اثیل النجیفی استاندار برکنار شده نینوا امروز گفته است برای اینکه کردها همه پرسی را لغو کنند باید به آنها ضمانت هایی (امتیازات) بدهند .

تهران- الکوثر: سید رضا قزوینی*:  اثیل النجیفی استاندار برکنار شده نینوا امروز اعلام کرد برای اینکه کردها همه پرسی 25سپتامبر را لغو کنند باید به آنها ضمانت هایی (امتیازات) بدهند و نباید با زبان تهدید با آنها سخن گفت.
فارغ از کنار گذاشتن روابط گرم النجیفی با بارزانی و سکونت وی در اقلیم کردستان، کنار گذاشتن این اظهارات در کنار سخنان تعداد دیگری از شخصیت های سیاسی عراقی نشان می دهد احتمالا بارزانی به دنبال یک بازی سیاسی برای کسب امتیازات فراوان از دولت فدرال است و این افراد نیز در حال مقدمه چینی برای تحقق این موضوع هستند.

براین اساس که تنش در روابط بغداد و اربیل به شدت بالا می رود و تنها چند روز قبل از همه پرسی، مقامات خارجی و بین المللی (ترامپ یا اردوغان) با هدف ختم به خیر شدن ماجرا، با فشار بر روی بغداد، ضمانت هایی را به اربیل بدهند.

این ضمانت ها شامل پرداخت حقوق نیروهای پیشمرگه و کارمندان کردستان توسط بغداد، موافقت دولت مرکزی با قراردادهای مستقل نفتی اقلیم و کوتاه آمدن بغداد در قبال مناطق مورد منازعه تصرف شده توسط پیشمرگه هاست.
این اقدام علاوه بر اینکه وجهه فردی مانند اردوغان را بالا خواهد برد و او را عامل نجات #عراق از یک درگیری و تنش نظامی نشان می دهد، منافع پشت پرده بارزانی را نیز محقق خواهد کرد.

البته این موضوع تنها پیش بینی برخی از سیاستمداران عراقی است. موضوع قراردادهای نفتی مستقل اقلیم و مخالفت بغداد با آن از سال 2015 به مشکلی بسیار جدی میان دو طرف تبدیل شده است و حل آن پیچیده به نظر می رسد. علاوه بر اینکه پرونده مناطق مورد نزاع به ویژه کرکوک چنان برای بغداد حیثیتی است که به نظر می رسد حتی اگر اجازه برگزاری همه پرسی در اقلیم را بدهد اما اجازه برگزاری آن را در کرکوک به هیچ وجه نخواهد داد.
در فاصله 9 روز مانده به برگزاری همه پرسی، همه رخ دادها محتمل است.


شنبه 25 شهریور 1396 - 18:43:32

دسته بندی :