انزواي عربستان درحال افزايش است

شنبه 25 شهریور 1396 - 11:5:9
 انزواي عربستان درحال افزايش است

تهران- الکوثر:  روزنامه لبنانی العهد نوشت در سايه بحران با قطر،  انزواي عربستان در حال افزايش است.

پايگاه اينترنتي روزنامه العهد چاپ لبنان در يادداشتي به قلم جورج حداد نوشت ميانجيگري آمريکا و روسيه به حل منازعه ميان عربستان و قطر منجر نشد.

شبکه الجزيره اعلام کرد سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در سفر اخير خود به عربستان از شوراي همکاري خليج فارس خواست در پي منازعات رخ داده بين کشورهاي اصلي خليج فارس با قطر براي حفظ وحدت تلاش کند. وي حل اختلاف بين اين کشورها از طريق مذاکره را خواستار شد. کمي قبل از سفر لاوروف به عربستان، تميم بن حمد آل ثاني امير قطر با محمد بن سلمان آل سعود وليعهد عربستان گفت و گوي تلفني داشت که به هيچ نتيجه مثبتي منجر نشد.
لاوروف غير از عادل الجبير همتاي عربستاني خود با سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان نيز ديدار کرد. الجبير در پايان ديدار با لاوروف در کنفرانس مطبوعاتي با اشاره به منازعه با قطر گفت: در مورد بحران قطر هدف ما واضح است و بارها درباره آن سخن گفته ايم. قطر به خوبي مي داند که چه بايد بکند. ما خواستار شفافيت در مواضع قطر و جديت از جانب اين کشور براي جستجوي راه حل براي بحران هستيم. راه حلي که اصول مورد توافق همه کشورهاي جهان را محقق کند يعني توقف حمايت مالي از تروريسم، عدم حمايت از افراط گرايان،‌ عدم اشاعه تنفر و دخالت نکردن در امور داخلي ديگران.
کمي قبل از رسيدن وزير خارجه روسيه به عربستان، تميم بن حمد آل ثاني امير قطر خواستار تسريع در برگزاري مذاکرات پيرامون خواسته هاي کشورهاي عربي شد که مخالف محاصره قطر هستند. او اين پيشنهاد را در يک مکالمه تلفني با وليعهد عربستان سعودي مطرح کرد. آن طور که خبرگزاري عربستان نوشته است رياض از نوع تفسير قطر درباره اين مکالمه تلفني ناراضي است. خبرگزاري عربستان مي افزايد يک مسئول عالي رتبه سعودي که خواست نامش فاش نشود گفته است که رياض هرگونه طرح براي هر نوع مذاکرات را قبل از اين که دوحه موضع خود را مشخص کند نخواهد پذيرفت.
ناظران مي گويند مذاکره بين سران دو کشور از شکاف ميان آن دو و عدم تمايل براي رسيدن به تفاهم پرده برداشت. نيويورک تايمز در اين زمينه نوشت اين گفت و گو نشان داد وفق دادن تنفر شديد و دليل و برهان واهي چقدر دشوار است.
گفت و گو هاي لاوروف در عربستان، موضوع بحران سوريه را نيز در بر گرفت. وزير خارجه روسيه ضمن تأييد تلاش هاي عربستان براي تشکيل هيات يکپارچه معارضان سوري براي گفت و گو با دولت دمشق خاطرنشان کرد مناطق کاهش تنش در سوريه دائمي نيستند و هيچ کس مايل به تقسيم اراضي در اين کشور نيست و اين مناطق صرفا براي توقف خشونت ها ايجاد شده اند.
بايد به اين نکته اشاره کرد که گفت و گوي امير قطر و وليعهد عربستان  نتيجة تلاش هاي ديپلماتيک دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا بود که دو طرف منازعه را به آغاز مذاکره متقاعد کرد. وي همچنين با صباح الاحمد الجابر الصباح امير کويت که مسئوليت ميانجيگري در بحران قطر را به عهده داشت ديدار کرد. 
آن طور که تحليل گر روزنامه مستقل اينترنتي روسيه مي نويسد، وقايع بيش از پيش نشان مي دهد که علت اصلي منازعه اين است که سعودي ها و متحدانشان در ارزيابي نيروي خود در منازعه منطقه اي در خاورميانه بيش از حد مبالغه کرده اند و خواستار حمايت قطر از نقش رهبري خود شده اند اما قطر تمايل داشت که بر اساس محاسبات خاص خود عمل کند.
اکثر ناظران معتقدند شکست ميانجيگري روسيه، آمريکا و کويت براي حل بحران قطر به افزايش انزواي عربستان سعودي و ابهام در سرنوشت شوراي همکاري خليج فارس منجر خواهد شد.


شنبه 25 شهریور 1396 - 11:4:56