واکنش مجلس اعلای اسلامی عراق به طرح همه‌پرسی

چهار شنبه 22 شهریور 1396 - 15:40:57
واکنش مجلس اعلای اسلامی عراق به طرح همه‌پرسی

بغداد- الکوثر: مجلس اعلای اسلامی عراق به طرح مسعود بارزانی برای برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «مجلس اعلای اسلامی» روز چهارشنبه (امروز) مخالفت خود را با تصمیم مقامات کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی و نیز تحرکات نظامی مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان، در کرکوک اعلام کرد.

هیئت رئیسه این مجلس در بیانیه‌ای که پس از نشست آن درباره تحولات اخیر در منطقه کردستان، صادر کرد، اعلام کرد هیئت رئیسه مجلس اعلای اسلامی عراق در نشست های اخیر خود با نگرانی تحولات حساس اخیر مربوط به برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان ، به‌ویژه تحرکات نظامی درباره استان کرکوک و اقدام رئیس منطقه کردستان و جنجال رسانه ای ایجاد شده را پیگیر بوده است.

در این بیانیه آمده است به ملت عراق، به‌ویژه ساکنان منطقه کردستان پیامدهای ناگوار تلاش برای ایجاد برخورد بین ملت یکپارچه عراق و تبعات خطرناک  چنین سیاست‌هایی را یادآور می شویم و اعلام می کنیم که این اقدامات پیش از دیگران، به خود برادران کرد ضربه خواهد زد.

در ادامه این بیانیه آمده است: مجلس اعلای اسلامی عراق به طور قاطع مخالفت خود را با سیاست قرار دادن در برابر عمل انجام شده با توسل به زور اعلام می‌کند. طرح همه‌پرسی و جدایی طلبی مغایر با قانون اساسی است، قانون اساسی که کردها خود در تهیه و تدوین آن مشارکت داشتند. این طرح مغایر با منافع عالی ملی است، آن هم در شرایطی که لازم است گلوله همه سلاح های عراقی ها به طرف تروریسم داعش و حامیان آن نشانه رود و برای بازسازی و شکوفایی عراق تلاش کنند.

در این بیانیه آمده است: از ملت عراق می خواهیم که با ابزارهای مسالمت آمیز مخالفت خود با تقسیم و تجزیه عراق اعلام کنند. همچنین از رؤسای قوای سه‌گانه می خواهیم که هر چه زودتر در این خصوص موضع‌گیری کنند. ما به‌ویژه از نخست‌وزیر  می خواهیم که در چارچوب مسئولیت هیا قانونی خود در برابر هر گونه اقدامی که به تجزیره اقدام منجر شود، بایستد.

مجلس اعلای اسلامی همچنین از ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق، خواسته است برای تبیین پیامدهای خطرناکی که یکپارچگی و وحدت عراق را تهدید می‌کند به دامنه تحرکات خود بیفزاید، به‌ویژه در سطح منطقه‌ای  و از کشورهای منطقه بخواهد که از موضع دولت مرکزی عراق حمایت کنند.

 


چهار شنبه 22 شهریور 1396 - 15:40:49

دسته بندی :