روزنامه‌نگار پیشکسوت عرب:

منطقه شاهد دگردیسی راهبردی است و دیدار اردوغان و اسد بعید نیست

چهار شنبه 22 شهریور 1396 - 10:27:23
منطقه شاهد دگردیسی راهبردی است و دیدار اردوغان و اسد بعید نیست

تهران- الکوثر: روزنامه‌نگار پیشکسوت عرب با اشاره به قرارداد فروش سامانه‌های موشکی اس.400 روسیه به ترکیه، تاکید کرد که گزارش‌ها درباره احتمال دیدار رئیس جمهور ترکیه با همتای سوری‌اش بعید به‌نظر نمی‌رسد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «عبدالباری عطوان»، در سرمقاله امروز (چهارشنبه) روزنامه «رای الیوم» به قرارداد امضاء شده بین روسیه و ترکیه درباره فروش سامانه‌های ضد موشکی اس. 400 روسیه به ترکیه اشاره کرد و نوشت: در حالی که بیشتر کشورهای عربی سرگم بحران موجود در خلیج فارس و تحولات مربوط آن و نیز جنگ های سیاسی و رسانه‌ای درباره آن مشغول هستند، منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) شاهد دگردیسی راهبردی است که چه‌بسا معادلات جنگ و صلح را تغییر دهد و این بار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به همراه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، این انقلاب را هدایت می کنند.

وی نوشت: این قرارداد به ارزش 2.5 میلیارد دلار است که بین دو کشور امضاء شد و سبب ایجاد اتحاد راهبردی بین دو کشور روسیه و ترکیه شود. این قرارداد که سبب‌ساز نگرانی آمریکا و کشورهای اروپایی شد. چه بسا سبب ساز خروج ترکیه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از 55 سال عضویت در آن  شود.

در اهمیت این قرارداد اشاره به این نکته کافی است که رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از آن شکست خورد و البته پیش از آن نیز در جلوگیری از قرارداد روسیه و ایران شکست خورده بود.

این نویسنده در ادامه به انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره دیدار رجب طیب اردوغان با بشار اسد رئیس جمهور سوریه اشاره کرد و نوشت: گزارش روزنامه «حریت» ترکیه -که از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است- درباره دیدار محرمانه بین اردوغان و بشار اسد با میانجیگری ولادیمیر پوتین و با وجود تکذیب اردوغان، بعید نیست و علت آن نیز تفاهم و دیدگاه مشترک بین چهار کشور ترکیه، روسیه، ایران و سوریه درباره طرح عملیات آزادسازی استان ادلب از دست گروه جبهه النصره است.


چهار شنبه 22 شهریور 1396 - 10:27:13