سود 99 درصدی تجارت مواد مخدر درجیب گروه های تروریستی

پنج شنبه 16 شهریور 1396 - 12:55:12
سود 99 درصدی تجارت مواد مخدر درجیب گروه های تروریستی

آمار وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نشان می شود حدود 99 درصد سود حاصل از تجارت غیر قانونی مواد مخدر به گروه های تروریستی وکارتل های مواد مخدر می رسد.

کابل-الکوثر: طالبان که در زمان حکومت شان در افغانستان کشت خشخاش وتولید مواد مخدررا ممنوع کرده بودند، هم اکنون به صورت علنی تا حد زیادی کنترل تولید هروئین در کشور را به دست گرفته اند وازاین تجارت کثیف پول زیادی برای ادامه فعالیتهای خود بدست می آورند. همچنین طالبان مدت زیادی است از کشاورزان خشخاش مالیات می گیرند و از پول این مالیات هم برای تامین مالی فعالیتهای خرابکارانه خود استفاده می کنند.

دراین راستا مقامات افغانستان نگران آن هستند که طالبان با راه اندازی کارخانه ها و آزمایشگاه های خصوصی، خود به فرآوری خشخاش خام وتولید مرفین وهروئین صادراتی پرداخته اند.

  سید مهدی کاظمی ، نماینده وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته است: طالبان برای هدایت ماشین جنگی وخرید تسلیحات خود پول زیادی لازم دارد وبه همین دلیل است که آنها کارخانجات وکارگاه های تولید مواد مخدر را به کنترل خود درآورده اند.

 همچنین تحلیل گر ارشد وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان بدون ذکر نام به خبرگزاری فرانسه گفت: افزایش مقدار مصادره موادشیمیایی همانند انیدرید اسید که برای پردازش تریاک به مرفین و بعد به هروئین استفاده می شود،بیانگرآن است که فعالیت طالبان در تجارت مواد مخدر افزایش یافته است.

 این کارشناس افغان افزود ، در تمام مدت سال 2016 میلادی حدود 66 تن مواد شیمیایی در کشور توسط ماموران دولتی کشف ومصادره شده است، اما در شش ماه نخست سالجاری میلادی حدود 50 تن از این مواد شناسایی و مصادره شده است. همچنین درشش ماه نخست سالجاری میلادی 57 تن مرفین مصادره شده است .درحالی که این میزان در کل سال 2016 میلادی 43 تن بوده است. این درحالی است که نیروهای نظامی وانتظامی افغانستان فقط حدود ده درصد مواد مخدر تولید شده در کشور را موفق می شوند کشف وضبط کنند.

مبارزه با روند افزایش تولید مواد مخدر

 در تلاش برای متوقف کردن این روند خطرناک دولت افغانستان به کمک متحدان بین المللی خود برنامه ملی مبارزه با مواد مخدر را به اجرا درآورده است. محمد حنیف دانشیار سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در مصاحبه با سلام تایمز افغانستان گفته است: با اجرای طرح مذکور مبارزه با موادمخدر ما می توانیم به طور جدی با پدیده قاچاق غیر قانونی مواد مخدر مبارزه کنیم.

هدف این طرح شامل کاهش کشت خشخاش، کاهش تولید وقاچاق موادمخدر ، کاهش تقاضای مواد مخدر ،مقابله با ورود مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید هروئین به کشور، تقویت قوانین مبارزه با موادمخدر،راه اندازی مراکز بازپروری و ترک اعتیاد برای معالجه معتادین داخلی، تقویت مرزها وتقویت پلیس مبارزه با مواد مخدر ونیز بالابردن آگاهی ودانش مردم در موضوع زیانهای موادمخدر  است.

دانشیار همچنین افزود، با پایان کشت خشخاش در مزارع افغانستان، وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان برنامه جدیدی برای حمایت ازکشاورزان جهت کشت محصولات قانونی اعلام خواهدکرد.

تروریستها سود می برند، کشاورزان رنج می کشند

ناظران می گویند، خشونت وتروریسم وموادمخدرارتباط مستقیمی با همدیگر دارند.

حکمت الله حکمت تحلیل گر وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان هم در مصاحبه با سلام تایمز افغانستان گفته است: درآمد حاصل از کشت وقاچاق موادمخدر به گروه های تروریستی وکارتل های موادمخدر می رسد و نه به کشاورزان وصاحبان زمین که محصول خشخاش را می کارند. حکمت همچنین بنا به آمار وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان خاطرنشان کرد ، بهای موادمخدری که درافغانستان تولید وصادرمی شود 700 میلیارد دلار درسال برآورد می شود که از این مبلغ کلان 99 درصد آن به گروه های تروریستی وقاچاقچیان این مواد می رسد.

 وی همچنین گفت، بدون درآمد ناشی از قاچاق مواد مخدر، طالبان نمی تواند بیش از چند ماه دوام بیاورند. حکمت الله حکمت تحلیل گر وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان همچنین گفت: اطلاع رسانی به مردم راجع به ضررها و عواقب منفی موادمخدر یکی از بهترین روش های مبارزه با این مواد مرگ آور است.

وی افزود، آگاهی عمومی باعث کاهش تولید و مصرف مواد مخدر خواهد شد ونیزبا کاهش تولید موادمخدر منبع اصلی تامین مالی تروریستها ازبین خواهدرفت واگر تروریستها حمایت مالی نداشته باشند قادر به مبارزه نخواهندبود.

 

موادمخدر برابر با بی ثباتی وناامنی

 عبدالجبار قهرمان نماینده استان هلمند در مجلس افغانستان با بیان اینکه موادمخدر به طورمستقیم زمینه ساز ناامنی وبی ثباتی است،گفت: در مناطق که کشت وتولید موادمخدرزیاد است ناامنی وبی ثباتی هم بیشتراست. وی به عنوان مثال گفت، استان هلمند با داشتن سهم کشت نصف موادمخدر کشور از بیشترین آمار بی ثباتی وناامنی برخورداراست.

  نماینده استان هلمند همچنین گفت: بزرگترین منبع تامین مالی طالبان دراستان هلمند قاچاق غیر قانونی موادمخدراست و ماشین جنگی این جنبش با موادمخدر فعال است.وی همچنین افزود، بیشترزمین های کشت خشخاش استان هلمند تحت کنترل طالبان است.

ژنرال خداداد وزیرسابق مبارزه باموادمخدر افغانستان هم در مصاحبه باخبرنگاران اعلام کرد: موادمخدر نه تنها تهدیدی برای افغانستان بلکه خطری برای کشورهای منطقه می باشد.بنابراین بسیارمهم است که همه کشورهای منطقه ونیز تمام جهان با آن مبارزه کنند.

وی درپایان خاطرنشان کرد مردم سراسر افغانستان باید باورکنند که موادمخدر تهدیدودشمنی جدی حتی خطرناکتر از تروریسم برای آنهاست.


پنج شنبه 16 شهریور 1396 - 12:52:42