فرازی از استادفرج‌الله شاذلی قاری برجسته مصری+ زندگینامه

سه شنبه 24 دی 1398 - 11:16:16

این استاد برجسته در دهه‌های اخیر چندین نوبت به کشورمان سفر کرد و ضمن داوری در مسابقات به تلاوت در محافل و برگزاری کارگاه‌های آموزشی پرداخت.

تهران- الکوثر: فرج‌الله شاذلی قاری برجسته و مدرس هنر تلاوت کشور مصر در15خرداد سال 1396 در سن 69سالگی درگذشت.

 شاذلی در سال ۱۹۴۸ میلادی در روستای ارمانیا متولد شد، وی هشت ساله بود که قرآن را به‌طور کامل حفظ کرد و به قرائات دهگانه مسلط شد. 


فرج‌الله شاذلی در سال ۱۹۷۱ به مرکز قرائات مصر ملحق و پس از تکمیل دوره آموزشی در سال ۱۹۷۹ از این انجمن فارغ‌التحصیل شد. وی سپس در سال ۱۹۸۰ م به‌منظور ادامه تحصیل وارد دانشکده مطالعات عربی و اسلامی الازهر شد. 
در سال ۱۹۹۷م تحصیلات تکمیلی خود را در بخش ادبیات گذراند و در سال ۲۰۰۱ م نیز موفق به کسب مدرک فوق لیسانس و در سال ۲۰۰۴ م با کسب مدرک دکترا فارغ‌التحصیل شد. 
وی علاوه بر دبیرکلی و معاونت اتحادیه قاریان مصر، داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن مصر و کشورهای مختلفی چون امارات، مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که در کشورمان برگزار شده است، از جمله مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به‌عنوان داور حضور داشته و در محافل قرآنی شهرهای مختلف ایران به تلاوت قرآن پرداخته بود. وی همچنین داوری در مسابقات سراسری عراق و اجرا در محافل قرآنی آستان مقدس علوی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. 

این قاری برجسته مصری در سفری که به عراق داشته در نماز جمعه مسجد کوفه اذانی را به سبک اذان شیعیان و با ذکر نام مقدس امیرالمومنین(ع) می‌گوید که پس از انتشار ویدئوی این اذان در فضای مجازی، خشم بسیاری از مسئولان الازهر مصر را برمی‌انگیزد، تا جایی که الازهر و وزارت اوقاف مصر و کانون قراء مصری وی را از قرائت در مساجد مختلف از جمله مسجد جامع الازهر محروم کردند.

طه عبدالوهاب، قاری برجسته و کارشناس صوت و مقامات موسیقایی قرآن و داور بین‌المللی مسابقات قرآن درباره استاد شاذلی می گوید صوت استاد شاذلی از نوع «تِنور»(Tenor) ـ گونه‌ای از صدای بم ـ بود؛ صوتی که در عین تیزی و شدت، قابل تغییر و در اختیار بود. هوش و ذکاوت فرج‌الله شاذلی،نیز  مثال‌زدنی بود. او با ابراز ارادت به استاد «محمد عبدالعزیز حصان»، از پیشکسوتان قرائت قرآن در مصر، سبکی خاص و منحصر به ‌فرد برای خود پدید آورد و به خود اجازه نداد که صرفاً از استاد حصان تقلید کند، بلکه به جرگه طرفداران او پیوست.
عبدالوهاب تأکید کرد: من با شاذلی رابطه‌ خیلی خوبی داشتم. وی همیشه از آراء و نظرات من مطلع بود و هرگاه از صوت قاری‌‌ای خوشش می‌آمد، با من تماس می‌گرفت و می‌گفت «فلان قاری، شاگرد توست؟ و من از او می‌پرسیدم چطور فهمیدی؟ و می‌گفت وقتی با قرائتش معنا و مفهوم آیه را می‌فهمم، مطمئن می‌شوم او قرآن‌آموز و تحت تعلیم تو بوده و این مایه مباهات من است».
وی با اشاره به خاطره‌‌ای دیگر از شاذلی گفت: وقتی هر دو به‌عنوان داور مسابقات قرآن کریم «عبدالفتاح طاروطی» در مصر کنار هم بودیم، در سخنان و توصیه‌هایی که خطاب به قاریان شرکت‌کننده داشت، از من به‌عنوان ستاره‌ساز(در امر تربیت تربیت قراء) یاد کرد و من چقدر از این تعبیر استاد شاذلی خرسند شدم. 
این قاری و داور بین‌المللی مصر افزود: آنچه که شاذلی را از دیگر اساتید متمایز می‌کند، تسلط به احکام و صفات حروف است؛ فرج‌الله شاذلی با ویژگی‌های شخصیتی نظیر تواضع، فروتنی، عدم بخل‌ورزیدن در نصیحت به قاریان مبتدی و انتقال تجارب خود به آن‌ها نسبت به دیگر قاریان متمایز بود، وی همچنین بسیار فعال و همیشه در حال تفکر بود و هنگامی که اتحادیه قاریان مصر او را برای منصب معاونت اتحادیه نامزد و انتخاب کرد؛ من اولین کسی بودم که به قاریان مصر و اتحادیه برای حسن انتخاب این استاد برجسته و ارزشمند تبریک و تهنیت گفتم.


از صفحه دین و زندگی الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان


شنبه 11 شهریور 1396 - 10:1:31