مشکل «بی اعتمادی وحدت صنعا را تهدید می‌کند

دو شنبه 6 شهریور 1396 - 18:11:38
مشکل «بی اعتمادی وحدت صنعا را تهدید می‌کند

روزنامه الاخبار لبنان تاکید کرد که توطئه‌ها برای ایجاد شکاف بین انصار‌الله و حزب کنگره مردمی از طریق اعتمادسازی بین این گروه‌های یمنی و میانجیگران منطقه‌ای ناکام خواهد ماند.

تهران- الکوثر: روزنامه «الاخبار» لبنان در یادداشتی با عنوان مشکل «بی اعتمادی وحدت صنعا را تهدید می‌کند» به تشریح حوادث اخیر صنعا پرداخت و گفت با وجود رفع مقطعی اختلافات بین انصار الله و حزب کنگره مردمی (ریاست علی عبدالله صالح) در نتیجه توافق اولیه اخیر بین آنها، اما هنوز تبادل اتهامات برخی از مقامات دو طرف زنگ خطری برای یمن است و به نفع متجاوزان خواهد شد.

در این یادداشت آمده است: هنوز 48 ساعت از رفع موازی کاری‌های انصار الله و حزب کنگره مردمی در پنجشنبه پیش نگذشته بود که بار دیگر تنش‌ها از سر گرفته شد اما این بار شکل خطرناکی گرفت و در صورتی که بحران مذکور طی روزهای آتی مهار نشود هشداری درباره بروز سناریویی‌هایی بدتر خواهد بود

شنبه شب گذشته جنوب صنعا پایتخت یمن ساعات وحشتناکی را در سایه درگیری بین «گروه‌های دوست» پشت سر گذاشت تا معلوم شود که سخنان علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن در میدان سبعین موجب رفع نگرانی انصار الله نشده است.

مساله بی اعتمادی متقابل بین انصار الله و حزب کنگره مردمی به سطحی رسیده که به چیزی بیش‌تر از  بیان اظهارات اطمینان بخش نیاز دارد یعنی به اقداماتی عملی نیاز دارد که عدم فروپاشی جبهه ضد ائتلاف متجاوزان را در مرحله آتی تضمین کند علاوه بر اینکه صرف نظر از تلاش‌هایی که به سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله برای رفع اختلاف بین این دو حزب نسبت داده شده  یک میانجی مطرح بین دو طرف وجود ندارد .

انصار الله و کنگره مردمی کمیته‌ای برای آتش‌بس تشکیل دادند تا درباره درگیری‌های شنبه گذشته که به کشته شدن یک سرهنگ گارد ملی طرفدار صالح و سه نفر از کمیته‌های مردمی وابسته به انصار الله منجر شد، تحقیق کند.

این کمیته شامل سرلشکر جلال الرویشان، معاون امور امنیتی نخست وزیر دولت نجات ملی یمن، سرلشکر محمد عبدالله القوسی، وزیر کشور و سرلشکر عبدالله یحیی الحاکم، رئیس سرویس اطلاعات این کشور می‌شود.

این کمیته کار خود را آغاز کرده و به تبع آن چندین پست ایجاد شده از سوی انصار الله و کنگره مردمی در مناطق حده و السبعین برچیده شد اما کار خیلی راحت نیست آن هم در سایه حرف هایی که از وجود موانعی جدید زده می‌شود.

موانع سر راه آتش‌بس با دوام

از مهم‌ترین موانع این است که شخصیت‌ها و جریان‌هایی تندرو در داخل دو گروه انصار الله و حزب کنگره مردمی هستند که دامن به آتش اختلافات زده و دعوت‌ها برای آشتی را رد می‌کنند، بخصوص که در برهه اخیر «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن و یحیی الراعی رئیس پارلمان یمن در راس مقامات خواهان آشتی در یمن بودند و در صورتی که سازهای مخالف برای آشتی بین این دو گروه ادامه پیدا کند اختلافات بین آنها به نقطه بی بازگشتی می‌رسد .

اما دومین مانع مذکور در نگرانی‌های روزافزون و متقابل انصار الله و حزب کنگره مردمی است به گونه‌ای که انصارالله دلواپس توطئه‌ها برای کودتایی است که در حال آماده شدن بوده و از همین رو  تسلط خود بر همه ورودی های پایتخت را تقویت کرد تا مانع بروز اتفاقاتی غافلگیر کننده شود.

درهمین راستا منابعی در صنعا خبر دادند انصارالله هفته گذشته دهها یگان نظامی را از صعده و عمران را به صنعا آورده تا این شهر را از سمت شمال، شرق و غرب محاصره کنند.

در طرف دیگر حزب کنگره مردمی نیز نگران گسترش نفوذ انصار الله به سمت بخش جنوبی صنعا است جایی که نیروهای طرفدار صالح و خانه‌های فرزندان و نزدیکان و قبایل آنها هستند و حوادث جوله المصباحی نیز از سر هراس کنگره از وقوع چنین اتفاقاتی بوده است.

بر اساس اعلام منابع مستقل درباره درگیری‌های شنبه شب گذشته کاروان صلاح علی عبدالله صالح فرزند رئیس جمهور سابق یمن به سمت یک پست امنیتی تازه تاسیس انصار الله در جنوب صنعا در حرکت بود تا اعتراض خود را به نفوذ این جنبش در منطقه تحت سلطه علی عبدالله صالح اعلام کند و بنا به روایت حزب کنگره مردمی نیروهای کمیته‌های مردمی  به صلاح صالح و شماری از فرزندان عمو و همراهانشان اجازه عبور ندادند با وجود اینکه آنها کارت شناسایی نظامی و امنیتی با خود داشتند.

این در حالی است که به گفته انصار الله کاروان افراد مسلح صلاح حضور نیروهای کمیته‌های مردمی را نادیده گرفته و با بی اعتنایی و نشان ندادن کارت‌های شناسایی قصد عبور داشته و اقدام به تیراندازی کردند که در پاسخ به این حمله  نیروهای کمیته‌های مردمی هم سرهنگ خالد الرضی از همراهان صلاح را به ضرب گلوله به قتل رساندند.

به دنبال این حادثه ده‌ها نفر از طرفداران انصار الله دیروز بابرپایی تجمعی اعتراضی در جوله المصباحی در منطقه حده خواستار دستگیری و مجازات قاتلان ابراهیم علی ابوطالب، یوسف الحمد البدوی و مصطفی محمد المرتضی سه نیروی کمیته‌های مردمی شدند که به ضرب گلوله نیروهای کاروان صلاح صالح به قتل رسیدند.

اما در طرف مقابل هم موج اعتراضات قبیله‌ای شکل گرفته چرا که خالد الرضی که به ضرب گلوله انصار الله کشته شده یک چهره بارز قبیله حاشد شمرده می‌شود ده ها نفر از رهبران این قبیله با حرکت به سمت خانه شیخ احمد زید الرضی پدر مقتول خواهان مجازات قاتل او شدند.

شاید خطرناک‌ترین جای این تحرکات اعتراضی درخواست‌هایی از داخل قبیله حاشد برای برهم زدن دوستی حزب کنگره مردمی با انصار الله و ترغیب جوانان این قبیله برای خروج از صفوف مبارزه در کنار جنبش انصار الله بوده است و در صورتی که شرایط به ریخته شدن خون‌های بیش‌تری از دو طرف منجر شود پیوندهای قبیله‌ای که برای مواجهه با متجاوزان بسته شده گسسته می‌شود.

علاوه بر تحرکات قبیله حاشد حزب کنگره مردمی هم در بیانیه‌ای خواهان معرفی قاتل الرضی و تحویل وی شد  الرضی معاون رئیس دایره روابط خارجی حزب کنگره مردمی و همچنین عضو دبیرخانه این حزب بود.

در این بیانیه از کمیته مامور تحقیق درباره حادثه شنبه گذشته خواسته شده که کار خود را بی طرفانه و درست انجام داده و نتایج آن هر چه زودتر اعلام کند این بیانیه تاکید کرد که حادثه مذکور و پیامدهای آن حزب کنگره مردمی را از ادامه انجام تکلیف ملی خود در مقابله با متجاوزان به خاک یمن بازنمی دارد.

منابع نزدیک به علی عبدالله صالح هر گونه تصمیمی از سوی حزب کنگره مردمی برای جدا شدن از انصار الله در میدان نبرد را تکذیب کرد با وجود اینکه برخی اخبار میدانی حاکی از عقب نشینی سربازان و افسران وابسته به رئیس جمهور سابق یمن از جبهه میدی در شمال غرب استان حجه است به گونه ای که برای نیروهای طرفدار عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن فرصت پیشروی به داخل بخش هایی از این شهر فراهم کرد.

واقعیت تحولات صنعا به چند هفته پیش بازمی‌گردد زمانی که نزدیکان انصار الله گفتند این جنبش از پذیرش پیشنهاد امارات درباره اعلام آتش‌بس در همه یمن از سوی علی عبدالله صالح غافلگیر شده است.

بر اساس این پیشنهاد یک دولت انتقالی در صنعا به ریاست احمد صالح فرزند رئیس جمهور سابق یمن تشکیل می شود که همه طرف های ذیربط با بحران را در برمی گیرد و سازمان ملل آن را به عنوان تنها مرجع قدرت در یمن به رسمیت می شناسد و این دولت مسئول کنترل اوضاع امنیتی و نظامی و مدیریت کشور خواهد بود و در مقابل امارات و عربستان هم تعهد می دهند که منابع مالی کار بازسازی یمن را تامین کنند.

انصار الله، علی عبدالله صالح را متهم کرد که مراسم جشن سالگرد تاسیس حزب کنگره مردمی را برای اعلام قبول پیشنهاد امارات و به دنبال آن انصراف از جنگ با متجاوزان برپا کرده است و به همین ترتیب انصار الله خود را برای مقابله با تلاش حزب کنگره برای کودتا آماده کرد بخصوص که مقاماتی از انصار الله از این قضیه شکایت دارند که عناصر صالح با انداختن مسئولیت شکست در مدیریت زندگی روزمره مردم یمن به گردن انصار الله برای کودتا مقدمه چینی می کنند.

حزب کنگره مردمی همچنین انصار الله را متهم کرده که طی 2 ماه گذشته به دنبال جلب دوستی قبایل و عشایر یمنی از طریق پرداخت مشوق های مالی است تا مطمئن شود آنها از ساختار حل و فصل بحران یمن حمایت می کنند.

در عین حال منابعی از حزب کنگره این اخبار را تکذیب می کنند با وجود اینکه منکر وجود ایده ها و تماس هایشان با خارج و بخصوص با امارات نمی شوند اما هر گونه معامله ای برای دور زدن انصار الله را انکار می کنند.

علی عبدالله صالح بارها تاکید کرد که در قالب هیات مشترکی که با انصار الله تشکیل داده در هر مذاکرات آتی درباره آینده اوضاع در یمن حضور دارد و موضع یکپارچه این دو گروه محفوظ خواهد ماند.

منابع حزب کنگره گفتند بر مبنای همین موضع این حزب به میانجیگری‌ها برای کاستن از حجم تجمعات برای برگزاری جنش‌های عید حزب کنگره مردمی و همچنین لغو همه سخنرانی‌هایی که به نظر می‌رسد علیه انصار الله باشد پاسخ مثبت داد.

تلاش دبیر کل سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ یمن

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه در کویت از طرفین درگیر در یمن خواست بنادر و فرودگاه های این کشور را به روی محوله های کمک های بشردوستانه جهانی برای مردم این کشور باز گذارند.

وی گفت: از آنجایی که اوضاع اجتماعی و انسانی در یمن هر روز وخیم تر می شود و درگیری ها به صنعا پایتخت نیز کشیده شده است، طرفین درگیر حداقل اجازه دهند فرودگاه‌ها و بنادر این کشور برای ورود کمک‌های امدادی به غیرنظامیان بازگشایی شوند.

دبیرکل سازمان ملل بعد از یک گفت وگوی میانجیگرانه با امیر کویت برای حل بحران سیاسی منطقه (قطر و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس) در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که سازمان ملل همه همت خود را به کار می بندد تا وضعیت سیاسی و اجتماعی در یمن به حالت عادی برگردد، اما طرفین درگیر در آن باید ملاحظه حال غیرنظامیان را نیز بکنند.

دبیرکل سازمان ملل از تلاش های جدید بین المللی برای بازگشایی فرودگاه بین المللی اصلی صنعا و نیز بندر حُدیده در منطقه اصلی آشوب زده یمن خبر داد و افزود: ما بارها در مذاکره با طرفین درگیر در یمن از آنها خواستیم تا دست کم روند امدادرسانی بین المللی به غیرنظامیان کشورشان را تسهیل کنند.

گوترش گفت: ما در حد توان خود برای ایجاد شرایط مناسب بن بست کنونی حل بحران یمن تلاش می کنیم و از نزدیک با همه طرف ها همکاری می کنیم تا طرحی قوی در زمان و به شیوه مناسب ارائه شود.

دبیر کل سازمان ملل در گفت‌وگو با رویترز هم وعده داد که به زودی با مقامات یمنی برای شناخت زمان و چگونگی امکان ارایه یک طرح قوی صلح برای یمن همکاری می‌کند.

به گزارش فارس، جنبش انصارالله یمن و کنگره مردمی یمن (موتمر الشعبی) وابسته به علی عبدالله صالح  در هفته نخست مردادماه 1395 در خصوص تشکیل شورای عالی سیاسی یمن، توافق کردند.

متن توافق منتشرشده نشان داد شورای عالی سیاسی متشکل از 10 عضو است که هر یک از گروه‌های کنگره مردمی یمن و متحدانش و همچنین انصارالله به همراه متحدانش به‌صورت مساوی 5 عضو در آن دارند. در این توافق مقرر شد در سال اول رئیس شورای عالی سیاسی از انصارالله و در سال دوم از کنگره مردمی یمن انتخاب شود. تغییر رهبری شورای عالی سیاسی از انصارالله به جریان علی عبدالله صالح در سالگرد نخستین سال تشکیل شورای عالی سیاسی یمن، بهانه‌ای شد برای تشدید تنش و دمیدن رسانه‌ها بر برخی اختلافات در صنعا.

اختلاف دو طرف در نخستین سال تشکیل شورای عالی سیاسی باعث شد تا مقامات وابسته به دو طرف حملاتی لفظی علیه یکدیگر داشته باشند و همین امر دستاویزی برای عربستان و امارات در جهت ایجاد شکاف بین انصارالله و حزب کنگره مردمی شد. افراد وابسته به انصارالله ، علی عبدالله صالح را متهم به فساد کردند و در مقابل آن ها نیز انصارالله را متهم به تلاش برای سلطه یکجانبه بر قدرت سیاسی کردند.


دو شنبه 6 شهریور 1396 - 18:11:2