آمریکایی ها دیگر همزیستی با بشاراسد را ممکن می دانند

یک شنبه 5 شهریور 1396 - 14:47:42
آمریکایی ها دیگر همزیستی با بشاراسد را ممکن می دانند

روزنامه الحیات نوشت آمریکایی ها دیگر به سرنوشت اسد توجهی ندارند و همزیستی با آن را ممکن می دانند، همانگونه همزیستی با عمر البشیر، کیم جونگ اون یا نیکلاس مادورو هم برای آنها امکان پذیر است.

تهران- الکوثر: روزنامه الحیات چاپ لندن در یادداشتی به قلم جویس کرم نوشت: شش سال پیش در چنین ماهی، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در بیانیه ای از بشار اسد همتای سوری خود خواست از قدرت کناره گیری کند.

الحیات افزود: اوباما در حالی این درخواست را ارائه داد که هیچ راهبرد یا ابرازی در داخل سوریه برای تحقق آن نداشت حتی طرح جایگزین هم برای اجرایی نشدن این خواسته نداشت و نرمش امروز آمریکا در برابر اسد و پذیرش وی برای باقی ماندن در قدرت از نتایج همین مسئله است.
جنگ سوریه نیم میلیون کشته، میلیون ها آواره و ویرانی گسترده ای داشته است که بانک جهانی هزینه بازسازی آن را بیش از دویست میلیارد دلار برآورد کرده و امروز واشنگتن به سازگاری با بقای اسد در قدرت روی آورده است؛ کسی که هیچ شاخصه ای برای خروج وی از قدرت یا تغییر رفتارش مشاهده نمی شود. آینده سوریه، در دست ائتلاف ایران، سوریه و روسیه است و شبه نظامیان فرقه گرا و افراطی نیز به حضور خود در سوریه در میان مدت ادامه خواهند داد.

الحیات نوشت:  از دیدگاه دولت امریکا، هزینه بقای اسد در قدرت کمتر از هزینه کناره گیری او از قدرت است. طبق گفته رابرت فورد، آخرین سفیر آمریکا در سوریه، کناره گیری یا عزل اسد بعد از مرحله انتقالی فقط از طریق مسلح کردن مجدد مخالفان ممکن است آنهم نه فقط با تیربارهای اتوماتیک بلکه با موشک های زمین به هوایی که به مخالفان اجازه حضور نظامی مجدد را می دهد. این حمایت از مخالفان نیازمند تصمیم گیری آمریکا و کشورهای منطقه است که طبیعتا اجماعی در این خصوص صورت نگرفته است.

به نوشته الحیات، دولت ترامپ، با این دید پیش می رود که بدون آشتی با اسد با آن همزیستی کند. دولت آمریکا، اراده ای برای حمایت از مخالفان مسلح سوریه ندارد و در حال حاضر چهار هدف اصلی در سوریه وجود دارد که اسد جزء آنها نیست. این چهار هدف عبارتند از: شسکت داعش، تضمین امنیت اسرائیل، حل و فصل مشکل آوارگان و ضبط سلاح شیمیایی.

منبع: خبرگزاری صداوسیما


یک شنبه 5 شهریور 1396 - 14:37:52