شیخ سلفی؛ قربانی تروريسم فكرى...

چهار شنبه 1 شهریور 1396 - 11:53:43
شیخ سلفی؛ قربانی تروريسم فكرى...

عباس خامه‌يار، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در پی کشته شدن شیخ ولید العلى، معاون دانشکده الهیات و شریعت اسلامى کویت، یادداشتی را منتشر کرد

تهران- الکوثر:   عباس خامه‌يار*: از ديدگاه من انسان بايد شجاعت انديشيدن و تفكر داشته باشد. از اين رو تصميم گرفتيم با دگرانديشان آشنا شويم، تا به برداشت صحيح و واقعى برسيم. شريعت اسلامى، ما را به پيمودن راه عدالت و انصاف رهنمون مى سازد. من از دعوت مقامات ديپلماتيک جمهورى اسلامى ايران تشكر مى كنم و از همكاري رايزن فرهنگى اين كشور در كويت در مديريت اين سفر سپاسگزارم. ما به عنوان فرزندان اين كشور تحت تاثير شرايط خارجى و مسائل دينى قرار گرفتيم و بايد به حقيقت مى رسيديم. ديدارِ يک سال قبل از ايران مرا تشويق كرد تا مجدداً به همراه اين هيأت بلند پايه به اين كشور اسلامى سفر كنم...
ديدارهايم را از ايران چنين خلاصه مى كنم: 
در مشهد از مجمع پژوهش هاى اسلامى بازديد كرديم كه حقايق را پيرامون مسائل شرعى برايم آشكار كرد. ما در اين پژوهشگاه كتاب«القولًُ الخالد لَمْ و لا يَحرِفُ ابداً» را مشاهده كرديم كه ديدگاه اماميه را در مورد قرآن كريم مطرح مى كند كه كاملاً مطابق با عقايد اهل سنت است. تعدادى مى گفتند كه ممكن است شما تحت تأثير افكار تشيع قرار گرفته و بخواهيد مكتب تشيع را در دانشكده تدريس كنيد و اين متأسفانه يک "تروريسم فكري" است. من بعينه شاهد بودم كه فقه شافعى در دانشكده الهيات دانشگاه تهران توسط اساتيد سنى مذهب تدريس مى شود و اگر خودم سفر نكرده بودم اين را باور نمى كردم..."

▪️اين بخشى از سخنان و نظرات دكتر «شيخ وليد العلى»، معاون دانشكده الهيات و شريعت اسلامى كويت است كه در اواخر آذرماه ۱۳۹۳ در همايش بي سابقه «ايران؛ از منظر دانشگاهيان كويت» ايراد شده بود. این همایش با دعوت دانشكده علوم اجتماعي و با حضور رئيس دانشگاه، روساي دانشكده ها، استادان، سفير و رايزن فرهنگي كشورمان در كويت و سفير كويت در تهران و ده ها دانشجوي كويتي در تالار اصلي دانشگاه كويت پس از بازگشت هـيأت از كشورمان برگزار گردید. 
هيأت علمى و دانشگاهى اعزامى به ايران، شامل ۱۸ نفر متشكل از ۳ رئيس دانشكده، ۵ معاون رئيس دانشكده، ۳ رئيس بخش و ۷ عضو هيات علمى بود كه در آبان ماه سال ۱۳۹۳ در این همایش شرکت کردند. 
شيخ وليد العلى و هيأت علمى و دانشگاهى اعزامى به كشورمان در طول اقامت يک هفته اى خود، ديدارها و برنامه هاى متنوعى با علما، اساتيد و نخبگان در شهرهاى مشهد، قم، تهران و اصفهان داشتند.
برپايي نشست «چشم انداز همكاري هاي ايران و كويت» در دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه، بازديد از موسسه دايرة المعارف بزرگ اسلامي، ديدار و گفتگو با رييس و اساتيد دانشكده الهيات دانشگاه تهران و حضور در كلاس هاى درسى دانشكده، ملاقات با دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در محل مجلس و با حضور اعضای انجمن دوستی پارلمان ایران و کویت، ملاقات با دكتر ولايتي رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در محل مركز و همچنین بازديد از مجموعه فرهنگي و تفريحي برج ميلاد و ضيافت شام شهرداري تهران، ملاقات با رئيس جامعة المصطفى العالميه، ملاقات و گفتگوى علمى و فقهى با آيت الله جوادى آملى در مؤسسه علمى و تحقيقاتى «اسراء» و بازديد از مركز بزرگ تحقيقات رايانه اي علوم اسلامى در شهر قم از برنامه هاى مهم و مؤثر شيخ و همراهانش بود.

 

دكتر وليد العلى كيست؟  
شيخ وليد العلى در سال ۱۹۷۳ ميلادي در كويت متولد و در سال ۱۹۹۵ از دانشكده قرآن كريم و مطالعات اسلامى مدينه منوره فارغ التحصيل شد. وى ضمن پشت سر گذاشتن مرحله كارشناسي ارشد در سال ۲۰۰۸ ميلادى به درجه استادى در رشته تعليمات اسلامى نائل گرديد كه به عنوان نخستين كويتى به شمار مي رود كه در اين رشته به چنين تخصص و درجه اى دست يافت. 
وليد العلى پس از آنكه ۱۲ مقاله و تحقيق علمى در زمينه هاى مختلف و در مجلات محكمه منتشر كرد، به رتبه استادى نائل گرديد كه اين مباحث به موضوعاتى همچون «خطر تروريسم و تاثير آن بر دگرگون نمودن چهره واقعى دين و دينداران»، «قرائت دهگانه رايج و ارتباط آن ها با مسائل اعتقادى»، «اخلاق و تاثير آن بر رفتار كارمندان» و مسائلى از اين دست پرداخته شده است. 
از اين استاد دانشگاه، ۲۶ اثر چاپ شده بر جاى مانده است كه برخى از آن ها عبارتند از: «الإمام ابن قيم الجوزيَّة»، «كلماتٌ من وحي قلمه»، «مضاتٌ من مشكاة كلمه»، «شُعب الإيمان لابن كثير» و «مباحث العقيدة في سُورة البيِّنة».  
وليد العلى همچنين در نگارش و داوري بسيارى از پايان نامه ها و تحقيقات علمى و در بسيارى از نشست ها و همايش هاى علمى در داخل و خارج كويت مشاركت داشته و علاوه بر آن، در بسيارى از برنامه هاى ديني و مذهبي كه در شبكه هاي مختلف ماهواره اي تهيه و پخش شده است، از وي به عنوان كارشناس برنامه دعوت به عمل مي آمد.

وليد العلي، عضو شوراي عالي جايزه بين المللي حفظ و تلاوت قرآن كريم در كشور كويت بود و تا زمان رحلت، امام جمعه و جماعت بزرگترين و مهم ترين مسجد در اين كشور (مسجد الكبير) را بر عهده داشت.

سرانجام روز ۲۳ مردادماه سال جاري دست تروريسم كور، گريبان اين شيخ سلفي را در پايتخت كشور بوركينافاسو گرفت و وي را كه براي انجام يک ماموريت تبليغي و ديني به آن كشور سفر كرده بود، از دامان محافل علمي و ديني كشور كويت جدا کرد. اندکی بعد داعش نيز با صدور بیانیه ای مسئوليت اين جنايت را به عهده گرفت تا بار ديگر با صداي خشن و نا به هنجار خود به رخ جهانيان بكشاند كه "تروريسم فكرى"، دين و مذهب نمي شناسد و سلفي و شيعه وسنى و پيرو هر آئينى كه شجاعت انديشيدن و تفكر را داشته باشد و گفتگو و پذیرش اندیشه های دیگران را ملاک عملکرد خود قرار می دهد، بايستى هدف قرار گيرد.

روحش شاد و یادش گرامی باد...


چهار شنبه 1 شهریور 1396 - 11:39:28

عکسهای بیشتر :