موضع کشورها درباره همه‌پرسی در کردستان:

اسرائیل تنها حامی برگزاری همه‌پرسی در کردستان

جمعه 27 مرداد 1396 - 16:32:51
اسرائیل تنها حامی برگزاری همه‌پرسی در کردستان

تهران- الکوثر: بیشتر کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق اعلام کرده‌اند و تنها رژیم صهیونیستی است که از این تصمیم حمایت کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، تصمیم مسئولان کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی «جدایی» از عراق در ماه سپتامبر آینده واکنش‌های مخالف بیشتر طرف‌های جامعه بین‌الملل را در بر داشت و فقط اسرائیل از آن اعلام حمایت کرد.

مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق، روز 25 سپتامبر آینده را زمان برگزاری همه‌پرسی مشخص و اعلام کرده است که نتایج آن الزام‌آور نیست؛ به این معنا که فقط محک و سنجشی برای رویکردهای مختلف درباره وحدت  یا جدایی است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با اساس چنین کاری مخالفت کرده و اعلام کرده‌اند که این تصمیم از اساس تصمیم درستی نیست.

بغداد در صدر کشورهای مخالف قرار دارد. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد برگزاری همه‌پرسی وضع مجود بین دولت عراق با اربیل را به جای حل‌وفصل پیچیده خواهد کرد.

وی گفت این تصمیم مغایر با قانون اساسی عراق است و منطقه کردستان بخشی از خاک عراق و کردها نیز شهروندان درجله اول آن هستند و این گونه نیز باقی خواهند ماند.

همچنین، ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق، در دیدار با هیئت مذاکره‌کننده کردها در بغداد اعلام کرد همه‌پرسی به نفع وحدت و یکپارچگی عراق که به تازگی از جنگ جهانی علیه گروه تروریستی داعش خارج شده است، نیست.

جعفری افزود هیچ کشوری از کشورهای جهان از این تصمیم اعلام حمایت نکرده اند و همه بر این باورند که یکپارچگی عراق برای ثبات و امنیت عراق حائز اهمیت است. جدایی کردستان به نفع هیچ کسی نیست. البته، دیدگاه شهروندان کرد برای ما مورد احترام است، به شرط آنکه در چارچوب قانون اساسی باشد.

موضع ایران نیز در این باره مشخص است. ایران با برگزاری همه‌پرسی اعلام مخالفت کرده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرد موضع دولت ایران در این خصوص واضح و مشخص است. موضع ایران حمایت از یکپارچگی و تمامیت ارضی و حاکمیت عراق است.

قاسمی خواستار حل‌وفصل اختلاف ها بین بغداد و اربیل از طریق گفت‌وگو شد و گفت عراق بیش از هر زمان دیگری به همبستگی و همیاری ملی نیاز دارد.

اتحادیه اروپا نیز در این خصوص موضع‌گیری کرده است. اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از کردستان عراق خواست از اتخاذ هر گونه اقدام یکجانه پرهیز کند. احزاب اروپایی بر حمایت از تمامیت ارضی اروپا و حل مشکلات کنونی آن  بر اساس قانون اساسی و گفت‌وگو تاکید کردند.

کشور آلمان نیز در این باره موضع‌گیری کرد. زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، در این باره اعلام کرد کشورش درباره سخنان مسئولان کردستان در خصوص برگزاری همه‌پرسی جدایی از عراق، به شدت احساس نگرانی می‌کند.

وی افزود تنها کاری که می توان در این خصوص انجام داد، هشدار درباره اتخاذ هرگونه اقدام یکجانبه است. قرار دادن یکپارچگی و وحدت عراق در معرض خطر و حتی تمایل برای ترسیم مرزهای جدید، راه درستی نیست؛ زیرا سبب بدتر شدن وضع دشوار و بی ثبات کنونی در اربیل و بغداد خواهد شد.

این مقام آلمانی همه طرف‌ها را به گفت‌وگو فراخواند و گفت مشکلات باید با توافق حل‌وفصل شود و از بدتر کردن آن باید پرهیز کرد. جنگ علیه داعش هنوز پایان نیافته است. با همگرایی و هم‌اندیشی می توان بر مشکلات فائق آمد.

آمریکا نیز درباره این موضوع موضع‌گیری کرده است. ریکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در تماس تلفنی که با مسعود بارزانی داشت از وی خواست همه‌پرسی را به تعویق بیندازند و به گفت‌وگو با بغداد ادامه دهند.

«هیتر نوئرت»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد از عراقی یکپارچه و باثبات حمایت می‌کند. برگزاری همه‌پرسی ممکن است سبب شود که همه طرف ها از اولویت اول یعنی نابودی داعش فاصله گیرند. برگزاری همه‌پرسی مسئله داخلی عراق است، اما آمریکا از عراق یکپارچه، باثبات و دمکراتیک حمایت می‌کند.

وی افزود ما در شمال (کردستان عراق) دوستانی داریم، اما در داخل دولت عراق نیز دوستانمان وجود دارند، اما ما نخست باید داعش را شکست دهیم و پس از حصول این هدف می توان درباره همه‌پرسی صحبت کرد.

خبرگزاری آناتولی در ادامه درباره موضع روسیه درباره همه‌پرسی نیز گزارش داد «ماریا زاخاروف»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، حمایت کشورش را از تمامیت ارضی و وحدت عراق اعلام کرد و گفت دوست دارم بار دیگر تکرار کنم که روسیه از تمامیت ارضی و وحدت عراق حمایت می‌کند. لازم است همه مشکلات موجود بین بغداد و اربیل از طریق گفت‌وگو و حل‌وفصل شود.

ترکیه نیز در این باره موضع‌گیری و با چنین تصمیم کردستان مخالفت کرده است. «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، اعلام کرد کشورش این تصمیم را تصمیم درستی قلمداد نمی کند و این موضوع را به کردستان اعلام کرده است. آن‌ها از این تصمیم پشیمان خواهند شد. مسعود بارزانی و منطقه کردستان هنوز برای چنین مرحله ای آمادگی ندارد. این اقدام مغایر با اصل وحدت اراضی عراق است.

اردوغان اعلام کرد در صورتی که منطقه کردستان از عراق اعلام جدایی کند، مسئله پایان‌ نخواهد یافت؛ زیرا گروه‌های دیگر نیز چنین خواسته‌ای را مطرح خواهند کرد.

بینعالی یلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در این باره موضع‌گیری کرد و این تصمیم کردستان را در سایه بحران‌های  کنونی منطقه غیرمسئولانه توصیف کرد.

وی گفت موضع آنکارا در این باره واضح و صریح است. ترکیه خواهان حفظ تمامیت ارضی عراق است که در آن ملت عراق در کنار هم و زیر سقف یک دولت زندگی کنند. دیدگاه ما این است که ایجاد مشکل جدید در منطقه درست نیست؛ زیرا مشکلات به اندازه کافی وجود دارد.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز تصمیم کردستان را در این خصوص اشتباه فاحش توصیف کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه با صدرو بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد حفظ تمامیت ارضی عراق و یکپارچگی سیاسی آن در صدر اولویت های سیاست خارجی ترکیه است. آنکارا موضع نگران خود را در این باره به دولت مرکزی بغداد و کردستان و نیز کشورهای حائز اهمیت بین‌المللی ابلاغ کرده است.

بر اساس این گزارش، در داخل منطقه کردستان عراق نیز جنبش کرد «تغییر» و گروه‌های اسلامی کردستان نیز با صدرو بیانیه مشترکی خواستار به تعویق انداختن همه‌پرسی شدند.

جنبش تغییر بر این نظر است که بستر مناسب قانونی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای برگزاری همه‌پرسی مهیا نیست.

با همه ین مخالفت‌ها و مواضع کشورها، مسعود بارزانی ااخیرا اعلام کرد که از برگزاری همه‌پرسی عدول نخواهد کرد و در توجیه آن نیز گفت «برگزاری همه‌پرسی حق طبیعی کردهاست».

«نیچروان بارزانی»، نخست‌وزیر کردستان عراق نیز اعلام کرد «واکنش‌های کشورها درباره همه‌پرسی طبیعی است و جایی برای نگرانی وجود ندارد.»

خبرگزاری آناتولی در ادامه گزارش خود به موضع رژیم صهیونیستی درباره همه‌پرسی اشاره کرد و نوشت در این میان، تنها اسرائیل است که از همه‌پرسی اعلام حمایت کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر  اسرائیل، در دیدار با هیئتی از اعضای کنگره آمریکا اعلام کرد اسرائیل از استقلال منطقه کردستان عراق حمایت می‌کند.

او در این خصوص مدعی شد کردها ملتی شجاع و حامی غرب هستند و ما ارزش‌های مشترکی با یکدیگر داریم.

 


جمعه 27 مرداد 1396 - 16:32:38