برگی از تاریخ معاصر یمن

پنج شنبه 26 مرداد 1396 - 11:2:54
برگی از تاریخ معاصر یمن

الکوثر: سال 2015 عربستان سعودی با حمایت ایالات متحده امریکا و برخی قدرت‌های غربی و به همراه اکثریت کشورهای عربی، حملات هوایی شدیدی علیه یمن آغاز کرد که در نتیجه آن هزاران نفر شهید و یا زخمی شدند.

یمن تا اوایل نیمه دوم قرن بیستم تحت حاکمیت زیدی ها بود و ساختاری یکپارچه داشت، اما در سال ۱۹۶۲ میلادی، افسران ارتش یمن علیه امام «محمد بدر» دست به کودتا زدند و جمهوری یمن را تاسیس کردند. این امر موجب بروز جنگ‌های داخلی در یمن شد که یک سوی آن طرفداران جمهوری و سوی دیگرش سلطنت‌خواهان بودند. این درگیری‌ها سرانجام باعث شد که یمن به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شود و جمهوری دموکراتیک خلق یمن در ۳۰ نوامبر ۱۹۶۷ در قسمت جنوبی یمن شکل گیرد. این جدایی میان دو یمن وجود داشت تا اینکه در دهه هشتاد قرن بیستم، گفت‌وگوهایی برای اتحاد میان دو یمن انجام پذیرفت که در نتیجه آن، جمهوری یمن در ۲۲ مه ۱۹۹۰ از اتحاد جمهوری عربی یمن (یمن شمالی) و جمهوری دمکراتیک خلق یمن(یمن جنوبی) به وجود آمد.

علی عبدالله صالح که از ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۰ م رییس جمهور یمن شمالی بود، پس از اتحاد یمن جنوبی و شمالی، همچنان رییس جمهور ماند و از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۱ م ریاست جمهوری یمن را بر عهده داشت. دوران حکومت وی بسیار طولانی بود و سرانجام در جریان بیداری اسلامی برکنار شد.

پس از برکناری علی عبدالله صالح، دولت یمن کوشید طی اصلاحاتی مردم را راضی کند، اما این اتفاق نیفتاد و مردم یمن مجددا دست به اعتراض زدند. این اعتراضات که با رهبری حوثی های یمن پیگیری می‌شد در تابستان ۱۳۹۳ هـ.ش به اوج خود رسید. مردم سه خواسته اساسی داشتند که عبارت بودند از «سرنگونی دولت فاسد، لغو دستور آزادسازی حامل‌های سوخت و اجرای نتایج کنفرانس گفتگوی ملی». سرانجام حوثی‌ها توانستند پس از تصرف بخش‌های مهمی در صنعا پایتخت یمن، دولت را به پای میز مذاکره بکشانند.

توافق نهایی برای حل بحران اخیر در یمن میان رئیس جمهوری و رهبران انصار الله در صنعا روز شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ با نظارت جمال بن عمر، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن صورت گرفت. بر اساس این توافق، دولت «باسندوه» برکنار شد و با روی کار آمدن انصارالله در صحنه سیاسی یمن، دولت جدیدی در این کشور تشکیل شد که ریاست آن را «خالد بحاح» بر عهده داشت، اما حوادث به گونه‌ای پیش رفت که خالد بحاح از نخست وزیری استعفا داد و منصور هادی نیز از عدن به صنعا رفت. این رفتار منصور هادی واکنش حوثی‌ها را به دنبال داشت و سرانجام منصور هادی به عربستان فرار کرد.

سال ۲۰۱۵میلادی پس از سلسله اتفاقاتی که منجر به فرار منصور هادی رییس جمهور مستعفی یمن از پایتخت و قدرت گرفتن گروه انصار الله شامل حوثی ها و طرفداران علی عبدالله صالح در این کشور شد، عربستان سعودی با حمایت آمریکا و برخی قدرت‌های غربی و به همراه اکثریت کشورهای عربی، حملات هوایی دامنه‌دار و پرتلفاتی را علیه یمن آغاز کرد که در نتیجه آن هزاران نفر از مردم این کشور شهید و یا زخمی شدند.


پنج شنبه 26 مرداد 1396 - 10:53:37

دسته بندی :