لبنان: جفرافيا و مردم

چهار شنبه 25 مرداد 1396 - 16:9:13
لبنان:  جفرافيا و مردم

لبنان با مساحت 10452 كيلومتر مربع (تقريباً 160 مرتبه كوچك‌تر از ايران) پس از بحرين، كوچك‌‌ترين كشور خاورميانه است. اين كشور در غرب آسيا و در ساحل شرقي درياي مديترانه واقع شده كه طول مرز ساحلي آن با اين دريا به 225 كيلومتر مي‌رسد. مرزهاي خشكي لبنان مجموعاً 454 كيلومتر است كه از سمت شمال و شرق با سوريه (375 كيلومتر) و از سمت جنوب با سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين (79 كيلومتر) مي‌شود.  

جغرافيا:

 لبنان به 6 استان تقسيم مي‌شود: بيروت، بقاع، شمال، جنوب، نبطيه و جبل لبنان. از مهمترين شهرهاي اين كشور مي‌توان بيروت، صيدا، صور، بعلبك، طرابلس و نبطيه را نام برد و بنادر اصلي لبنان عبارتند از بيروت، طرابلس، صيدا، صور و جونيه. لبنان 16 رودخانه دارد كه نهر الليطاني و نهر العاصي مهمترين آنها به‌شمار مي‌روند.

سرزمين لبنان عمدتاً‌ شامل دو رشته‌كوه شرقي و غربي، دره بقاع و نوار ساحلي مي‌باشد و ارتفاع مناطق مختلف آن بين صفر تا 3088 متر از سطح دريا است. لبنان لبنان داراي آب‌و هوايمعتدل مديترانه‌اي در مناطق ساحلي و آب و هواي كوهستاني در مناطق مرتفع بوده؛ تنها كشور خاورميانه است كه بيابان و صحرا نداشته و برعكس، از ارتفاعات برف‌گير با قابليت اسكي‌ برخوردار است.

 

جمعيت و طوايف مذهبي:

لبنان از نظر جمعيت، پرتراكم‌ترين كشور خاورميانه مي‌باشد. بر اساس آمار غيررسمي، جمعيت لبنان به‌طور تقريبي حدود 4 ميليون نفر مي‌باشد كه حدود 5/1 ميليون نفر آن در بيروت زندگي مي‌كنند. حدود 16 ميليون نفر از اتباع لبنان يعني چهار برابر جمعيت داخلي اين كشور، به‌دليل ناآرامي‌هاي داخلي در خارج از مرزهاي جغرافيايي آن زندگي مي‌كنند كه اين پديده هم در نوع خود بي‌نظير است. اين افراد در زمينه‌هاي مختلف علمي، فرهنگي، تجاري و اقتصادي و سياسي در كشورهاي مختلف جهان به‌طور عمده در آمريكاي لاتين و آفريقا فعاليت داشته و به‌عنوان منبع عمده تزريق پول به داخل كشور قلمداد مي‌گردند.

18 طايفه ديني در اين كشور به رسميت شناخته شده و داراي نماينده در پارلمان مي‌باشند. 5 طايفه مسلمان (شيعه، سني، دروزي، علوي و اسماعيلي) حدود سه‌چهارم جمعيت لبنان و 12 طايفه مسيحي (ماروني، روم ارتدوكس، روم كاتوليك، ارمني‌ ارتدوكس، ارمني‌ كاتوليك، انجيلي، سرياني، قبطي و... ) حدود يك‌چهارم جمعيت را تشكيل مي‌دهند.

در قانون اساسي لبنان، نامي از مذهب رسمي كشور برده نشده و از آنجا كه آشكار شدن تركيب واقعي جمعيت پيروان مذاهب مي‌تواند تأثير مستقيم بر مطالبات سياسي طوايف و معادلات داخلي داشته باشد، لذا هيچ آمار رسمي از سهم طوايف مختلف از جمعيت لبنان وجود ندارد. اما بر اساس آمارهاي غيررسمي، اكثريت طائفه‌اي به ترتيب با شيعيان (بيش از 35%)، اهل سنت (حدود 30%)، مسيحيان (حدود 25%)، موحدين دروز (5 تا 7%) و غيره مي‌باشد.

تقريباً هر يك از طوائف، در مناطق خاصي از اين كشور سكونت يافته‌اند. شيعيان به‌طور عمده در جنوب لبنان (صور، نبطيه، مرجعيون، بنت‌جبيل،... ) و دره بقاع (بعلبك، هرمل،... ) و حاشيه جنوبي بيروت موسوم به ضاحيه ساكن مي‌باشند. سني‌ها به‌طور عمده در غرب بيروت، طرابلس، منطقه عكار، صيدا و اقليم خروب متمركز هستند. دروزي‌ها اغلب در مناطق كوهستاني شامل مناطق شوف، عاليه، بيت الدين، حاصبيا و راشيا ساكن هستند. مسيحيان عمدتاً در شرق بيروت و در مناطق متن شمالي، زحله، كسروان، جبيل، جونيه و... زندگي مي‌كنند. به‌طور كلي با توجه به روابط خوب دروزي‌ها با بريتانيا و روابط خوب ماروني‌ها با فرانسه، همه تلاش‌هاي استعمار بر آن بوده كه مناطق استراتژيك و ارتفاعات حساس لبنان را به‌هم‌پيمانان خود اختصاص دهند.

تجمع علماي مسلمين از مهمترين تشكيلات اسلامي موجود در لبنان است كه صدها تن از علماي شيعه و سني را دربر گرفته و سياست تقويت وحدت اسلامي و خنثي سازي طرح‌هاي تفرقه‌افكنانه صهيونيستي را پيگيري مي‌نمايد.

 

چهار شنبه 25 مرداد 1396 - 16:9:7