اعتراض مجدد عفو بین‌الملل به آل‌سعود

دو شنبه 16 مرداد 1396 - 13:23:49
اعتراض مجدد عفو بین‌الملل به آل‌سعود

تهران- الکوثر: سازمان عفو بین‌المللی با اشاره به اینکه عربستان زندانیان شکنجه‌شده را به اعدام محکوم کرده‌است، از رژیم آل سعود خواست روند اعدام منتقدان را متوقف کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سازمان عفو بین‌الملل از عربستان سعودی خواست اجرای حکم اعدام 14 نفر را در این کشور متوقف کند.

این سازمان تاکید کرده است: این افراد در زندان شکنجه شده و در نتیجه اعتراف‌های آن‌ها درباره شرکت در تظاهرات ضد حکومت باطل و غیر قابل استناد است.

به نوشته روزنامه «الأخبار» لبنان، عفو بین‌المل از عربستان خواسته است تا این افراد عادلانه و در دادگاهی مطابق با معیارهای بین‌المللی  و به دور از مجازات اعدام محاکمه شوند.

همچنین این سازمان بر ضرورت اجرای تحقیق سالم و مستقل درباره انواع شکنجه و آزار و اذیت‌هایی که علیه این افراد در زندان صورت گرفته است، تاکید کرد.

دادگاه عالی عربستان اواخر ماه گذشته میلادی، احکام اعدام این 14 تن را تایید کرد.

دادگاه عربستان سعودی این افراد را به علت مشارکت در تجمع‌ها و تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی بازداشت و اتهام‌هایی چون «قتل شهروندان» و «حمله و تیراندازی به طرف نیروهای امنیتی» به آن‌ها وارد کرد.

پس از صدور احکام اعدام این افراد، فعالان حقوقی فاش کردند که محکومان به اعدام در واقع از اعضای گروهی 24 نفره به نام « گروه العوامیه» هستند که 23 تن از آن‌ها به اعدام محکوم و به ریاض منتقل شده‌اند که حاکی از نزدیک بودن زمان اجرای حکم اعدام آن‌هاست.

پیشتر، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، از اقدامات وحشیانه عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر انتقاد و اعلام کرده بود: وعده‌های بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، با رفتار و اقداماتی که علیه مخالفان صورت می‌گیرد، متناقض است؛ زیرا مخالفان خواسته‌هایی مطرح می‌کنند که مغایر با وعده‌های بن‌سلمان نیست.

 واشنگتن پست با اشاره به طرح «چشم انداز 2030» که بن‌سلمان سال گذشته مطرح کرد تاکید کرد: در فهرست طولانی بن‌سلمان مبالغه و گزافه گویی صورت گرفته است، به ویژه در کشوری که روند تغییر و تحول در آن کند و به بهای دردناکی پیش می رود.

بن سلمان در طرح خود وعده کشوری شکوفا و مبتنی بر تسامح و اعتدال را به همه شهروندان داده و مدعی شده است در این طرح رویاها و آرزوها و امیدهای آن‌ها تحقق خواهد یافت.

واشنگتن پست در سرمقاله خود با بیان اینکه عربستان سعودی هنوز در دوره تاریکی به سر می برد، دوره‌ای که در آن حقوق بشر نادیده انگاشته و آزادی بیان سرکوب می‌شود، تاکید کرد: بهترین نمونه درباره وجود تناقض در وعده‌های بن‌سلمان با واقعیت‌های موجود سرنوشت 14 نفر از شهروندان عربستانی است که همگی از اقلیت شیعه هستند و به اتهام برگزاری تجمع‌های اعتراض‌آمیز با حکم اعدام مواجه‌اند.

ماه گذشته نیز، 4 نفر به اتهام‌هایی چون شورش، سرقت، سرقت مسلحانه، عصیان بر حاکمیت اعدام شدند. بنا بر اعلام سازمان عفو بین الملل عربستان بیشترین تعداد اعدام را در سطح جهان به خود اختصاص داده است و از ابتدای امسال تا کنون حد اقل 66 نفر اعدام شده اند.


دو شنبه 16 مرداد 1396 - 13:23:12