نتیجه غیر مترقبه و جالب انتخابات داخلی حماس

دو شنبه 16 مرداد 1396 - 9:19:25
نتیجه غیر مترقبه و جالب انتخابات داخلی حماس

انتخابات داخلی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" به منظور انتخاب کادر رهبری و هیئت‌های اداری بخش‌های مختلف این جنبش اخیرا برگزار شد و اتفاق خیلی جالبی افتاده است .

تهران - الکوثر:  در جریان انتخاب شورای ۱۹ نفره دفتر سیاسی حماس که در حکم رهبری حماس است ۱۷ نیروی جهادی در مقابل ۲ تکنوکرات انتخاب شده اند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه الکوثر، در این بین همه ۱۲ عضوی که سهم غزه و کرانه بوده اند از بین نیروهای جهادی انتخاب شده اند و از شش سهمیه خارج از فلسطین ۴ نفرشان نیروی جهادی هستند .

انتخابات داخلی حماس در چندین مرحله برگزار شد و در نهایت رئیس دفتر سیاسی جدید این جنبش، اعضای دفتر سیاسی و شورای عالی مشورتی آن انتخاب شدند.

انتخابات داخلی حماس هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و دراین انتخابات کسی خود را نامزد نمی‌کند، بلکه اعضا و نیروهای جنبش خود با رای دادن به هر کس صلاح بدانند، رهبران این جنبش در مناطق مختلف و در سطوح بالا را انتخاب می‌کنند.

اردیبهشت ماه 1396 اسماعیل هنیه در انتخاباتی که از طریق ویدئو کنفرانس بین دوحه پایتخت قطر و غزه انجام شد به عنوان رییس دفتر جدید حماس انتخاب شد. در این انتخابات علاوه بر اسماعیل هنیه، موسی ابو مرزوق و محمد نیازی از اعضای ارشد حماس نیز بعنوان نامزد شرکت داشتند.

هنیه از سال ۲۰۱۳ در مقام معاون خالد مشعل رییس دفتر سابق حماس انجام وظیفه می‌کرد.خالد مشعل به دلیل دو بار انتخاب متوالی به این سمت قادر به اعلام نامزدی در این دوره از انتخابات نبود. پیش‌بینی می‌شود اسماعیل هنیه پس از این به دلیل ریسکهای امنیتی و همچنین احتمال هدف قرار گرفتن از طرف اسراییل در جایی غیر از غزه اقامت کند.

وی پیش از این به اتهام «مسئول امنیت ویژه حماس» ۱۸ روز در سال ۱۹۸۷، ۶ ماه در سال ۱۹۸۸ و ۳ سال در سال ۱۹۸۹ در زندانهای اسرائیل بسر برده است.

هنیه از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ رئیس دفتر شیخ احمد یاسین، بنیانگذار حماس بود. وی در انتخابات شورای قانون‌گذاری فلسطین در سال ۲۰۰۶ به دلیل زندگی در تبعید خالد مشعل،در صدر لیست حماس قرار داشت.

بعد از پیروزی حماس در انتخابات سال ۲۰۰۶، اسماعیل هنیه به عنوان نامزد نخست وزیری این جنبشانتخاب شد. از سوی دیگر محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین علیرغم مخالفت اسرائیل و آمریکا وی را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد. اما در پی تشدید درگیری بین حماس و جنبش فتح، وی در سال ۲۰۰۷ از این سمت برکنار شد.

گفتنی است اسراییل نخستین بار کاروان خودروهای حامل هنیه در سال ۲۰۰۶ و بار دوم نیز خانه وی را در سال ۲۰۰۷ هدف حملات موشکی نافرجام قرار داده بود.


دو شنبه 16 مرداد 1396 - 9:19:17