اختصاصی الکوثر

قاضي عسگر: تعهدات عربستان در قبال حجاج ايراني چیست؟

یک شنبه 8 مرداد 1396 - 15:32:50
قاضي عسگر:  تعهدات عربستان در قبال حجاج ايراني چیست؟

ويژه الکوثر: حجت الاسلام والمسلمين سيد «علي قاضي عسگر»، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و رئيس بعثه حج جمهوري اسلامي ايران با شرکت در برنامه « لقاء خاص» شبكه جهاني الكوثر به سوالات برنامه در رابطه با چگونگي برگزاري حج امسال ( 96 ) پاسخ داد.

نماينده ولي فقيه در امور حج در پاسخ به اين سوال که اهميت حج امسال با توجه به تحولات و رويدادهايي که در منطقه شاهد آن هستيم چيست ،  گفت: حج امسال با توجه به اتفاقات تلخي که در حج سال 94 در مکه و منا رخ داد و تعداد زيادي از عزيزان و حجاج ايراني به شهادت رسيدند از اهميت و حساسيت زيادي برخوردار است؛ کما اينکه در سال 95 هم تلاش زيادي از سوي جمهوري اسلامي ايران انجام شد تا حج تعطيل نشود ، اما با توجه به عملي نشدن خواسته هاي ما و عدم پذيرش شرايط توسط سعودي‌ها متاسفانه حج سال 95 برگزار نشد. اگر شرايطي که امسال واقع شد و توافقاتي که با سعوديها صورت گرفت، سال گذشته بدست مي آمد، ما قطعا حج را انجام مي داديم.

وزارت حج عربستان دعوتنامه رسمي به جمهوري اسلامي ايران فرستاده

قاضي عسگر با اشاره به اينکه وزارت حج عربستان دعوتنامه رسمي را جهت برگزاري حج امسال براي ما ارسال کرده گفت : ما هم طبق سال‌هاي گذشته از اين موضوع استقبال کرديم. با توجه به اهميت موضوع و شرايط مورد نظر جمهوري اسلامي ابران نياز بود تا گفتگوي رو در رو با مقامات حج سعودي انجام شود که خوشبختانه اين اتفاق افتاد. گفت‌وگوها چندين جلسه بين طرفين برگزار شد و نهايتا با تفاهم و توافق وزارت حج عربستان و بعثه حج جمهوري اسلامي ايران برنامه هاي حج امسال ما آغاز شد.

رييس بعثه حج ايران با تاکيد بر اينکه بر خلاف برخي اخبار منتشر شده در رسانه هاي سعودي، در حادثه دلخراش منا حجاج ايراني به هيچ وجه مقصر نبودند، خاطرنشان کرد: کارشکني و سهل انگاري برگزار کنندگان مراسم و مسدود کردن بي مورد راهها  به روي حجاج و نبود امکانات کافي براي جلوگيري از بروز اين فاجعه عامل اصلي بروز اين فاجعه هولناک و شهادت حجاج بيت الله الحرام دانست.

امنيت کامل حج امسال مستقيما متوجه مقامات عربستاني است

وي همچنين با اشاره به وجود برخي نگراني ها د در ميان حجاج و انتظارات مردم شريف ايران براي برگزاري حجي توام با امنيت و عزت ، يک بار ديگر بر اهميت برگزاري و حضور حجاج ايراني در مراسم امسال تاکيد کرد.

حجت الاسلام قاضي عسگر: تامين امنيت کامل در حج امسال را مستقيما متوجه مقامات عربستاني و مسئولين برگزاري حج دانست و ابراز اميدواري کرد که با توجه به توافقات صورت گرفته و اقدامات عملي وزارت حج عربستان ديگر هرگز شاهد چنين حوادثي که عموما قابل پيش بيني و پيشگيري هستند نباشيم.

چه تضميني براي تکرار نشدن حوادث تلخ وجود دارد؟

وي همچنين در پاسخ به اين سوال که چه تضميني وجود دارد که اين حوادث ديگر تکرار نشود و طرف سعودي چه اقداماتي را براي جبران اتفاقات گذشته انجام خواهد داد گفت:  بنا بر اذعان خود مقامات حج سعودي ، حجاج ايراني جزء منظم ترين و بهترين حجاج در بين تمام کشورها محسوب مي‌شوند. ما  در اين زمينه با مقامات حج عربستان توافقنامه دو جانبه اي امضا کرده‌ايم. مقامات حج عربستان در اين توافقنامه متعهد شده اند تا تمام امکانات و تجهيزات رفاهي ، خدماتي و لوجستيکي را به بهترين شکل براي خدمت رساني به حجاج ايراني فراهم کنند. افزون بر اين، وزارت حج عربستان متعهد گرديده تا امنيت ، کرامت و عزت حجاج ايراني را تا زماني که در خاک عربستان هستند به بهترين شکل تامين نمايد و اين خود خود يکي از موارد مهمي است که به ما اين اطمينان را مي دهد و يک تعهدنامه مکتوب رسمي و الزام آور براي طرف سعودي بشمار ميرود.

وي همچنين با اشاره به اقدامات عملي سعوديها براي بهتر برگزار شدن حج امسال گفت: سعوديها تمام مسيرهاي عبور حجاج را در منا تعريض کرده اند و امکانات بسيار ديگري را براي خدمات رساني به حجاج فراهم کرده‌اند. قرار بر اين شده است که امسال با هماهنگي حج عربستان و بعثه مقام معظم رهبري ، برنامه و مسير و زمان حرکت حجاج ايراني به کاروانها داده خواهد شد.

براي ما امنيت مکه و مدينه بسيار مهم است

رئيس بعثه مقام معظم رهبري در مورد توافق ميان ايران و عربستان در مورد برگزاري حج امسال و شروط ايران و همچنين خواسته هاي طرف  سعودي گفت: در تمام اين سالها سعي بر اين بوده تا يک نوع فضاي اعتماد سازي را بر اين مراسم حاکم کنيم و سعوديها هم بدانند که ما به هيچ وجه بنا نداريم در مکه و مدينه اقداماتي را انجام دهيم که خداي ناکرده خلاف امنيت و حرمت حرمين شريفين باشد. براي ما امنيت مکه و مدينه بسيار مهم است و بارها بر اين مسئله تاکيد کرده ايم . 

نکته ديگر بسيار مهم اين است که نگاه ما به فريضه حج به هيچ وجه نگاه فرقه اي نيست. اينکه عده اي دست به تبليغات منفي علي جمهوري اسلامي ايران ميکنند و ما را متهم مي کنند به اينکه ما در حج به دنبال ترويج مذهب هستيم،يک تفکر غلط و اتهام واهي به جمهوري اسلامي ايران است. هدف از اين تبليغات و ادعاها  ايجاد اختلاف ميان گروه هاي مختلف اسلامي و نهايتا ايجاد خدشه در اتحاد بين مسلمانان است . مبناي ما اين است که فريضه حج کانون وحدت اسلامي و اتحاد بين جميع

مسلمانان است ؛ بسياري از علماي عاليقدر ما از جمله حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي و بسياري از آيات عظام فتاواي گوناگوني دارند مبني بر اينکه حجاج ايراني حتما در مساجد و اماکن مقدس اهل سنت و پشت سر ائمه جماعت اهل سنت نماز بخوانند و حتي شکل نماز را هم مانند آنها بجاي آورند.

حجة الاسلام و المسلمين قاضي عسگر همچنين در مورد انجام برخي مراسم و شعائر شيعيان در موسم حج تصريح کرد : در مورد برگزاري مراسم پرفيض دعاي کميل هم تمام عزيزان بدانند ما سالهاي قبل نيز با مسئولين عاليرتبه و پليس عربستان هماهنگ مي کرديم و سعوديها امنيت دعاي کميل را تامين ميکردند ، اما امسال آنها اعلام کردند که مشکلات امنيتي دارند ، به حدي که توان تامين امنيت محل برگزاري مراسم دعاي کميل را ندارند و به همين دليل ما هم پذيرفتيم امسال دعاي کميل را در هتلها برگزار کنيم و در مورد سالهاي بعد هم در موقع خودش مذاکره خواهيم کرد. بنا براين حکومت عربستان ازما توقع بيش از اين نداشت و فقط در مورد دعاي کميل اين بحث را داشتند.

ما فريضه حج را يک فريضه واجب مي دانيم و هيچ دليلي براي ترک آن نداريم

در ادامه قاضي عسگر به اين سوال پاسخ داد که آيا برگزاري حج امسال مرتبط با بحث مصالح کلان کشور بود يا اينکه درخواست سعوديها بود ه و يا اينکه لزوم حضور حجاج ايراني در اين فريضه الهي مورد نظر بوده؟

قبل از اينکه کسي تحليل سياسي در اين زمينه داشته باشد بايد بگويم که ما فريضه حج را يک فريضه واجب مي دانيم و هيچ دليلي براي ترک آن نداريم . حج برکات فراواني براي جهان اسلام دارد ، با توجه به اينکه در اين دوران اتفاقاتي در حال رخ دادن است که ئچهره اسلام را مخدوش کرده است ، فريضه مقدس حج يک امر وحدت آفرين و در واقع يکي از امور موثر در مقابله با اين تهديدات و خطرات بشمار مي آيد و در واقع بهترين زمان براي همفکري ميان مسلمانان براي حل مشکلات است

 


یک شنبه 8 مرداد 1396 - 15:32:16