«جریان صدر» عراق و تشکیل ائتلافی فراطائفه‌ای برای شرکت در انتخابات آتی

شنبه 7 مرداد 1396 - 11:48:23
«جریان صدر» عراق و تشکیل ائتلافی فراطائفه‌ای برای شرکت در انتخابات آتی

یکی از نمایندگان حزب جریان صدر عراق از طرح این حزب برای تشکیل ائتلافی فراطائفه‌ای برای شرکت در انتخابات آینده این کشور خبر داد.

«ماجد الغراوی» نماینده فراکسیون پارلمانی «الاحرار» وابسته به حزب «جریان صدر» عراق، جمعه (دیروز)، از آغاز تدارک برای تشکیل یک ائتلاف فرامذهبی با مشارکت گروه‌های سیاسی مختلف برای شرکت در انتخابات آتی عراق خبر داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری عراقی «الجورنال»، گفت: شیوه جریان صدر برگرفته از خواست «مقتدی صدر» رهبر این جریان مبنی بر اصلاحات و تشکیل ائتلافی فراطائفه‌ای برای برون‌رفت عراق از بحران‌های کنونی و سیاست به حاشیه راندن دیگران در برخی استان‌ها است.

الغراوی افزود: جریان صدر در حال آماده شدن برای تشکیل چنین ائتلافی است و برخی گروه‌های سیاسی برای پیوستن به این ائتلاف از جمله «ائتلاف الوطنیه» به ریاست «ایاد علاوی» و «جریان مدنی دموکراتیک» و ائتلاف «العراق» و شماری از نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی مستقل اعلام آمادگی کرده‌اند.

این نماینده جریان صدر در پارلمان عراق اعلام کرد که این طرح هنوز در مرحله بررسی است و منتظر تصویب قانون انتخابات و بازگشت آوارگان به مناطقشان است.

چهارمین دوره انتخابات شوراهای استانی و مجلس نمایندگان عراق به ترتیب در اواخر سال 2017 و اوایل (ماه مارس) 2018 برگزار می‌شود.

پس از تصویب قانون اساسی جدید عراق در سال 2005، تاکنون سه دوره انتخابات سراسری مجلس نمایندگان در سال‌های 2006، 2010 و 2014 و سه دوره انتخابات شوراهای استانی نیز برگزار شده است.

در نظام پارلمانی عراق، انتخابات مجلس نمایندگان به معنای انتخاب دولت و ریاست قوه مجریه نیز تلقی می‌شود و مجالس استانی نیز دارای اختیارات وسیعی از جمله انتخاب استاندار و مسئولان استانی هستند.

به اعتقاد کارشناسان، تشکیل ائتلاف‌های جدید در آستانه انتخابات در هر کشوری از جمله عراق، کاملا طبیعی است و رسانه‌ها اغلب در تب و تاب انتخابات، به پوشش اخبار مربوط به این ائتلاف‌ها و رایزنی‌ها برای تشکیل این ائتلاف‌ها می‌پردازند. در عراق نخستین کسی که ائتلاف جدید خود را برای انتخابات اعلام کرد «سید عمار الحکیم» بود که با جدایی از حزب مجلس اعلای اسلامی عراق، حزب «جریان حکمت ملی» را تشکیل داد و پس از وی، اخباری درباره احتمال جدایی «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق از ائتلاف دولت قانون و تشکیل حزب سیاسی جدید و بزرگی به نام «تیار التحریر و البناء» (جریان آزادسازی و سازندگی) منتشر شد.

منبع : farsnews


شنبه 7 مرداد 1396 - 11:48:17

دسته بندی :