دوحه امارات را عامل اصلي هک خبرگزاري قطر دانست

جمعه 30 تیر 1396 - 11:17:22
دوحه امارات را عامل اصلي هک خبرگزاري قطر دانست

مقامات قطر روز پنجشنبه امارات عربي متحده را  عامل اصلي هک خبرگزاري رسمي کشورشان که زمينه ساز شکل گيري يک بحران وخيم بي سابقه در منطقه خليج فارس شد، اعلام کردند.

تهران - الکوثر :

بحران ديپلماتيک در روابط کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس با قطر پنجم ژوئن زماني آغاز شد که عربستان سعودي، امارات عربي متحده، بحرين و مصر، قطر را به داشتن رابطه با سازمانها و گروههاي افراط گرا متهم کرده و روابط ديپلماتيک خود را با اين کشور قطع کردند. اين کشورها علاوه بر قطع روابط خود با قطر، محدوديت هاي هوايي شديدي بر ضد قطر اعمال کرده و مرزهاي زميني و دريايي خود را با اين کشور گازخيز کوچک خليج فارس بستند.  اين وخيم ترين بحران ديپلماتيک است که در سالهاي اخير در منطقه خاورميانه شکل گرفته است.
ژنرال علي محد المهندي رئيس کميسيون حقيقت ياب قطر روز پنجشنبه در کنفرانسي مطبوعاتي در دوحه اعلام کرد هک سايت خبرگزاري قطر از طريق دو سايت مستقر در امارات عربي متحده هدايت شده است. وي افزود هکرها کنترل شبکه خبرگزاري قطر را به دست گرفتند، حسابهاي پايگاه الکترونيکي خبرگزاري را سرقت کردند و اخبار و اطلاعات جعلي در اينترنت قرار دادند.
عثمان سالم الحمود نايب رئيس اداره امنيت انفورماتيک قطر نيز اعلام کرد يک نفر موفق شد يک شکاف در شبکه خبرگزاري قطر ايجاد کند و اطلاعات آن را با استفاده از يک ايفون  از طريق پيام رسان اسکايپ در اختيار يک نفر ديگر قرار دهد. وي افزود نفر دوم در ادامه کنترل فعاليت هاي خبرگزاري قطر را به دست گرفت.
­به گزارش خبرگزاري فرانسه از دوحه، رئيس کميسيون حقيقت ياب قطر تصريح کرد نتايج بررسيها و شواهد به دست آمده در اختيار دادستاني کل قرار گرفته است تا در واکنش به اين سرقت اينترنتي تدابير لازم اتخاذ گردد. وي توضيح بيشتري در اين باره نداد.
ژوئن گذشته نيز دادستان کل قطر بدون اين که نام کشوري را ببرد "کشورهاي همسايه" قطر را مسئول حملات سايبري به خبرگزاري قطر معرفي کرده و آنها را عامل شکل گيري بحران ديپلماتيک در منطقه خليج فارس دانسته بود.
مقامات قطر همان زمان تاکيد کرده بودند هکرها با حمله به خبرگزاري رسمي کشورشان اخبار و اطلاعات جعلي و همچنين اظهارات دروغين منتسب به شيخ تميم بن حامد الثاني امير قطر در اين خبرگزاري منتشر کرده اند.
اين اظهارنظرها با اجماع منطقه اي کشورهاي عرب در خصوص برخي مسايل حساس از جمله ايران کاملا مغايرت داشت. اين اظهارات همچنين حاوي تفاسيري منفي درباره روابط ميان دولت ترامپ و قطر بود. 
 


جمعه 30 تیر 1396 - 10:57:33