تحلیل اندیشکده صهیونیستی درباره فروپاشی قریب الوقوع عربستان

چهار شنبه 28 تیر 1396 - 8:57:36
تحلیل اندیشکده صهیونیستی درباره فروپاشی قریب الوقوع عربستان

مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات می گوید زوال حکومت عربستان نزدیک است!

تهران- الکوثر: مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات در رژیم صهیونیستی در یک تحلیل مفصل اعلام داشت که سیاست‌های غیرعاقلانه و نسنجیده برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس و خصوصاً نتایج حاصل از بحران موجود بین روابط این کشورها با قطر منجر به زوال نظام حاکم عربستان سعودی خواهد شد.

تحلیل این مرکز صهیونیستی به‌وضوح اعلام داشت که درگیری‌های داخلی بین عرب‌ها منجر به افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه خواهد شد و در آینده نزدیک شاهد نفوذ بیشتر ایران در پایتخت‌های کشورهای عرب منطقه خواهیم بود. این مرکز مطالعاتی که تحت نظر دانشگاه « بار ایلان» فعالیت می‌کند بحرین را گزینه بعدی پیوستن به کشورهای همراه با ایران پس از عراق، سوریه، لبنان و یمن دانست.

به گزارش پایگاه خبری الخلیج الجدید نویسنده تحلیل مذکور که یک خاورشناس اسرائیلی به نام عیدو کوهن است منطقه خلیج‌فارس را آبستن تحولات عمده در راستای بهار عربی دانسته و بحران‌های اقتصادی بی‌سابقه‌ای را پیش‌بینی می‌نماید که درنتیجه آن اعتراضات و تظاهرات و ناآرامی‌های گسترده‌ای در منطقه صورت خواهد گرفت. وی بسیاری از حکومت‌های عربی منطقه به‌ویژه عربستان سعودی را مستعد فروپاشی و زوال می‌داند.

کوهن در ادامه پنج دلیل عمده را تهدیدکننده بقای نظام سعودی مطرح می‌نماید:

– اوضاع نامناسب اقتصادی عربستان درنتیجه کاهش جهانی بهای نفت؛

– حمایت بی‌شائبه از کودتا در مصر و معاملات پشت پرده فراوان با ژنرال سیسی که نارضایتی‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت؛

– استهلاک عمده ذخایر عربستان در جنگ یمن.

– ثروت‌اندوزی و تفاخر بی‌پایان شاهزادگان و مقامات سعودی.

– تبعات ورود در باتلاق بحران قطر؛

کوهن بر همین اساس پیش‌بینی می‌نماید که اعتراضات و تظاهرات خشم در عربستان سعودی درنتیجه این عوامل به راه خواهد افتاد و گریبان آل سعود را خواهد گرفت.

اقداماتی از قبیل کاهش ۳۰۰ دلاری حقوق کارمندان نهادهای کشوری و لشگری عربستان در چارچوب برنامه ریاضت اقتصادی و نیز لغو پاداش‌های کارمندی و به‌موازات آن افزایش مالیات برخی کالاها به مقداری که مالیات این کالاها صد درصد هزینه تولید آن را شامل می‌شود ازجمله مواردی است که کوهن در رابطه با افزایش نارضایتی عامه مردم عربستان از آن یاد می‌کند.

در تحقیق مرکز بگین تأکید شده است، نشانه خطرناک بودن اوضاع اقتصادی در عربستان این واقعیت است که دولت استفاده از خیابان‌ها در ریاض را مشمول مالیات کرده است و علاوه بر این عوارضی را برای مسافرانی که از کشورهای  همسایه به عربستان رفت‌وآمد دارند در نظر گرفته است.

کوهن در ادامه ایران را برنده وضعیت فعلی بحران در میان کشورهای عربی معرفی می‌نماید و عنوان می‌دارد که تحریم قطر تیر خلاصی است بر اتحاد کشورهای عربی و راه ایران را برای تسلط بر بحرین و تثبیت موقعیت خود به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای هموار خواهد ساخت و وجهه ایران را در افکار عمومی جهانی تقویت خواهد نمود.

از دیگر نکات قابل‌توجه تحلیل کوهن باید به تأثیر منفی اقدامات عربستان بر سایر کشورها عرب منطقه اشاره کرد. وی تأکید می‌کند اقدامات عربستان سعودی نه‌تنها کشورهای عرب منطقه را از گرد آل سعود می‌راند بلکه تبعات اقتصادی آن می‌تواند گریبان کشورهای دیگر منطقه را گرفته و روند بهار عربی را در این کشورها تسریع بخشد.

اندیشکده صهیونیستی در پایان تصمیمات واشنگتن را راه‌حل نجات اعراب معرفی می‌کند و عنوان می‌دارد که آمریکا باید برای مقابله با نفوذ ایران اقدامی کند وگرنه در آینده‌ای نزدیک عربستان سعودی و به‌تبع آن سایر کشورهای عربی همراه با آن با فروپاشی پی‌درپی مواجه خواهند شد.

کوهن عدم‌حمایت آمریکا و فروپاشی حکومت‌های عربی را زمینه‌ساز کاهش نفوذ آمریکا در منطقه افزایش قدرت ایران و روسیه می‌داند.

منبع: عصردیپلماسی

https://t.me/alkawtharchannel


چهار شنبه 28 تیر 1396 - 8:51:32