11 سال از جنگ 2006 گذشت

شنبه 24 تیر 1396 - 10:57:29
11 سال از جنگ 2006 گذشت

پیروزی در «جنگ 33 روزه» و همزمانی آن با «آزادی موصل»

تهران- الکوثر: مقاومت حزب الله درحالی در جنگ ژوئیه 2006 میلادی بر رژیم صهیونیستی پیروز شد که این پیروزی در خود حامل معانی بسیاری است و دبیر کل حزب‌الله نیز هوشمندانه همزمان با این امر، درباره موصل سخنرانی کرد.

 12 ژوئیه 11 سال قبل، مقاومت حزب الله عملیات «الوعد الصادق» (وعده صادق) را در تاریخ ثبت کرد؛ عملیات کیفی و غافلگیرکننده‌ای که طی آن چند نظامی صهیونیست را از پای در آورد و چند نفر را به اسارت گرفت؛ عملیاتی که پیش‌دستی بر تجاوز یک ماه و چند روزه دشمن صهیونیستی علیه لبنان محسوب می‌شد و با اعتراف صهیونیست‌ها به شکست در برابر مقاومت و ارتش و مردم لبنان به پایان رسید.

«معن حمیه»، نویسنده و کارشناس مسائل لبنان و منطقه طی یادداشتی که روزنامه «البناء» چاپ بیروت آن را منتشر کرد، در این‌باره می‌نویسد: تجاوز ژوئیه 2006 میلادی، یک جنگ معمولی و عادی شمرده نمی‌شد، بلکه جنگی جهانی برای نابودی مقاومت و آغازی بر ترسیم «خاورمیانه جدید» بود.

این موضوعی بود که در آن زمان «کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه وقت آمریکا آن را اعلام کرد و شماری از سران مرتجع عرب با وی هم آوا شده، رزمندگان مقاومت را ماجراجو توصیف کرده و طیفی از مقامات مسئول لبنانی ضمن ستودن رایس، از بردباری و صبوری وی ابراز امتنان و تشکر می‌کردند.

طی عملیات به اسارت گرفتن نظامیان صهیونیست و درپی آن تجاوز صهیونیستی – آمریکایی – غربی علیه لبنان، مقاومت سطح بالایی از شایستگی و توانمندی خود را به نمایش گذاشت و نشان داد که از عوامل و ارکان قدرت و توانمندی بسیاری برخوردار است که به این جنبش توان ایستادگی و پیروزی می‌دهند.

همچنین نشان داد که در تملک و به خدمت گرفتن عامل غافلگیری بی‌همتاست و «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله بسیار خوب توانست،‌ این عامل را اداره و کنترل کند تا مقاومت را به محقق کردن یک پیروزی درخشان رهنمون کند.

بازتاب و پیامد جنگ ژوئیه 2006 برای «اسرائیل» و هم‌پیمانانش شکست بود، در حالی‌که مقاومتی که هدف عملیات حذف بود، به قدرتی تاثیرگذار و حاضر در دو سطح منطقه‌ای و بین المللی تبدیل شد.

سرانجام، کسانی‌که تصور کرده بودند، با «اسرائیل» می‌توان بر مقاومت غلبه کرد، این حقیقت را نادیده گرفته بودند که این رژیم هر قدر مجهز به کشنده‌ترین تسلیحات نظامی باشد، ناتوان از غلبه بر عزم و اداره مقاومت است همچنانکه پیش‌تر طعم شکست در لبنان زیر ضربات مقاومت را چشیده بود.

از آنجا که تاریخ 12 ژوئیه در دلخود حامل معانی و پیام‌های بسیاری است، لذا دبیرکل حزب الله نیز سخنرانی خود به مناسبت 12 ژوئیه را به تبریک آزادسازی موصل به دست ارتش و نیروهای مسلح عراق اختصاص داد.

این زمان‌سنجی از سوی دبیرکل حزب الله معنی و مفهوم خاصی داشت، از جمله اینکه اگر پیروزی مقاومت حزب الله در جنگ ژوئیه بسیاری از معادلات را تغییر داد، پیروزی ارتش و نیروهای «الحشد الشعبی» عراق در نبرد موصل، بویژه پس از شکست «داعش» در شهری که خلافت خود خوانده‌اش را از آن اعلام کرد، نیز پایه‌گذار حقایق و واقعیت‌های جدیدی خواهد بود.

سید حسن نصرالله در این سخنرانی تنها به تبریک آزادسازی موصل اکتفا نکرد، بلکه نقشه راه پیروزی جدیدی را بر گروه‌های تروریستی در ارتفاعات عرسال ترسیم کرد، پیروزی که بزودی و حتی بدون نیاز به تدارکات و مقدمات محقق خواهد شد.

بنابراین محور مقاومت مرحله جدیدی پیش‌رو دارد، مرحله‌ای «سرنوشت‌ساز» که طی آن خطر گروه‌های تروریستی را از مرزهای لبنان دور می‌کند.

از قضا همان اعراب و لبنانی‌هایی که پیروزی مقاومت بر اسرائیل  در جنگ ژوئیه 2006 را دور از انتظار و حتی غیر ممکن می‌دیدند، همان‌ها امروز ایده شکست تروریسم به دست مقاومت را رد می‌کنند و آن را غیر ممکن می‌دانند، لذا با این دستاویز که مقاومت خودسرانه قرار جنگ و صلح را اتخاذ می‌کند، تلاش دارند،‌ عرصه را بر مقاومت تنگ کنند. در حالی‌که نمی‌دانند، تصمیم‌ها گرفته و قرارها اتخاذ شده و شکست تروریسم و حامیانش حتمی و قطعی است.

منبع: فارس


شنبه 24 تیر 1396 - 10:57:21