مقاله راشد الغنوشی:

آیا اسلام سیاسی شکست خورده است؟

دو شنبه 19 تیر 1396 - 14:6:51
آیا اسلام سیاسی شکست خورده است؟

تهران- الکوثر: رئیس حزب النهضه تونس با اشاره به اینکه غربی‌ها بدون درک و فهم عمیق از تحولات منطقه و اسلام، بارها فریاد شکست اسلام سیاسی سر می دهند، در حالی که چنین نیست.

راشد الغنوشی در یادداشتی که تارنمای گروه اخوان المسلمین منتشر شد نوشت: کارشناسان غربی که مسیر حرکت اسلامی را دنبال می‌کنند، هرگاه‌ که مسلمانان در گوشه و کنار جهان دچار شکست شوند یا به محض این‌که‌ در یک انتخابات رأی کافی را به دست نیاورند، با صدای بلند فریاد بر می‌آورند که اسلام سیاسی شکست خورده و کارنامه‌اش پیچیده شده است! در کنفرانس‌ها و همایش‌ها و در گفت‌وگو‌ با رسانه‌هایی که از آنان به عنوان کارشناس دعوت می‌کنند، به صراحت از شکست اسلام سیاسی می‌گویند. دیری نمی‌پاید که پیروان آنان در کشورهای اسلامی و کارکنان رسانه‌های ما، این خبرها را به عنوان حقایق قطعی دریافت و پخش می‌کنند. رخدادهای اخیر مصر بهترین شاهد بر این مدّعاست‌؛ به طوری که بن‌مایه‌ی مناسبی برای این همایش‌ها فراهم کرد و بازارشان را رونق داد.

وی افزود: حرکت اسلامی – اصطلاح برگزیده‌ی اسلام‌گرایان – جایگزین اسلام سیاسی است و منظور از آن تمام فعالیت‌هایی است که طی آن مردم را به سوی اسلام فرا می‌خواند؛ به این اعتبار که خدا آخرین هدف مردم و اسلام برنامه‌ی کامل زندگی باشد.

الغنوشی نوشت: حرکت اسلامی از لابلای مرجعیت اسلام، این دین فطرت، به دنبال حل مشکلات جوامع می‌گردد و برای تحقّق‌ مصالح مردم از تمام تجارب فرهنگی که موافق با ارزش‌ها و مقاصد اسلام باشد کمک می‌گیرد و این دیدگاه در نزد ملل اسلامی پسندیده‌تر است.

حرکت اسلامی با ارزش‌ها، مفاهیم و زبان قابل فهم و انحصاری خود ملت‌ها را مورد خطاب قرار می‌دهد؛ به شرط این‌که دعوت‌گران مشکلات جوامع را درک کنند و با توجه به ساختار ذهنی و ایدئولوژیک مردم، به آنان پاسخ دهند.

رئیس حزب النهضه تونس افزود: حرکت‌های اسلامی در طول بیش از نیم قرن به‌‌شدّت‌ سرکوب شده‌اند و به محض این‌که اندکی آرامش یافته‌اند بار دیگر بدتر از گذشته به آنان هجوم آورده‌اند.

وی در ادامه نوشت: یقین داریم آنچه در مصر رخ داد بیش از آن که شکست اسلام سیاسی باشد، لکّه‌‌ی ننگی بود بر جبین باقیمانده‌ی لیبرالیسم و ملی‌گرایی و عربیسم و سکولاریسم. چنانچه در کار خود تجدید نظر نکنند و به راه رشد و صلاح خود باز نگردند، باقیمانده‌ی میراث آنان هم از بین خواهد رفت.

الغنوشی تصریح کرد: این عقب‌نشینی‌ زمینه‌ای است برای آغازی نوین در یک منحنی صعودی تا به سمت یک مقصد کلی حرکت کند و به احتمال قوی حتی نقاط ضعف و شکست نیز پس از چندی به آن نمودار عمومی و صعودی ملحق می‌شود. در مقابل، کودتا فرصتی را در اختیار حرکت اسلامی قرار داد تا اشتباهات حکومتی خود را اصلاح کند و بیش از پیش راه را برای مخالفان چه در مصر و چه در کشورهای دیگر باز گذارند.

می‌توانم با اطمینان خاطر بگویم که اسلام سیاسی نه در مصر و نه در دیگر کشورها شکست نخورده است. از زمانی که مدرنیته با تانک بر مصاف ما آمد و بر دنیای نخبگان چیره شد و با وعده‌ی پروژه‌های بزرگ اسلام را به حاشیه راند، جهان افکار و اندیشه به طور بی‌سابقه‌ای سرشار از ارزش‌های اسلامی شده است. برنامه‌های مدرنیته در باب آزادی، توسعه، عدالت، وحدت و آزادی فلسطین همه با شکست مواجه شده است و این امر نیاز به تفکر درباره‌ی اسلام و یافتن برنامه‌ای برای پیشرفت سالم و جذاب را دوباره زنده کرده است؛  این برنامه دستاوردهای مدرنیته را رد نمی‌کند بلکه آن را کشتزار اسلام پرورش می‌دهد.

پروژه‌ی موسوم به اسلام سیاسی در حال عقب‌گرد نیست بلکه در صدد اصلاح و آمادگی برای مرحله‌ی نوینی از زمامداری برتر است؛ این پروژه برای بازیابی فرصت بهتری که در زمان فضاهای باز رسانه‌ای در انتظارش نشسته است ...

منبع: تارنمای اخوان المسلمین


دو شنبه 19 تیر 1396 - 14:6:33