مرگ شورای همکاری خلیج فارس

یک شنبه 18 تیر 1396 - 12:38:9
مرگ شورای همکاری خلیج فارس

تهران- الکوثر: معاون نخست‌وزیر قطر در یک برنامه تلویزیونی از پایان عمر شورای همکاری خلیج فارس خبر داد و اعلام کرد: قادر به تعامل با همه شرایط بحرانی و محاصره تحمیلی بر این کشور است.

به نوشته روزنامه «الشرق قطر»، «عبدالله بن حمد العطیة»، که وزیر پیشین انرژی و صنعت این کشور نیز بود، در گفت‌وگو با «تلویزیون العربی» تاکید کرد: دولت قطر آماده ادامه زندگی و فعالیت و قادر به تعامل با همه شرایط بحرانی و محاصره تحمیلی بر این کشور است.

این مقام قطری گفت: دولت قطر در بحران جاری درس مهمی گرفت. ما اکنون می‌دانیم که چگونه با اقتصاد بازارهای خود تعامل کنیم. ما باید به خودمان متکی باشیم و نباید به کسانی که  به محاصره دوحه اقدام کردند، ‌اعتماد نکنیم.

العطیه خاطرنشان کرد ما شورای همکاری خلیج فارس را  سال ۱۹۸۱تاسیس کردیم، اما اکنون به نظر می‌رسد که این شورا تقریبا به پایان راه رسیده است.

وی گفت: دولت‌های محاصره‌کننده‌ی قطر، رفتار غیرعقلانی درباره حق قطر داشتند و نشست اخیر قاهره نیز پیش از آغاز، شکست خورده بود.

این مقام قطری درخصوص شرط این کشورهای عربی مبنی بر قطع روابط با جمهوری اسلامی ایران نیز گفت که اگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس روابط دیپلماتیک و روابط اقتصادی خود را با تهران قطع کنند، در آن صورت، دوحه نیز آماده پایبندی به این تحریم خواهد بود، به شرط آنکه این شش کشور توافقنامه‌ای درخصوص تحریم و قطع رابطه با ایران امضا کنند و خود نیز به آن پایبند باشند.

معاون نخست وزیر قطر در واکنش به اظهارات مقام‌های بحرینی درحمایت قطر از اخوان المسلمین و لزوم بازخواست این کشور در خصوص این موضوع افزود: اخوان المسلمین در بحرین نیز حضور دارد و روزنامه النبأ این کشور به ادعاهای وزیر خارجه بحرین و موضع گیری او پاسخ داد و از آن‌ها انتقاد کرد. حتی این جماعت در کنار دولت بحرین در تنش‌های داخلی این کشور ایستاده بود.

عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن گذشته (۱۵ خرداد۹۶) با متهم کردن دوحه به حمایت از سازمان‌های تروریستی، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند.

منبع: روزنامه الشرق قطر


یک شنبه 18 تیر 1396 - 12:37:59

عکسهای بیشتر :