اینفوگرافی تاریخچه حملات نظامی اسرائیل به غزه

جمعه 9 تیر 1396 - 18:18:27
اینفوگرافی تاریخچه حملات نظامی اسرائیل  به غزه

الکوثرفارسی:سرب گداخته، ستون ابر و صخره سخت از جمله حملات نظامی اسرائیل علیه باریکه غزه به شمار می‌آید که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ صورت گرفت.

ارتش رژیم صهیونیستی در چارچوب چند عملیات گسترده نظامی علیه غزه بارها این منطقه را از زمین و هوا و دریا زیر آتش گرفت که موجب جان باختن شمار زیادی از اهالی این باریکه شد. سرب گداخته، ستون ابر و صخره سخت از جمله حملات نظامی اسرائیل علیه  باریکه غزه به شمار می‌آید که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ صورت گرفت.اسرائیل نیز در هر یک از این عملیات که به بهانه های مختلف از جمله سرکوب مقاومت و نابودی قدرت موشکی آن آغاز می شد، از تحقق اهداف خود بازمانده وبارها ناکامی و شکست را تجربه کرد.عملیات نظامی اسرائیل علیه غزه که در فاصله سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ صورت گرفت به شرح زیر است:

عملیات « باران های تابستان» ژوئن ۲۰۰۶

جنبش حماس در علمیات معروف به «توهم بر باد رفته» 25 ژوئن گلعاد شالیت سرباز اسرائیلی را به اسارت گرفت، نیروهای ارتش اسرائیل در واکنش به این اقدام در عملیات گسترده نظامی تحت عنوان «باران های تابستان» در ۲۸ ژوئن  غزه را هدف حمله قرار دادند. وزارت بهداشت فلسطین در ۳۰ ژوئن اعلام کرد که حملات اسرائیل ۲۲۵ شهید از جمله ۱۲ کودک بر جا گذاشته و موجب مجروح شدن ۸۸۸ نفر دیگر شده است.

 

«ابرهای پاییز» نوامبر ۲۰۰۶

نیروهای اشغالگر اسرائیلی در نوامبر ۲۰۰۶ شمال غزه را به بهانه نابودی سکوهای موشکی هدف حمله قرار دادند. در این حمله اهالی بیت حانون بیش از سایر مناطق دیگر هدف جنایات نیروهای اسرائیلی قرار گرفتند که حاصل آن شهادت ۱۸ نفر از اهالی این منطقه بود که بیشتر آنان از خانواده العثمانه و اغلب زنان و کودکان بودند. این حملات در هفتم ماه نوامبر پس از یک هفته پایان یافت. بنابر بر آمار رسمی فلسطین، در اثر عملیات موسوم به ابرهای پاییز ۷۸ فلسطینی به شهادت رسیدند و بیش از ۳۰۰ نفر دیگر نیز مجروح شدند.

 

«زمستان داغ» فوریه ۲۰۰۸

در این حمله نیروهای اسرائیلی در ۲۷ فوریه ۲۰۰۸ به بهانه متوقف کردن حملات موشکی مقاومت به فلسطین اشغالی در  جنگی پنج روزه غزه را از زمین و هوا مورد تهاجم قرار دادند و در  جریان آن از توپخانه سنگین، تان‌ها و بالگردهی هجومی و راکت استفاده کردند. در این تجاوز ۲۰۰ تن شهید و ۳۵۰ نفر نیز زخمی شدند. جالب اینکه نام این عملیات چهار بار تغییر داده شد به این ترتیب که نخست  «نبرد خانه به خانه» نامیده شده و سپس «پرداختن هزینه» نام گرفته و بار دیگر به « کشیدن دندان» تغییر داده شد و در نهایت زمستان داغ نام گرفت.

 

«سرب گداخته» نوامبر ۲۰۰۸

این عمیات با ترور شش نیروی مقاومت از  جنبش حماس در چهارم نوامبر و با حملات هوایی به غزه آغاز شد. در سوم ژانویه ۲۰۰۹ نیز اسرائیل در چارچوب عملیات مزبور حمله زمینی علیه غزه را آغاز کرد. واکنش مقاومت فلسطین: نیروهای مقاومت در واکنش به حملات اسرائیل عملیات «جنگ فرقان» را آغاز کردند. این حملات موجب شهادت یک هزار و ۴۴۰ فلسطینی از جمله ۴۲۰ کودک شد.

 

«ستون ابر» نوامبر ۲۰۱۲

عملیات ستون ابر در نوامبر ۲۰۱۲ با ترور احمد الجعبری فرمانده کل گردان‌های عزالدین قسام در غزه کلید خورد. در آن زمان ایهود باراک وزیر جنگ وقت اسرائیل مدعی شد که هدف از این حمله نابودی کانون های تروریسم و از بین بردن تمام کسانی است که در شلیک موشک های فلسطینی علیه اسرائیل دست دارند. این حمله ۱۵۵ شهید و صدها مجروح بر جا گذاشت و اسرائیل نیز به کشته شدن ۲۰ نفر از نیروهای خود و مجروح شدن حدود ۶۲۵ اسرائیلی اعتراف کرد. واکنش مقاومت فلسطین:نیروهای مقاومت فلسطین در واکنش به حملات اسرائیل در چارچوب عملیات « حجارة السجیل» شهرک های صهونیست نشین را با صدها موشک هدف قرار دادند.

 

«صخره سخت » ژوئیه ۲۰۱۴

این عملیات هشتم ژوئیة با حملات سنگین هوایی و موشکی و نیز دریایی آغاز شد اما اسرائیل به دلیل بی‌نتیجه ماندن این حملات، غزه را از از راه زمینی نیز هدف قرار داد. گستردگی عملیات صخره سخت موجب شد از  همان ابتدا خسارات انسانی و مالی شدیدی بر فلسطینی‌ها تحمیل شود . در آن زمان  اسراییلی‌ها که هدف از این عملیات را نابودی قدرت موشکی مقاومت اعلام کرده بودند پس از ۹ روز  همچنان شاهد فعالیت سکوهای موشکی فلسطینی‌ها بودند که نه تنها تل‌آویو بلکه حیفا را نیز در تیررس داشت. اسرائیل با مشاهده بی‌نتیجه ماندن حملات هوایی، عملیات زمینی یا همان مرحله دوم جنگ را آغاز کرد اما این اقدام با نتایج غیرمنتظره‌ای همراه بود زیرا تلفات نظامیان اسراییلی را به سرعت بالا برد در نتیجه ادامه جنگ به معنی ادامه کشته شدن نظامیان اسراییلی در جنگ تونل‌ها بود. این عملیات موجب شهادت  1900 فلسطینی شد که ۸۰ درصد آنان غیر نظامی و بقیه نیز از نیروهای مقاومت بودند. در آن زمان  گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی مقاومت اسلامی حماس در واکنش به عملیات نظامی صخره سخت عملیاتی را تحت عنوان العصف المأکول  (علف خرد شده) و جنبش جهاد اسلامی نیز عملیات البنیان المرصوص (بنیاد پولادین) را آغاز کردند.


جمعه 9 تیر 1396 - 18:13:4

عکسهای بیشتر :