استاد الازهر:
یکی از نکاتی که در نقد اعتقادی و عملکرد گروه های افراطی جهان اسلام مانند وهابیت، سلفیت و جنبش های افراطی و خشونت آمیز تکفیری مانند داعش، القاعده، النصره و غیره مورد غفلت واقع شده این است که دشمنی این گروه ها فقط با شیعیان نیست، بلکه اهل سنت نیز جزء قربانیان آنها و بلکه بزرگ ترین قربانی هستند و اعتقادات و عملکرد این گروه های افراطی به گونه ای است که موجب بدنامی اسلام و مسلمانان در جهان شده است و این در حالی است که برخی از این جنبش ها تلاش دارند خود را به اهل سنت منسوب کنند تا آنها را شریک جنایت های خود بگردانند و از طرفی جنایت های خود را نوعی تقابل مذهبی میان شیعه و سنی جلوه دهند، اما جهان اهل سنت از همان ابتدا از این گروه ها و عملکرد آنها اظهار برائت کرد و نهادهای مختلفی مانند الازهر و سایر علمای اهل سنت با اظهار نظر ها و موضع گیری های مختلف خود، افراطیون و عملکرد آنها به دور از اسلام دانستند.
شیخ دکتر سامی العساله مسئول بازرسی دینی وزارت اوقاف مصر و از دانش آموختگان و علمای الازهر از جمله شخصیت هایی است که با تکیه بر آموخته های اسلامی خود در الازهر و مذهب اهل سنت در گفتگو با شبکه الکوثر ایران به نقد منصفانه اعتقادات و عملکرد وهابیت می پردازد. خبرگزاری حوزه این گفتگو را ترجمه و در اختیار خوانندگان محترم قرار می دهد.
شیخ العساله در این بخش از گفتگو به بیان جایگاه ویژه قدس و مسجدالاقصی در قرآن کریم و سنت نبوی و فرهنگ مسلمانان می پردازد و می گوید کسانی که ادعای پیروی از سلف صالح اسلامی را دارند، باید به مساله قدس اهتمام داشته باشند، اما آنها به جای پرداختن به قدس و توجه به مسلمانان و مبارزه با صهیونیست ها سلاح خود را به سمت مسلمانان نشانه رفته اند.
با توجه به جایگاه ویژه و مقدس قدس شریف در قرآن نزد مسلمانان، چگونه است که علمای وهابیت هیچ اعتنایی به قدس و دفاع از این شهر مقدس اسلامی ندارند و حتی علیه این شهر و مسلمانان آن نیز اقدام می کنند؟
در مورد سؤال شما باید بگویم قدس جایگاه عظیمی در قرآن و سنت و در میان مسلمانان دارد که قرآن کریم و سنت نبوی و سخنان بزرگان اسلامی بر این جایگاه تاکید کرده است.
قدس همان طور که همه می دانیم قدس سومین حرم اسلامی است و پیامبر(ص) فرمود: سفر برای نماز جایز نیست مگر سفر به سه مسجد، مسجد من و مسجدالحرام و مسجدالاقصی.
همچنین قدس اولین قبله مسلمانان است و پیامبر اسلام(ص) حدود 16 یا 17 ماه رو به این مسجد نماز خواند که پس از آن قبله مسلمانان به کعبه تغییر یافت. همچنین بیت المقدس سرزمین انبیا و پیامبران و محل نزوی وحی توسط حضرت جبرئیل است که در این سرزمین به پیامبران زیادی وحی فرستاده است.
مسجدالاقصی علاوه بر اینها محل عروج و معراج پیامبر در شب اسرا است و در قرآن کریم به این ماجرا اشاره شده و می فرماید: «سُبْحانَ الَّذي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصير».
مسجدالاقصی همچنین محل یکی شدن دین و اقتدای تمام پیامبران به پیامبر اسلام است و تمام انبیا از جمله حضرت موسی و عیسی و ابراهیم و سایر پیامبران الهی در این مسجد به پیامبر اسلام اقتدا کردند و قرآن کریم در این رابطه می فرماید: «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى ذلِكُمْ إِصْري قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدينَ»(آل عمران، 81).
مسجدالاقصی محلی است که خداوند متعال به آن سوگند یاد کرده و فرموده است: «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُون*وَ طُورِ سينين*وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمين». و علاوه بر قرآن کریم در کتاب تورات نیز به این مسجد اشاره شده و می فرماید: خداوند از طور سینا آمد و نور او از ساعیر تابید و از جبل فاران نمایان شد در حالی که سمت راست او نور و سمت چپ او آتش بود و ملت ها گرد او جمع شدند.
از میمونه یکی از همسران رسول خدا(ص) نیز روایت شده که به پیامبر اسلام(ص) عرض کرد: ای پیامبر خدا از بیت المقدس برای ما بگو؛ حضرت فرمود: سرزمین نشور و حشر است. به آنجا بروید و نماز بخوانید که نماز در این مکان همچون هزار نماز در اماکن دیگر است. میمونه گفت کسی که نمی تواند به این مسجد سفر کند چه؟ حضرت فرمود: می تواند به آن روغنی هدیه کند تا به واسطه آن چراغی در این مسجد برافروخته شود که در این صورت پاداش نماز در این مکان را خواهد داشت.
با توجه به جایگاه ویژه و با عظمت قدس در قرآن و روایات و قلوب مسلمانان چرا علمای وهابی اهتمامی به این مکان مقدس ندارند در حالی که پیشینیان و بزرگان اهل سنت به این مساله توجه داشته اند؟
این چالشی است که اهل سنت با آن روبرو هستند که اگر آنها واقعا می خواهند به سلف صالح اقتدا کنند، چرا در این زمینه از آنها پیروی نمی کنند؟ چرا اهل سنت برای آزادی قدس جهاد نمی کنند؟ و اگر نمی خواهند با سلاح و لشکر برای آزادی قدس تلاش کنند، چرا لا اقل با مال خود در این راه جهاد نمی کنند؟
تردیدی نیست که تمام امت اسلامی در زمینه اهتمام به قدس کوتاهی کرده اند و پیامبر(ص) فرمود: هرکس به امور مسلمانان اهتمام نکند مسلمان نیست.
ما باید از خواب غفلت و جهالت بیدار شویم. ما اکنون در رفاه و خودروهای لوکس و خانه های راحت زندگی می کنیم در حالی که دشمنان ما مردان و زنان و کودکان مسلمان را می کشند.
امام شعرانی می گوید: هرکس غذای لذیذ و نوشیدنی گوارا بخورد یا لبخندی بر لب داشته باشد یا در خانه خود احساس راحتی و سعادت کند، اما مسلمانان دیگر در رنج و اندوه باشند، اسلام از چنین کسی بیزار است. سخن سلف صالح ما این است و اگر ما ادعا داریم سلفی و پیروان سلف صالح هستیم باید این گونه باشیم.
مشکل دیگر مسلمانان این است که امروز علاوه بر اینکه اقدامی برای نجات قدس انجام نمی دهند، دشمنان ما توانسته اند توجه ما را از این مساله منحرف کرده و ما را به کشتن همدیگر سرگرم کنند. ما به جای اینکه با دشمن واقعی خود بجنگیم به جان همدیگر افتاده ایم. و رئیس جمهور پیشین آمریکا باراک اوباما نیز به این واقعیت اشاره کرد و گفت: دیگر نزاع اسلامی ـ صهیونیستی تمام شده و جای خود را به جنگ میان شیعه و سنی داده است. آنها متاسفانه توانسته اند این گونه مسلمانان را فریب دهند که شیعیان از یهودیان یا از کافران خطرناکتر هستند و در نتیجه برخی اهل سنت انگشت اتهام خود را به سمت شیعیان دراز کرده اند و در نتیجه سلاح مسلمانان هم به جای اینکه به سوی صهیونیست ها نشانه برود به سمت شیعیان یا به سمت خود اهل سنت نشانه رفته است و دوستان خود را می کشیم و این همان ویژگی است که پیامبر اسلام خوارج را به آن توصیف کرد و فرمود: خوارج کسانی هستند که مسلمانان را می کشند، اما بت پرستان را رها می کنند.
شنبه 3 تیر 1396 - 13:37:52