ویدئو انیمیشن و مجموعه تصویر از دیوار نژادپرستانه صهیونیستی در کرانه باختری

سه شنبه 29 فروردین 1396 - 15:10:12

دیوار حائل رژیم صهیونیستی در کرانه باختری که فلسطینی آ را "جدار الفصل العنصری" می نامند، دیواری است که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۲ ساخت آن را در کرانه باختری رود اردن آغاز کرد.

کابینه رژیم صهیونیستی مدعی‌ است این دیوار به دلایل امنیتی ساخته شده و هدف از ساخت آن جلوگیری از حمله به خاک اسرائیل ( سرزمین های اشغال شده) است. بر اساس گفته های مقامات فلسطینی و شواهد پس از معلوم شد که علت ساخت دیوار اشغال زمین‌های بیشتری از فلسطینیان است.

۹۹ در صد دیوار حائل نه در مرز فلسطین و سرزمین های اشغالی بلکه در کرانه باختری واقع شده و برخی شهرک‌های غیر قانونی اشغال شده یهودی‌نشین داخل خاک فلسطین را هم در بر می‌گیرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری این دیوار را در مناطقی که وارد قلمرو فلسطینیان می شود، غیر قانونی اعلام کرده است.

ساخت این دیوار تبعات بسیاری برای مردم فلسطین داشته است. زمین های استفاده شده برای ساخت دیوار از اراضی مردم فلسطین به زور مصادره شده است و علاوه بر آن مناطقی محصور مابین دیوار حائل وجود دارد که به آن خط سبز گفته مي‌‌شود و صدها هزار فلسطینی در میان دو دیوار محصور شده اند. فلسطینی هایی که می خواهند از این مناطق رفت و آمد کنند باید  مجوز یا کارت شناسایی داشته باشند و افراد غیرساکن بدون مجوز حق ورود به آنجا را ندارند.

بر اساس مدارک وزارت جنگ رژیم صهیونیستی حدود پیش‌بینی‌شده دیوار خط ممتدی به مسافت 720 کیلومتر به موازات کرانه باختری رود اردن است و از بخشهای زیر تشکیل شده است: یک محوطه مجهز به دستگاههای هشداردهنده الکترونیکی برای کنترل کامل ورود و خروج از آن؛ یک گودالی به عمق چهار متر؛ جاده بازرسی آسفالته دوبانده؛ جاده ردیابی به موازات محوطه دستگاههای هشداردهنده؛ شش ردیف سیم خاردار روی هم چیده‌شده که محیط تأسیسات را در بر ‌مي‌‌گیرد. این شبکه از موانع مختلف به طور متوسط 50-70 متر عرض دارد که در بعضی مناطق به 100 متر ‌مي‌‌رسد 

بر اساس گزارش دبیر کل وقت سازمان ملل سیستمهای متعدد نظارت به موازات محوطه نصب شده است که ظاهراً عبارت‌اند از دوربین و آیینه‌های متعدد؛ دیوارهای بتونی به طول 5/8 کیلومترعمدتاً در مجاورت اردوگاه های فلسطینیان، به طور مثال در نزدیکی شهر طولکرم و بعضی قسمتهای بیت‌المقدس پیش‌بینی یا ساخته شده است.

در بعضی از قسمتها، دیوار حائل حدود 5/7 کیلومتر از خط سبزفاصله ‌مي‌‌گیرد تا شهرکهای یهودی‌نشین را در بر بگیرد؛ در حالی که اردوگاههای فلسطینیان را به محاصره در ‌مي‌‌آورد. نقشه ترسیمی دیوار حائل بیش از 230,000 یهودی شهرک‌نشین را که حدود 180 هزار نفر آنها در بیت‌المقدس شرقی زندگی ‌مي‌‌کنند، در بر ‌مي‌‌گیرد.

 بر اساس نقشه رسمی دیوار، حدود 975 کیلومتر مربع (6/16 درصد از مساحت کرانه باختری) در بین دیوار حائل و خط سبز قرار خواهد گرفت.


سه شنبه 29 فروردین 1396 - 15:4:49

عکسهای بیشتر :

دسته بندی :