با این روش ها از چاقی کودکان جلوگیری کنید

دو شنبه 21 فروردین 1396 - 12:13:29
با این روش ها از چاقی کودکان جلوگیری کنید

چاقی در کودکان می اواند منشا بسیاری از بیماری ها در دوران عمر باشد. گرچه کودکان در زمان رشد باید انواع ویتامین ها و مواد غذایی را دریافت کنند، اما پرخوری خطری است که می تواند باعث بیماری کودک و در نهایت چاقی شود.راهکارهای زیر روش های هوشمندانه مقابله با چاقی است.

راهکارهای زیر روش های هوشمندانه مقابله با چاقی است.

  1. تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر به خصوص در ماه‌های اولیه زندگی؛ چرا که فاکتورهای منحصر به فرد موجود در شیر مادر قادرند تغییرات دائمی در سیستم‌های فیزیولوژیکی و اندام‌های شیرخواران ایجاد و آنها را در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی مصون دارند.
  2. شروع تغذیه تکمیلی به موقع نه زودتر نه دیرتر از پایان (4-6 ماهگی) و انتخاب نوع غذاها و تنوع آنها از نظر کمیت و کیفیت منطبق با روند رشد وزنگیری کودکان توأم با ادامه شیردهی مادر تا پایان دو سالگی باید باشد.
  3. عدم مقایسه کودک با سایر کودکان و پایش و کنترل رشد وزنگیری کودک با خودش
  4.  زدودن باورهای غلط از ذهن مادران به خصوص اول‌زاهایی که سلامتی و زیبایی کودک خود را با چاقی ارتباط می‌دهند.
  5.  پس از تعیین آگاهی از میزان نیاز واقعی فرزند خود، یک رژیم غذایی متناسب و متعادل و سالم برای وی تهیه کنید و از وجود مقدار کافی انواع میوه، سبزی و غلات کامل در رژیم غذایی عرضه شده اطمینان حاصل کنید.
  6.  مهرورزی و ابراز محبت پدر و مادر به کودک و پاسخگویی به نیازهای عاطفی و روحی بچه‌ها از طرف والدین در تغذیه متناسب کودک بسیار موثر بوده و عدم این روابط زمینه لازم برای وزن‌گیری و پرخوری برشمرده می‌شود.
  7.  خواب دیرهنگام شبانه که موجبات اختلال در روند ترشح و عملکرد هورمون‌ها، به هم ریختگی روند رشد جسمی و گسترش فکر و اندیشه، نحوه توزیع و انباشتگی چربی‌ها و عدم رغبت کودک به خوردن صبحانه و سایر وعده‌ها خواهد شد.
  8. حذف و کاهش استفاده از غذاهای آماده و آسان دسترس حاوی کالری متراکم و فاقد مواد مغذی لازم مانند انواع ساندویچ، همبرگر، پیتزا، سیب‌زمینی سرخ کرده و سس‌های چرب و جایگزینی آن با غذاهای کم کالری ولی متراکم با مواد مغذی مورد نیاز کودک
  9.  تعدیل مصرف چربی‌ها، روغن‌ها و قندهای تصفیه شده به هنگام طبخ غذا در منزل و عدم گنجاندن میان وعده‌های غذایی پرانرژی و فاقد مواد مغذی لازم مانند چیپس، پفک، نوشابه و هله‌هوله‌های رنگارنگ.
  10.  عدم تغذیه کودکان در حین تماشای برنامه‌های تلویزیونی
  11.  افزایش استفاده به موقع و کافی از فیبرهای محلول و یا نامحلول با گنجانیدن تدریجی غذاهای تهیه شده از غلات، حبوبات و سبزیجات مختلف در تغذیه روزمره
  12.  افزایش مقدار لبنیات دریافتی حداکثر تا میزان 2.5  لیوان شیر یا ماست می‌باشد. مصرف بیش از حد لبنیات  موجبات کم‌خونی و برخی از بیماری‌ها را فراهم می‌کند.
  13.  کاهش زمان بی‌تحرکی کودک به علت گرایش به بازی‌های رایانه‌ای و یا تماشای برنامه‌های تلویزیونی
  14.  افزایش مدت سرگرمی‌ها و بازی‌هایی که توأم با فعالیت بدنی و دسته‌جمعی در هوای آزاد باشد
  15. به مادران توصیه و تأکید می‌شود که در تغذیه کودک‌شان در ایام نوپایی، کودکی و نوجوانی از به کارگیری روش های پاداش، التماس، تهدید، کودک‌سالاری، انحراف ذهن به هر وسیله‌ای جلوگیری کنند.
  16.  نظم در ساعات غذا خوردن و عدم حذف صبحانه و میان‌وعده‌ها و تغذیه در مکان مشخص و استفاده از ظروف اختصاصی صرف غذای کودک.
  17.  قصور و بی‌توجهی پدر و مادر یا تنبیه‌های بی‌مورد آنها با خورانیدن و یا خرید تنقلات بی‌ارزش رنگارنگ.
  18. کاهش استرس و اضطراب و دل نگرانی‌های کودکان و نوجوانان که به صورت پرخوری و ریزه‌خواری نمود پیدا کرده و به عنوان یک عامل تسکین شرطی در می‌آید
  19. تحلیل برنامه غذایی روزانه کودکتان و بررسی یادآمدهای تغذیه هفتگی و شناخت و تعیین اشتباهات به عمل آمده در تغذیه و تحرک روزانه و رفع تدریجی روش‌های غلط به کار برده شده و اشتباهات به عمل آمده
  20. رفتن به رستوران‌های دارای غذاهای آماده را به حداکثر یک بار در هفته محدود نمائید.

 

 


دو شنبه 21 فروردین 1396 - 12:13:10