اگر می خواهید دوست داشتنی باشید؛ این مطلب را بخوانید

شنبه 19 فروردین 1396 - 13:57:33
اگر می خواهید دوست داشتنی باشید؛ این مطلب را بخوانید

خیلی از افراد بر این باورند که دوست‌داشتنی بودن یک خصیصه ذاتی و طبیعی است و فقط افراد دارای روابط اجتماعی یا مالی خاص، خوش چهره، با استعداد یا خوش شانس از چنین موهبتی برخوردارند. اما واقعیت این است که دوست داشتنی بودن تحت اختیار فرد است. تحقیقات نشان داده که بی‌ریایی و خلوص، شفافیت رفتاری و توانایی درک دیگران از ویژگی‌های بارز افراد دوست داشتنی است.

اما علاوه بر داشتن این مهارت ها رفتارهای ناپسندی وجود دارد که باعث می‌شوند دیگران از شما فاصله بگیرند. در اینجا 10 رفتار ناپسند که شما را از چشم اطرافیانتان می اندازد، شرح می دهیم:

۱. تکیه کردن بر افراد مهم و معروف

شناختن افراد مهم و معروف، مفید است؛ اما اینکه در هر نوع مکالمه‌ای به آن اشاره کنید، ناخوشایند است. این رفتار حس ناامنی و تلاش برای جلب توجه را القا می‌کند. رفتار دوستانه داشتن بهترین و ساده‌ترین ابزار برای ربودن قلب دیگران است. پس سعی کنید  خود را زیاده از حد مهم نشان ندهید.

۲. بیش از حد احساسی بودن

 ابراز احساسات شدید در برابر دیگران (چه مثبت و چه منفی)، بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر برای این کار محق هستید، نگرش‌های منفی بسیاری برای شما ایجاد می‌کند. به‌محض آنکه شما واکنش احساسی شدیدی از خود نشان دهید، این سؤال در ذهن سایرین به وجود می‌آید که آیا شما فرد قابل اعتمادی هستید و آیا می‌توانید به‌خوبی برخود و بر اوضاع مسلط شوید؟

۳. فخرفروشی از نوع فروتنانه!

احتمالا شما هم با کسانی که در لفافه سعی در فخرفروشی دارند، آشنایی دارند. مثلا کسانی که به خنده و شوخی خودشان را مضحکه می‌کنند، درحالی‌که که در لفافه سعی دارند به‌گونه‌ای به مخاطب بگویند که فرد باهوشی‌ هستند! این دسته فروتنی‌های رفتاری برای دیگران بسیار کسالت‌آور و دوست‌ نداشتنی است.

۴. توجه به مخاطب

هیچ چیزی بیش از اینکه در حین مکالمه یا در یک جلسه کاری توجهتان به مخاطب نباشد، بر محبوبیت شما تأثیر منفی نمی‌گذارد. وقتی در حال گفتگو با فردی هستید، تمام تمرکز و انرژی‌تان را به او اختصاص دهید. احتمالا پس از آن درک خواهید کرد که مذاکره‌ها می‌توانند مفیدتر و جذاب‌تر هم باشند.

۵. ذهنِ بسته داشتن

هیچ کسی تمایلی به مذاکره و برقراری ارتباط با شخصی که نظر و باورهایش شکل گرفته است و تحت هیچ شرایطی تغییرپذیر نیست، ندارد. روشن‌فکر بودن و آمادگی شنیدن و فکر کردن درباره ایده‌ها و نظرات جدید داشتن، یک ویژگی حیاتی در شرایط کاری است که راه را برای رسیدن به موفقیت‌ها و راهکارهای تازه باز می‌کند. برای آنکه از قضاوت‌ها و پیش‌داوری‌ها جلوگیری کنید، لازم است دنیا را از دریچه چشم دیگران نیز ببینید.

۶. به اندازه کافی سؤال نپرسیدن

وقتی تنها صدای فرد را می شنوید اما مفهوم آن را درک نمی کنید، نشان دهنده تمایل نداشتن به گفتگوی طرف مقابل است. یک راه ساده برای جلوگیری از چنین پیشامدی سؤال پرسیدن است. افراد از اینکه بفهمند شما به حرف‌هایشان گوش می‌کنید احساس رضایت می‌کنند

۷. جدی بودن بیش از حد

مردم به سمت کسانی که احساسات خود را بروز می‌دهند، گرایش بیشتری پیدا می‌کنند. گفته می‌شود کار کردن با افراد برون‌گرا و احساسی راحت‌تر از افراد جدی یا بی‌توجه است. در محیط کار، کارهای خود را به ‌درستی و در زمان مقتضی انجام بدهید و در عین حال برای روابط اجتماعی ارزش قائل شوید.

۸. بدگویی کردن درباره دیگران

با بدگویی کردن درباره دیگران بدترین اثر را روی اطرافیان خود می‌گذارید. زیرا حتما از طریقی حرف‌هایی که شما درباره‌شان زده‌اید به گوششان آنها خواهد رسید. شک نداشته باشید که با هر بار بدگویی و غیبت، شما به فردی منفورتر و منزوی‌تر تبدیل خواهید شد.

۹. اشتراک گذاشتن اطلاعات بیش از حد و پیش از موعد

وقتی شناخت کافی نسبت به افرادی که ملاقات می‌کنید، ندارید؛ بهتر است درباره اطلاعاتی که با آن‌ها به اشتراک می‌گذارید کمی تفکر کنید. این‌طور به قضیه نگاه کنید که وقتی شما پیش از آنکه شناخت کافی از کسی داشته باشید، درباره مسائل خصوصی و مشکلات شخصی‌تان با دیگران صحبت کنید؛ به آن‌ها این پیام را انتقال می‌دهید که برای شما ارزششان در حد شنیدن مسائل پیش‌پاافتاده زندگی شما است و نه بیشتر!

۱۰. در شبکه های اجتماعی خیلی مطلب به اشتراک نگذارید

بر اساس مطالعات، افرادی که اطلاعات شخصی بیش از حدی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، تنها به دنبال تأیید و مقبولیت هستند. با وجود آنکه اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی یک ابزار همگانی برای ابزار خویشتن است اما باید آگاهانه و هوشیارانه باشد.


شنبه 19 فروردین 1396 - 13:55:59

دسته بندی :