در گفتوگویی اختصاصی با شبکه تلویزیونی الکوثر، خانم نعماء بزی، فعال در حوزههای گفتوگوهای فرهنگی و فکری، و خواهر شهید حسین بزی ـ از نخبگان درخشان لبنان در عرصه هوش مصنوعی و ارتباطات ـ درباره نقش محوری زن در محور مقاومت و جایگاه فرهنگی و اجتماعی او سخن گفت. وی تأکید کرد که زن هرگز صرفاً عنصری پشتیبان در مسیر مقاومت نبوده، بلکه همواره بنیان فکری و تربیتی آن محسوب میشود و نسلهایی را پرورش داده که در وجدان و ضمیر آنها ارزشهای حقطلبی، عدالتخواهی و نفی ظلم نهادینه شده است.
خانم بزی در آغاز گفتوگو اظهار داشت: «زن موجودی استثنایی از نظر تواناییها و وظایف در مقایسه با مرد. به این معنا که او ظرفیتهایی دارد که میتوان از آنها در زمینههایی مؤثرتر از مرد بهره گرفت، چه از جنبه عاطفی و چه از منظر اجتماعی. از اینرو زن مأموریتی بنیادین در تربیت و ساخت کودک و نسل آینده دارد. هنگامی که مادر، مربی صالحی باشد، خانواده را بر پایه ارزشها و اصولی استوار میسازد؛ ارزشهایی که اندیشه مقاومت و جوهره حقطلبی و پیروی از دستورات خداوند متعال و اهلبیت علیهمالسلام را در خانواده نهادینه میکند. چنین نسلی، پذیرای این مفاهیم مشروع خواهد بود و این باورها برای او به ملکهای تبدیل میشود که به تبع آن، پیروی از حق، نفی ظلم و حتی جانفشانی در راه مقابله با ستم را امری طبیعی میداند.»
وی افزود: «نقش زن از مادر آغاز شد، سپس به خواهر رسید که برادر و خانواده او را دربر گرفت و یاری کرد. او نیز در این ساختار سهیم بود. اما مهمترین نقش، نقش همسر است که مسیر را ادامه داد و شریک در تصمیمگیریها، پشتیبانی و تشویق و آمادهسازی فضای اجرای تصمیمها بود. از این جهت، زن نقشی اساسی هم در بعد تربیتی و خانوادگی و هم در بعد رفتاری و ساختاری انسان مقاوم ایفا کرده است.»
بیشتر بدانید
حملات مداوم رژیم صهیونیستی و افزایش تلفات غیرنظامیان در لبنان| مع المراسلین
خشم سازمان ملل از تصمیم ترامپ برای ازسرگیری آزمایشهای هستهای| قضیة ساخنة
خانم بزی سپس درباره ظرفیتهایی که هنوز بهدرستی بهرهبرداری نشدهاند گفت: «من معتقدم نقش زن نباید تنها در چارچوب خانواده تعریف شود، بلکه باید در عرصه اجتماعی و فرهنگی نیز گسترش یابد. وقتی زن از لحاظ فقهی و دینی آگاهی یابد، و به شناخت کامل از جزئیات شریعت برسد و در فلسفه اسلامی و فلسفه جهاد و صبر و بلا تعمق کند، آنگاه میتواند در اصلاح مسیر جامعه و هدایت آن به سوی اهداف صحیح مشارکت مؤثر داشته باشد. زن ناآگاه و سادهلوح همواره نزدیکتر به خطاست تا صواب، و هنگامی که بنای معرفتی او ضعیف و شکننده باشد، خانوادهای سست بنیان بنا میکند و در نتیجه، جامعه زنان بهراحتی در معرض نفوذ و فروپاشی قرار میگیرد.»
او در ادامه گفت: «اما زنان آگاه و تحصیلکرده، بهویژه در علوم اجتماعی، فلسفه و علوم دینی، توان مقابله با چالشها و مقاومت در برابر میکروبهای فرهنگی غرب را دارند؛ همان جریانهایی که با عناوینی فریبنده چون “توانمندسازی زنان” و “حقوق زنان” در واقع طرحهایی حسابشده برای ضربه زدن به بنیان فرهنگی خانواده و جامعه ارائه دادهاند.»
وی درباره نقش زن آگاه در فضای مجازی نیز اظهار داشت: «امروز زن فرهیخته توانسته است از طریق شبکههای اجتماعی صدای خود را با استدلالهای قاطع و پاسخهای متین بلند کند و همه اباطیلی را که برای ویرانی جوامع ما پایهگذاری شده بود، رد نماید. ما نیازمند چنین زنان برجستهای بودیم که مسائل را از ریشه بشناسند، منشأ فروپاشی ساختارهای اجتماعی را تشخیص دهند و سپس برای رفع آن، راهکارها و طرحهای عملی تدوین کنند.»
خانم بزی تأکید کرد: «ما به همبستگی زنان آگاه برای تأسیس انجمنها و تقویت تلاشها در جهت منافع امت اسلامی نیاز داشتیم؛ هم در سطح برنامهریزی و هم در سطح ایدئولوژیک که در خدمت اندیشه اسلامی باشد. همچنین به زنانی نیاز داشتیم که به مطالعه سیاست و تاریخ پرداخته باشند، زیرا همه علوم باید در خدمت این امت به هم پیوسته باشند. علم ضروری است و فرهنگ نیز ضرورتی انکارناپذیر دارد.»
وی در پایان گفتوگو تصریح کرد: «بیشترین چیزی که امروز بابت آن بر زن مسلمان بیم دارم، جهل و بیکاری و اتلاف وقت در دخانیات، قلیان، صبحانهنشینیها و شبنشینی در کافههاست. عادات غربی بسیاری وارد جوامع ما شده که از آنِ ما نیست و با فرهنگ ما سنخیتی ندارد. زن باید از پیروی از این عادات دوری کند و خانوادهاش را از عادیشدن چنین رفتارهایی یا وارد کردن آنها به محیط خانه باز دارد.»
خانم بزی دیدگاه خود را با این جمله به پایان رساند: «زن در محور مقاومت هرگز صرفاً عنصری یاریگر نبوده، بلکه رکن اساسی در ساخت آگاهی مقاومتی و پرورش نسلهایی است که ظلم را نمیپذیرند و در مسیر ایمان و استقامت گام برمیدارند.»
گفتوگو را دکتر معصومه فروزان انجام داده است.