به اشتراک بگذارید

از «لب‌اللباب» تا «الولایه»؛ بازخوانی سیر و سلوک علمی و عملی در آموزش عرفانی

کتاب «تربیت عرفانی از منظر علامه طباطبایی» نوشته مرآت امین‌الرعایا، امیر جوان‌آراسته، علی‌اکبر افراسیاب‌پور و حسین خسروی، در نسخه چاپی خود به تحلیل ابعاد نظری و عملی تربیت عرفانی در اندیشه علامه طباطبایی می‌پردازد. نویسندگان با بررسی رساله‌ها و آثار فلسفی و عرفانی علامه، به ویژه «لب‌اللباب» و «الولایه»، تلاش کرده‌اند چارچوبی نظام‌مند از دیدگاه‌های تربیتی او در حوزه سلوک معنوی و معرفتی ارائه دهند.ذئ

جایگاه تربیت عرفانی در اندیشه علامه

در این کتاب آمده است که در فلسفه تعلیم و تربیت معاصر، به تربیت عرفانی جایگاه اندکی داده شده است، در حالی که علامه طباطبایی در آثار خود، تربیت عرفانی را بنیادی برای رشد حقیقی انسان می‌داند. در رساله «لب‌اللباب»، او به معرفی آموزش و پرورش عرفانی پرداخته و آن را بر پایه فهم عرفان نظری و هستی‌شناسی عرفانی و آگاهی از حقایق دین استوار ساخته است.

سیر و سلوک، دعا و مراقبه به‌عنوان ابزار تربیتی

در ادامه، نویسندگان با تکیه بر رساله «الولایه» نشان می‌دهند که علامه طباطبایی تربیت عرفانی را در قالب سیر و سلوک علمی و عملی تبیین می‌کند. از منظر او، دعا، ذکر، مراقبه، خلوت، نیت خالص و ارادت، ابزارهایی برای تربیت روحانی و سیر الی‌الله هستند. به باور علامه، شناخت منازل و مقامات سلوکی کلید تدوین الگویی جامع برای برنامه‌ریزی تربیتی است؛ الگویی که این پژوهش تلاش کرده با تحلیل آثار او، اصول اساسی‌اش را شناسایی و تبیین کند.

جهت دسترسی به منبع کامل، لطفاً اینجا کلیک نمایید.

پربازدیدترین