عذرخواهی نتانیاهو؛ عقبنشینی کمسابقه تحت فشار ترامپ
نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای نخستین بار پس از حمله هوایی به دوحه قطر، با میانجیگری مستقیم دونالد ترامپ، تماس تلفنی برقرار و عذرخواهی کرد. این عذرخواهی که برخلاف شخصیت لجوج و خودشیفته نتانیاهو بود، حاصل فشارهای دولتی آمریکا و نگرانی از پیامدهای سیاسی و امنیتی ناشی از حمله به کشوری مهم در منطقه بود.
نتانیاهو و تعارض غرور شخصی با ضرورتهای سیاسی
از منظر روانشناسی سیاسی، نتانیاهو فردی خودمحور و قدرتخواه است که اعتراف به اشتباه را نشانه ضعف میداند. اما در این مورد، برای حفظ جایگاه رژیم خود و جلوگیری از آسیبهای بزرگتر، مجبور به عذرخواهی شد و تلاش کرد این اقدام را مسئولانه جلوه دهد تا از آسیب روانی شکست جلوگیری کند.
بیشتر بدانید
دكتر عدنان الصباح: منافع صهيونيستها اولويت طرح آمريكايي ترامپ| قضية ساخنة
مراسم باشكوه دومين سالگرد عمليات طوفان الأقصى در صحن جامع صنعاء برگزار شد| مع المراسلين
فشارهای راهبردی آمریکا و نقش قطر به عنوان میانجی
عذرخواهی بخشی از سیاست کلان آمریکا برای کاهش تنشها و حفظ پایگاههای استراتژیک خویش بود. قطر بهعنوان یکی از میانجیان اصلی مذاکرات آتشبس در غزه، پس از حمله اسرائیل واکنش سختی نشان داد و شرط بازگشت به مذاکرات را عذرخواهی رسمی تعیین کرد. این موقف قدرت دیپلماتیک قطر و اهمیت نقش آن در منطقه را بهوضوح نشان داد.
پیامدهای منطقهای و تلاش برای بازسازی روابط عربی-اسرائیلی
حمله به قطر موجب تشدید تنشهای دیپلماتیک با کشورهای خلیج فارس شد و میتوانست باعث نفوذ ائتلافهای ضد اسرائیلی شود. عذرخواهی نتانیاهو، تلاش برای جلوگیری از انزوای بیشتر و بازسازی در روابط آسیبدیده با قطر و دیگر کشورهای عربی است تا از لطمه به روند عادیسازی روابط بویژه در چارچوب طرح ترامپ جلوگیری شود.
ابعاد بینالمللی و داخلی عذرخواهی
در سطح بینالمللی، عذرخواهی نتانیاهو به منزله تلاش برای ممانعت از انزوای دیپلماتیک و تقویت نقش آمریکا به عنوان میانجی بود. در داخل اسرائیل این اقدام واکنشهای منفی در میان راستگرایان داشت و ممکن است موجب سیاستهای تندتر آینده شود، زیرا نتانیاهو باید میان غرور شخصی و سیاستهای راهبردی، تعادلی دشوار برقرار کند.گزارش مرکز مطالعاتی «ریسپانسیبل استیت کرفت» فاش کرد که رژیم صهیونیستی با پرداخت مبالغ هنگفت به گروهی از اینفلوئنسرها در رسانههای اجتماعی آمریکایی، در تلاش است تا پیامهای خاص خود را منتشر و وجهه خود را بهبود بخشد. این کمپین رسانهای حرفهای و سازمانیافته که تحت نظارت شرکت Bridge Partners اجرا میشود، میلیاردها تومان پول صرف تولید محتوا و تبلیغات رسانهای کرده است تا روایت رسمی تلآویو را تقویت کند و در برابر موج محتوای ضد اسرائیلی مقابله نماید.