استاد حقوق بینالملل دانشگاه با اشاره به اینکه هرچند سه کشور اروپایی امکان چکاندن ماشه را دارند اما از «مشروعیت» لازم برای اینکار برخوردار نیستند، گفت: تروئیکا بدون توسل به سازکار حل اختلاف مندرج در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام قادر به استفاده از مکانیسم مندرج در این بندها نیست.
همزمان با افزایش احتمال فعالسازی «اسنپبک» از سوی سه کشور اروپایی حاضر در برجام، بحثهای حقوقی درباره امکان این فعالسازی و بازگشت تحریمهای شورای امنیت علیه ایران مورد توجه قرار گرفته است.
بیشتر بدانید:
ابوعلي سينا؛ خورشيد فروزان دانش پزشكي در ايران و جهان
ايراني ها تسليم نميشوند؛ روايت علي لاريجاني از جنگ ۱۲ روزه و انسجام ملي
«محسن عبداللهی» استاد حقوق بینالملل دانشگاه در نوشتاری تفصیلی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: این استدلالها که تروئیکای اروپایی به دلیل مواضع یا نقضهای مکررشان، دیگر «مشارکتکننده» در برجام نبوده و قانونا حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارند، ره بجایی نخواهد برد، زیرا برای فعال کردن این مکانیسم آنها نیازی به تایید یک نهاد ثالث ناظر ندارند.

وی با اشار به اینکه باید توجه کرد که هرچند آنها بر اساس برجام امکان چکاندن ماشه را دارند اما از «مشروعیت» لازم برای اینکار برخوردار نیستند، توضیح داد: این نگرانی از فقدان مشروعیت، در نامه ۸ اوت ۲۰۲۵ تروئیکا به شورای امنیت موج میزند. در نتیجه بهتر است ایران بر فقدان مشروعیت تروئیکا برای توسل به مکانیسم ماشه از جمله به دلایل زیر تاکید کند:
- عدم اجرای تعهدات برجامی به دلیل همراهی خاموش با تحریمهای یکجانبه و سیاست فشار حداکثری آمریکا پس از خروج غیرقانونی این کشور از برجام؛
- فعال نشدن سازکار ادعای اینستکس اروپایی؛
- عدم اعتقاد به برجام با حمایت از طرح آمریکایی غنیسازی صفر، درحالیکه برجام این غنیسازی را شناسایی و برای مدت زمانی میزان آنرا محدود کرده بود؛
- عدم محکومیت حملات اسراییل و آمریکا به تاسیسات تحت پوشش برجام و حتی تایید و ابراز خوشحالی از آن.