به اشتراک بگذارید

چرا آموزش مستقیم معارف دینی به کودکان ناکافی است؟

آیت‌الله محمدتقی هادی‌زاده با تأکید بر لزوم تقویت شخصیت و توان فکری کودکان، راهکارهای مؤثر آموزش اعتقادات دینی به آنان را تشریح کرد. وی بیان داشت که آموزش مستقیم معارف دینی در سنین پایین به دلیل عدم هماهنگی با سطح درک کودک و ضربات فرهنگی متعدد، مؤثر نیست و باید به جای آن، توانایی نقد و تحلیل و همچنین مقاومت در برابر هجوم‌های فکری و فرهنگی در کودکان پرورش داده شود تا در سنین نوجوانی مسیر درست زندگی و ایمان صحیح را برگزینند.

چرا آموزش مستقیم معارف دینی به کودکان ناکافی است؟

آیت‌الله محمدتقی هادی‌زاده در سخنانی به اهمیت آموزش اعتقادات و معارف دینی به کودکان پرداخت و تأکید کرد که نقش تربیت صحیح در شکل‌گیری شخصیت کودک حائز اهمیت است. وی بیان داشت که کودکان باید به گونه‌ای پرورش یابند که در برابر مخاطرات فرهنگی و هجمه‌های فکری مانند ماهواره، تلویزیون و فرهنگ اجتماع بتوانند سالم عبور کنند و مسیر درست زندگی را در نوجوانی انتخاب نمایند. اما چون توان ذهنی کودکان در مقاطع ابتدایی با تعالیم دینی عمیق هماهنگ نیست و سیستم فکری‌شان هنوز پایداری لازم را برای مقابله با این هجمه‌ها ندارد، آموزش مستقیم معارف دینی در همان سنین اولیه به نتایج مطلوب نمی‌انجامد.

بیشتر بدانید:

تجديد بيعت سران عشاير عرب خوزستان با آرمان‌هاي انقلاب در صداوسیما

آيت‌الله جوادي آملي: «يا لَيْتَ» هم از جانب شهدا و هم از جانب شيعيان است

آیت‌الله هادی‌زاده تربیت اصیل را مصون داشتن کودک از آسیب‌ها دانست و تأکید کرد که در تربیت دینی باید شخصیت و قدرت تفکر کودک تقویت شود. به گفته وی، داشتن شخصیت قوی به کودکان کمک می‌کند که در برابر شبهات و ایده‌های متفاوت، بدون پذیرش صرف و تقلید کورکورانه، به نقد و بررسی بپردازند. متأسفانه در نظام‌های آموزشی و حتی خانواده‌ها، تقویت قدرت اندیشیدن و حل مسئله در کودک به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است و این ضعف باعث می‌شود کودک ناتوان از مواجهه با چالش‌های فکری و فرهنگی شود.

وی در نهایت افزود که هدف اصلی آموزش دینی باید تقویت مهارت‌های فکری و شخصیتی کودکان باشد تا آنان بتوانند وقتی وارد دوره بلوغ و نوجوانی می‌شوند، با آگاهی کامل‌تر نسبت به آموزه‌های دینی، فرهنگ سالم و به دور از آلودگی‌های اجتماعی را برای خود انتخاب کنند و از هجوم نادرست و محتوای مضر تاب بیاورند و مقاومت کنند. بر اساس توصیه‌های استاد، خانواده‌ها و مربیان باید بیش از آموزش مستقیم مفاهیم، بر تقویت شخصیت و اندیشه کودکان متمرکز شوند.

پربازدیدترین