سید مهدی سیف در صحبتهای خود بیان کرد که تلاوت تنها خواندن متون نیست، بلکه نوعی "خطابه احساسی" است که در آن قاری معانی آیات را به روشهای متنوعی ارائه میدهد. او به تلاوت استاد مصطفی در مقام سیگا اشاره کرد که توانست احساسات مختلفی را از طریق تلاوت خود تجسم کند.
بیشتر بدانید:
تمدید مهلت ثبتنام در مسابقه قرآنی «مفــــــــازا»
پخش برنامه «حكاية و رواية» به مناسبت ماه مبارک رمضان در شبکه الکوثر
سید مهدی سیف، کارشناس فنون تلاوت، در برنامه قرآنی «نور الهدی» بیان کرد: ما مشاهده کردیم که استاد هنگامی که قرائت میکند، تنها قرائت نیست، بلکه "خطابه احساس" است. یعنی سوره الحاقة را سه بار با حالتهای مختلفی قرائت کرد که تکراری نبودند. الحاقة اولی، الحاقة دومی و "و ما ادراک ما الحاقة" را با یک ریتم واحد قرائت نکردم.
وی افزود: اما استاد سه مدل و حالت مختلف را انتخاب کرده تا احساسی به آن ببخشد که باعث میشود شما با معنا تعامل کنید. او خطابهای است که معانی آیات را تجسم میکند.
سید مصطفی در مقام سیگا قرائت کرد که این مقام غمانگیز نیست. من به این عبارت فکر کردم که قرآن کریم میگوید "بشر المنافقین" که این یک مبالغه در تهدید است. بشارت برای مؤمنان است، نه منافقان. اما در اینجا برای مبالغه، خداوند میفرماید: "بشر المنافقین ان لهم عذابا الیما". آن الحاقة که کافران آن را انکار نمیکنند، در مقام سیگا بیان شد.
این تعبیر زیبا و سادهای بود که مثل یک تهدید بود، همچنان که بشارت بود، هم از نظر کلمات و هم از نظر نغمه. این احساس همانند کسی است که دیگری را تهدید میکند و میگوید "خواهی دید".
مانند مبالغه در تهدید منافقان، خداوند با بشارت آنها را تهدید میکند: "بشر المنافقین ان لهم عذابا الیما". در اینجا، در مقام سیگا، گویی امروز منکران را تهدید میکند که "برای شما الحاقة است".
مقام سیگا یکی از مقامهای موسیقی عربی است که با نغمههای آرام و دلنشین خود، احساسات عمیقی را در شنونده برمیانگیزد. این مقام اغلب برای بیان معانی پیچیده و تأثیرات معنوی در تلاوت قرآن و موسیقی سنتی استفاده میشود و توانایی ایجاد فضایی ملایم و تأملبرانگیز دارد.
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید.
برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 30 بهمن 1403 - 15:14:32