هر زن یک رسانه/ نقش بانوان در جنگ رسانه‌ای و تولید محتوای اثرگذار در فضای مجازی

چهار شنبه 26 دی 1403 - 9:0:0
هر زن یک رسانه/ نقش بانوان در جنگ رسانه‌ای و تولید محتوای اثرگذار در فضای مجازی

در دنیای امروز که جنگ رسانه‌ای و شناختی به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های جوامع تبدیل شده است، بانوان به‌عنوان یکی از ارکان اصلی حرکت‌های اجتماعی و فرهنگی، نقش حیاتی در مقابله با این تهدیدات ایفا می‌کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  جنگ رسانه‌ای که عمدتاً با هدف تغییر هویت و تحریف باورهای بنیادین در جریان است، به‌ویژه زنان را هدف قرار داده است، از همین رو، نقش بانوان در تولید محتوای اثرگذار و مشارکت در فضای مجازی به‌عنوان یک جبهه مقاومتی استراتژیک، به‌شدت ضروری و حیاتی به‌نظر می‌رسد.

بیشتــر بدانیــد:

دلیل حمایت غرب از گروهک تروریستی منافقین چیست؟

ضرورت آینده‌نگری و برخورد فعالانه دین با مسائل نوپدید

 در این میان، دکتر معصومه نصیری، دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکوی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، با تأکید بر توانمندی‌های زنان در مقابله با این جنگ رسانه‌ای، به تشریح اهمیت حضور فعال و هوشمندانه بانوان در فضای مجازی و نقش آن‌ها در جهاد تبیین و تقویت جبهه مقاومت می‌پردازد.

  • جای خالی بانوان کنشگر فرهنگی در فضای رسانه

وی گفت: «بانوان در این جنگ رسانه‌ای و شناختی از دو جهت اهمیت دارند؛ اولاً به‌عنوان کسانی که هدف این جنگ‌ها قرار گرفته‌اند. زنانی که در جامعه ما هستند، خودشان یکی از سناریوهای جنگ‌های رسانه‌ای و شناختی هستند که هدف‌گذاری شده‌اند تا دچار استحاله و تغییر هویتی شوند. ثانیاً به‌عنوان کنشگران و تولیدکنندگان محتوا که می‌توانند از فضای مجازی برای پاسخگویی به شبهات و مقابله با هویت‌هایی که در این فضا ساخته می‌شود، بهره ببرند.»

  • نقش بانوان مسجدی در جهاد تبیین و تقویت جبهه مقاومت از طریق رسانه و هنر

با توجه به جنگ رسانه‌ای گسترده و تأکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین، حضور فعال و هوشمندانه در فضای مجازی ضروری است، به همین دلیل، سومین مهرواره بانور زیر نظر بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی که با استقبال 17هزارنفری بانوان کنشگر مسجدی همراه بود، بر آن شد با تشکیل تیم‌های بزرگ تولید محتوا، گامی در راستای حمایت از جبهه مقاومت و پر کردن خلأهای موجود در پیام‌رسانی از طریق هنر و رسانه بردارد.

هدف این مهرواره تشکیل 10 هزار نانورسانه بود؛ در این طرح هر بانوری باید یک صفحه یا کانال در تلگرام، اینستاگرام یا بله راه‌اندازی می‌کرد و 200 نفر از اطرافیانش را جذب صفحه یا کانال خود می‌کرد و از 17 آبان تا 12 بهمن، هر بانوری باید حداقل یک محتوا در حمایت از مقاومت نشر می‌داد؛ البته هر روز حدود 5 چالش به بانوری معرفی می‌شد که می‌توانست یکی از آن‌ها را انتخاب کند و روی آن موضوع محتوا نشر دهد.

  • نقش حیاتی بانوان در مبارزات رسانه‌ای؛ هر زن یک رسانه

نصیری در خصوص اهمیت حضور بانوان در فضای رسانه‌ای و تأثیر آن بر مبارزات امروز گفت: «ما زنان را به‌عنوان سازه‌های پیشران و حرکتی در جامعه به‌سمت تعالی و پیشرفت می‌شناسیم. بانوان نقش مهمی در حوزه‌های مختلف دارند؛ چه خانم خانه‌دار که بر تربیت و انتقال مفاهیم تأثیر می‌گذارد، چه زنان فعال در سایر حوزه‌ها.»


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


چهار شنبه 26 دی 1403 - 10:45:45

برچسب :