ماجراجویی نتانیاهو در «جبالیا»؛ تأمین امنیت شهرک‌نشینان یا مسلخگاه نظامیان؟!

چهار شنبه 25 مهر 1403 - 18:0:0
ماجراجویی نتانیاهو در «جبالیا»؛ تأمین امنیت شهرک‌نشینان یا مسلخگاه نظامیان؟!

طرح حمله به جبالیا پس از آن شروع شد که رسانه‌های عبری اعلام کردند دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قصد دارد تا «طرح ژنرالها» را در شمال غزه اجرا کند. ماجراجویی جدید نتانیاهو در «جبالیا» با هدف اشغال مناطق شمالی غره، نه تنها امنیت شهرک‌نشینان را تضمین نخواهد کرد بلکه نظامیان صهیونیستی را به مسلخگاه نیروهای مقاومت خواهد فرستاد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  بیش از یکسال پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه که ثمره‌ای جز تخریب شهرها، کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی نداشته است، ارتش اشغالگر بار دیگر وحشیگری جدیدی را در جبالیا در شمال غزه شروع کرده است.

در 6 اکتبر 2024، ارتش صهیونیستی با نیروهای زیادی به سمت اردوگاه جبالیا پیشروی کرد و آغاز عملیات نظامی زمینی در این اردوگاه را اعلام کرد و طی آن قتل عام وحشتناکی را علیه غیرنظامیان انجام داد و خانه‌ها را بر سر ساکنان آنها ویران کرد.

بیشتــر بدانیــد:

حمایت تمام قد سپاه پاسداران از «مقاومت اسلامی»

استقبال زائران و مجاوران امام رضا علیه السلام از پیکر سردار شهید نیلفروشان

 

با این حال ارتش صهیونیستی از حمله صرف به جبالیا راضی نبود و دامنه عملیات زمینی خود را به سایر محلات و مناطق در شمال نوار غزه نیز گسترش داد و از غیرنظامیان خواست تا مناطق جدید جبالیا البلد، جبالیا النزله و مجاورت ابواسکندر و الصفتاوی را تخلیه کنند.

محمود بازل، سخنگوی دفاع غیرنظامی غزه روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای اشغالگر برای هفتمین روز متوالی جبالیا را محاصره کرده‌اند و مردم این منطقه بدون آب، غذا و وسایل زندگی هستند.  

طرح حمله به جبالیا پس از آن شروع شد که رسانه‌های عبری اعلام کردند دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قصد دارد تا «طرح ژنرالها» را در شمال غزه اجرا کند. بر اساس آنچه رسانه‌های عبری منتشر کرده‌اند، این طرح تبدیل شمال نوار غزه به "منطقه نظامی بسته"، تخلیه جمعیت از آن و قطع کمک‌های اولیه است.    

مقاومت، ثابت قدم ایستاده است

هر چند مقامات صهیونیستی قصد دارند تا شمال غزه را اشغال کرده و آنرا از جنوب این باریکه جدا کنند اما مقاومت فلسطین همچنان در برابر دشمن استوار و ثابت قدم ایستاده و به اعترافات مقامات امنیتی تل‌آویو، مبارزان فلسطینی با کمین‌های نظامی خسارات سنگینی را به صفوف نظامیان اسرائیل وارد کرده‌اند.

با اینکه نتانیاهو مدعی است تمام زیرساختهای نظامی حماس را در شمال غزه نابود کرده‌اند اما دور جدید حملات راکتی و انهدام تجهیزات ارتش اشغالگر در دومین سال جنگ، نشان می‌دهد که مقاومت شاید ضعیف شده باشد اما با بازسازی مجدد توان ضربه زدن به دشمن را دارد.

در این رابطه گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس روز یکشنبه اعلام کرد که طی عملیات کمین، به یک گروهان پیاده مکانیزه ارتش صهیونیستی در شرق جبالیا تلفاتی را وارد کرده است.  

روش جنگی متفاوت در جبالیا

با اینکه ارتش صهیونیستی در یکسال گذشته از هیچ جنایتی در سراسر غزه دریغ نکرده است اما کارشناسان معتقدند عملیاتی که در جبالیا در شرف اجراست، با روشهای جنگی قبلی تفاوت اساسی دارد.

حملات وحشیانه صهیونیست‌ها در جبالیا درحالی است که ارتش صهیونیستی توانایی ادامه جنگ طولانی را ندارد، اما نتانیاهو شخصا به دنبال طولانی کردن درگیری با توجه به پیامدهای سیاسی آن است، زیرا می‌تواند از آن به عنوان وسیله‌ای برای منحرف کردن توجهات افکارعمومی نسبت به پرونده‌های حقوقی خود استفاده کند. از طرفی، ماجراجویی جدید ارتش صهیونیستی در جبالیا، ناشی از سردرگمی این رژیم به دلیل ناکامی در کوچ اجباری فلسطینی‌ها از نوار غزه است و لذا دولت نتانیاهو سعی دارد حداقل مناطق شمالی را از فلسطینیان تخلیه کرده و تا حدودی امنیت شهرک‌نشینان را تضمین کند اما این جنگ افروزی‌ها با گشوده شدن جبهه‌های مختلف مقاومت در منطقه، سرزمینهای اشغالی را در باتلاق امنیتی فرو خواهد برد.

برای مطالعه بیشتر به «الوقت» مراجعه کنید.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.

 


چهار شنبه 25 مهر 1403 - 16:27:22