اسرائیل؛ چیزی از فراتر از «فقر راهبردی» و «سردرگمی تاکتیکی»

شنبه 21 مهر 1403 - 15:0:0
اسرائیل؛ چیزی از فراتر از «فقر راهبردی» و «سردرگمی تاکتیکی»

حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛ در یادداشتی اختصاصی با اشاره به «شکست توأمان صهیونیسم در جنگ و مدیریت بحران» نوشت: سرعت عمل و قدرت تحلیل مقاومت لبنان به گونه‌ای بود که به شکست هم زمان تل آویو در تسلط بر صحنه جنگ لبنان و مدیریت بحران‌های پسینی آن منتج شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  مدیریت جنگ و بحران معمولاً در بزنگاه های حساس و سرنوشت ساز درهم تنیده است. توانایی در مدیریت جنگ لزوماً به معنای توانایی در مدیریت بحران نیست و این قاعده در زمینه همه منازعات گذشته و جاری حوزه روابط بین الملل صدق می کند. آنچه در قبال جنگ غزه و لبنان خودنمایی می کند، معطوف به از دست دادن هم زمان مدیریت میدان و بحران از سوی رژیم اشغالگر قدس است. برخی تحلیلگران صهیونیستی و غربی از این پدیده با عنوان «فقر راهبردی» و حتی «سردرگمی تاکتیکی» در تل آویو یاد می کنند، اما بحران یادشده به مراتب فراتر از آن است. 


 
در ترسیم مختصات نقطه ای که امروز صهیونیست ها در آن قرار گرفته اند، همین بس که اهداف پسینی آنها در جنایت ضاحیه جنوبی که به شهادت مظلومانه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله منجر شد، تعبیری معکوس یافته و عملیات «وعده صادق 2» نقطه آشکارساز این ادعاست.

به تازگی تحلیل های زیادی درباره ماهیت و اهداف عملیات «وعده صادق 2»  در رسانه های صهیونیستی منتشر شده که قدر متیقین همه آنها، آسیب پذیری مطلق رژیم اشغالگر قدس در برابر توان موشکی و عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ناکارآمدی عملکرد گنبد دفاعی در برابر حجم انبوه موشک های بالستیک و هایپرسونیک ایران و جبهه مقاومت است.

بیشتــر بدانیــد:

سخت تر از سخت! چرا واشنگتن و تل آویو نگران پاسخ «بسیار سخت» ایران است؟

شبکه «الکوثر» برگزار می کند: جلسه هم اندیشی «فرهنگ مقاومت در لبنان» 

سرعت عمل و قدرت تحلیل مقاومت لبنان به گونه ای بود که به شکست هم زمان تل آویو در تسلط بر صحنه جنگ لبنان و مدیریت بحران های پسینی آن منتج شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همراهانش نه تنها بر جنوب لبنان تسلط نیافته، بلکه در مواجهه با بحران ها و معضلات ناشی از انتقام جبهه مقاومت نیز ناکام مانده اند. این ناکامی و شکست، خالق بحران های مزمن و گسترده ای در مناسبات درونی صهیونیست ها بوده است و خواهد بود.
 

برای مطالعه بیشتر به «راهبرد معاصر» مراجعه کنید.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


شنبه 21 مهر 1403 - 17:33:20