سخت تر از سخت! چرا واشنگتن و تل آویو نگران پاسخ «بسیار سخت» ایران است؟

شنبه 21 مهر 1403 - 14:0:0
سخت تر از سخت! چرا واشنگتن و تل آویو نگران پاسخ «بسیار سخت» ایران است؟

جاسم یونس الحریری، تحلیلگر عراقی در یادداشتی نوشت: ایران هشدار داد، در صورت حمله رژیم صهیونیستی، نه تنها به این رژیم پاسخ خواهد داد، بلکه هر کشوری که از آن حمله حمایت کند، هدف قرار خواهد گرفت. این سناریو همان چیزی است که برنامه‌ریزان نظامی تل آویو و واشنگتن را به فکر و تأمل بیشتر فرو برده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  ایران هشدار داد، در صورت حمله رژیم صهیونیستی، نه تنها به این رژیم پاسخ خواهد داد، بلکه هر کشوری که از آن حمله حمایت کند، هدف قرار خواهد گرفت. این سناریو همان چیزی است که برنامه‌ریزان نظامی تل آویو و واشنگتن را به فکر و تأمل بیشتر فرو برده است، زیرا می‌دانند اگر وارد حمله شوند، پاسخ بسیار سختی در انتظارشان خواهد بود.

یک منبع آگاه آمریکایی پنجم نوامبر به شبکه لبنانی MTV گفته بود، حمله رژیم صهیونیستی به ایران به زودی آغاز می‌شود. با وجود این، مقام ارشد آمریکایی تاریخی مشخص نکرد.
 
روزنامه عبری معاریو گزارش کرد، رژیم صهیونیستی مصمم است علیه ایران اقدام کند و به پرتاب 201 موشکی که تهران هفته گذشته به سمت سرزمین های اشغالی شلیک کرد، پاسخ دهد. طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی تخمین می زند این فرصت قبل از بازیابی توانمندی های ایران تکرار نخواهد شد. ارتش صهیونیستی نیز مدعی شد، مقدمات پاسخ رژیم صهیونیستی به حمله ایران فراهم شده است و عواقب آن جدی و قابل توجه خواهد بود.
 
در سوی مقابل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد، در صورت هرگونه خطای رژیم صهیونیستی، پایگاه‌ها و مقرهای مهم این رژیم هدف ده‌ها موشک بالستیک قرار خواهند گرفت. در این بیانیه آمده است: اگر رژیم صهیونیستی به عملیات مشروع ایران در دفاع از خود و پاسخ به شهادت رهبران مقاومت، سیدحسن نصراالله و اسماعیل هنیه پاسخ دهد، با حملات شدیدتری مواجه خواهد شد و موجی از حملات علیه مواضع امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی شکل خواهد گرفت جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

بیشتــر بدانیــد:

برگزاری جلسه هم اندیشی «فرهنگ مقاومت در لبنان؛ از پیر مقاومت تا سید شهدای آن»

نمودار بیانات کلیدی رهبر انقلاب درباره «طوفان الاقصی»


تجزیه و تحلیل تحولات اخیر چندین نکته به همراه دارد:

1. حمله مدنظر رژیم صهیونیستی به ایران با مشارکت فعال آمریکا خواهد بود، به ویژه پس از آنکه وب سایت یدیعوت آحارونت از ورود فرمانده سنتکام به رژیم صهیونیستی با هدف هماهنگی پاسخ این رژیم به حمله موشکی ایران خبر داد. کورلا پس از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی در اول اکتبر با هرزی هالیوی، رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی صحبت کرد و سخنگوی ارتش صهیونیستی آن زمان گفت، ارتش و آمریکا چند روز قبل از حمله ایران در زمینه نحوه دفاع و همکاری در زمان و بعد از حمله با یکدیگر رایزنی کرده بودند.
 

2. واشنگتن در تلاش است خود را از حمله مدنظر رژیم صهیونیستی به ایران تبرئه کند، اما مقام های فعلی و سابق آمریکایی تأیید کرده اند، کاخ سفید نمی تواند از حمله رژیم صهیونیستی به سایت های اصلی نظامی، زیرساخت های نفتی، انبارهای موشک، سامانه های دفاع هوایی و شاید تأسیسات هسته ای ایران جلوگیری کند.
 

3. مقام های نظامی رژیم صهیونیستی در حال جمع‌آوری اطلاعات از سایت‌های کلیدی سراسر ایران هستند و گفته می‌شود علاقه‌مند به حمله به تأسیسات نفتی تهران، منبع اصلی درآمد ایران هستند. به گفته مقام های سابق آمریکایی، سایت‌های دیگر عبارتند از، کارخانه‌های اسلحه سازی که موشک‌های بالستیک مورد استفاده در حمله اخیر ایران را تولید کردند و نیز پدافند هوایی ایران. با هدف گیری این سایت ها، رژیم صهیونیستی می تواند راه حملات بعدی به دیگر پایگاه های نظامی کلیدی ایران را هموار کند. 

4. رژیم صهیونیستی احتمالاً به دنبال حمله به مجموعه‌ای از سایت‌های مورد استفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای ویژه این کشور است. آمریکا پیش تر بسیاری از مهم ترین سایت های متعلق به سپاه پاسداران ایران را تحریم کرده بود و این موضوع جمع آوری اطلاعات درباره مهم ترین سایت های راهبردی ایران را برای رژیم صهیونیستی آسان تر می کند.
 

5. مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در واکنش به حمله موشکی سپاه به سرزمین های اشغالی گفت: این فقط گوشه ای از توانایی های ماست. سپاه پاسداران با تأیید این مطلب گفت: اگر رژیم صهیونیستی به عملیات ایران پاسخ دهد، با حملات گسترده ای مواجه خواهد شد. ایران دارای حجم عظیمی از موشک های بالستیک، پهپادهای مملو از مواد منفجره و ... است. حمله ایران می تواند مناطق مسکونی رژیم صهیونیستی را به جای پایگاه های نظامی هدف قرار دهد. نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران از قایق‌های تندرو بزرگی استفاده می‌کند که می‌توانند وارد تقابل با ناوهای جنگی آمریکا شوند. 

برای مطالعه بیشتر به «راهبرد معاصر» مراجعه کنید.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


شنبه 21 مهر 1403 - 17:23:25