به بهانه گرامیداشت پانزدهم مهرماه روز "روستا و عشایر"

یک شنبه 15 مهر 1403 - 9:0:0
به بهانه گرامیداشت پانزدهم مهرماه روز "روستا و عشایر"

روز ملی روستا و عشایر نیز به عنوان یکی از مناسبت های مندرج در تقویم رسمی کشور ثبت گردیده است. ۱۵ مهر ماه به این عنوان نام‌گذاری شده است و در واقع مرکز توسعه روستایی این تقاضا را از شورای فرهنگ عمومی نموده که به منظور تجلیل و تقدیر از زحمتکشان روستایی و عشایری و یاد کردی از خدمات ارزنده آنان به کشور عزیز روزی را به نام روز روستائیان و عشایر غیور و سلحشور ایران معرفی و نام‌گذاری نمایند.

روستا رگ حیات هر کشوری است، رگ‌هایی که خون تولید در آن جاری است و تداوم حیات هر روستا، تضمینی است برای حیات کل کشور. روستاییان و عشایر کشور نقش مهمی در تأمین غذا و امنیت غذایی، حفظ و حراست از فرهنگ و میراث روستایی و حفاظت از عرصه‌های طبیعی سرزمین دارند و در کنار فعالیت در حوزه کشاورزی و دامداری، تولیدکنندگان اصلی هنر و صنایع دستی هستند. می‌توان روستاییان و عشایر کشور را سرمایه‌های گرانقدر در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دانست. تلاش برای پیشرفت و آبادانی روستاهای کشور و افزایش دسترسی روستاییان و عشایر به زیرساخت‌های زندگی امروزی، افزایش نقش آنان در تولید ملی و تأمین اشتغال مناسب برای جوانان روستایی از جمله مواردی است که تضمین‌کننده توسعه پایدار کشور است.

مرکز توسعه روستایی پژوهشکده سوانح طبیعی در کنار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال حاضر در 12 استان کشور و 18 منظومه روستایی مشغول به فعالیت است، فعالیتی که مبتنی بر چهار ارزش منشور آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی، یعنی یکپارچگی، هماهنگی، فراگیر بودن و پایداری است. برنامه آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی در قالب رویکرد آمایشی در برنامه‌ریزی روستایی، کوشش دارد تا ضمن توجه به دگرگونی‌های اخیر در  محیط‌های روستایی و همچنین تحولات جاری در روابط و پیوند‌های روستایی- شهری، چارچوبی نوین برای عرصه‌های مطالعاتی و نیز اجرایی در سطح سکونتگاه‌های روستایی کشور فراهم کند. چهارچوب این برنامه برآمده از تجربیات چندین ساله بنیاد مسکن (و سایر نهادهای مرتبط) در محیط‌های روستایی کشور است.

بیشتر بخوانید:

نبض تهران در دست بازار بزرگ

بزرگداشت اولین فرزند امام معصوم که به ایران آمد

پانزدهم مهر، روز ملی "روستا و عشایر" را به همه روستاییان و عشایر عزیز، اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای سراسر کشور، اعضای کانون‌های پیشرفت و آبادانی منظومه‌های روستایی، اعضای صندوق‌های خرد محلی در روستاها، دانش پژوهان و پژوهشگران توسعه روستایی در دانشگاه‌ها و مراکز غیردولتی، اعضای گروه‌های معیشتی و همچنین همه اعضای تعاونی‌های روستایی و تسهیلگران پر تلاش روستایی تبریک عرض نموده و امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های ارزشمند روستاهای کشورمان در بخش‌های مختلف کشاورزی ، دامپروری، صنایع دستی، گردشگری و بوم گردی و صنایع فراوری محصولات روستایی، شاهد ارتقای شاخص‌های توسعه پایدار و پیشرفت و آبادانی هرچه بیشتر روستاها باشیم.


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


یک شنبه 15 مهر 1403 - 11:11:53

دسته بندی :