قیامت محور مقاومت با شنیدن خبر شهادت سید مقاومت

دو شنبه 9 مهر 1403 - 14:0:0
قیامت محور مقاومت با شنیدن خبر شهادت سید مقاومت

با اعلام شهادت سید حسن نصرالله محور مقاومت یکپارچه صحنه قیام در حمایت از حزب‌الله شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پس از ساعت‌ها انتظار دلهره‌آور برای مردم لبنان و دوست‌داران سید حسن نصرالله دبیرکل فقید مقاومت اسلامی لبنان، بالاخره عصر روز شنبه جنبش حزب‌الله در بیانیه‌ای رسمی خبر شهادت سید مقاومت را در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به منطقه ضایحه جنوبی بیروت اعلام نمود تا پرچم‌دار شجاع و سرافراز مقاومت پس از گذران عمری مجاهدت و ایثار و جهاد در راه خدا به آرزوی دیرینه‌اش برسد و به یاران شهیدش بپیوندد.

خبر شهادت سید حسن قلب میلیون‌ها محب و مرید و پیرو این مجاهد نستوه و اسوه بی‌بدیل مقاومت را در سراسر منطقه و جهان به درد آورد و واکنش‌های گسترده‌ای را بویژه در محور مقاومت به همراه داشت؛ واکنش‌هایی که مخرج اشتراک همه آنها تأکید بر متوقف نشدن مسیر مبارزه و جهاد و تداوم قدرتمندتر راه مقاومت پس از سید حسن و آمادگی کامل محور مقاومت برای حمایت تمام‌عیار از حزب الله و لبنان در جنگ با رژیم صهیونیستی بوده است.

 

رهبر انقلاب اسلامی: خون شهید سید حسن بر زمین نخواهد ماند

مهمترین واکنش در میان چهره‌های شاخص محور مقاومت را رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت ایت‌الله خامنه‌ای داشتند که در پیامی با تبریک و تسلیت این شهادت به خانواده شهید نصرالله، جبهه‌ی مقاومت و مجموع امت اسلامی و ضمن اعلام پنج روز عزای عمومی، فرمودند: «مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی، و رهبر مدبر سیاسی، جناب سید حسن نصرالله رضوان‌الله‌علیه، در حوادث دیشب لبنان به فیض شهادت نائل آمد و به ملکوت پرواز کرد. سید عزیز مقاومت پاداش ده‌ها سال جهاد فی سبیل الله و دشواری‌های آن را در خلال یک پیکار مقدس دریافت کرد. در حالی شهید شد که سرگرم طرّاحی برای دفاع از مردم بی‌پناه ضاحیه‌ی بیروت و خانه‌های ویران‌شده و عزیزان پرپرشده‌ی آنان بود، همچنانکه ده‌ها سال برای دفاع از مردم ستمدیده‌ِ‌ی فلسطین و شهر و روستای غصب‌شده و خانه‌های تخریب‌شده و عزیزان قتل‌عام‌شده‌ِ‌ی آنان طرّاحی و تدبیر و جهاد کرده بود. فیض شهادت پس از اینهمه مجاهدت حق مسلّم او بود.

رهبر معظم انقلاب در ادامه این پیام تصریح کردند که «دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت را؛ و جبهه‌ی مقاومت پرچمداری برجسته را، و حزب الله لبنان رهبری کم‌نظیر را از دست داد، ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده ساله‌ی او هرگز از دست نخواهد رفت. اساسی که او در لبنان پایه‌گذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت، جهت بخشید، با فقدان او نه تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه استحکام بیشتر خواهد یافت. ضربات جبهه‌ی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، بحول و قوه‌ی الهی کوبنده‌تر خواهد شد. ذات پلید رژیم صهیونی در این حادثه، به پیروزی دست نیافته است. سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سید عباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند».

 

مواضع انصارالله یمن در حمایت از حزب‌الله

واکنش مهم دیگر از طرف سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر گروه انصارالله یمن بود که در سخنانی به مناسبت شهادت «سید حسن نصرالله» اظهار داشت: صمیمانه به خانواده آن شهید، برادرانمان در حزب الله، مردم لبنان، رهبر انقلاب اسلامی ایران، مردم فلسطین و آزادکان امت تسلیت عرض می نمایم.

وی گفت: سید حسن نصرالله ستاره ای درخشان در آسمان رزمندگان، رهبری بزرگ و عظیم و تبلور ارزشهای اسلامی اخلاقی بود.

رهبر انصارالله یمن خاطرنشان کرد: سید حسن نصرالله را دوست و دشمن می شناسند و خداوند با دستان او و همرزمانش در حزب الله پیروزی‌های بزرگی را محقق کرد.

وی افزود: هواداران مقاومت به خوبی می دانند که مسیر جهاد، همان مسیر شهادت است و فداکاری در راه خدا، بخشی از جهاد است.

رهبر انصارالله یمن تصریح کرد: رهبران، کادرها، رزمندگان و هواداران حزب الله از روز اول دارای روحیه ایمانی حسینی در میدان جهاد بوده و هستند.

الحوثی گفت: مقاومت در زمان حاضر به معنای پیمودن طریق در راه خداوند؛ صبر و ثبات و توکل به خدا است و اینکه فداکاری و ایثار هرگز هدر نمی رود و خداوند آن را با پیروزی عجین خواهد نمود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین مساله در زمان حاضر، خنثی سازی توطئه های رژیم صهیونیستی و جنایتکاران در زمینه تلاش برای در هم شکستن روحیه و تضعیف جبهه حزب الله در برابر دشمن صهیونیستی است.

الحوثی گفت: همانطور که آرزوهای رژیم صهیونیستی پس از ترور شهید اسماعیل هنیه رهبر فقید حماس، نقش بر آب شد آرزوی آنان در هدف قرار دادن سید حسن نصرالله نیز به باد خواهد رفت.

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن و از دیگر چهره‌های مطرح انصارالله نیز سه روز عزای عمومی را به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله اعلام کرد و پرچم‌ها نیز در این کشور به این مناسبت نیمه برافراشته خواهد بود.

اما مواضع انصارالله یمن به حکومیت کلامی باقی نماند و این گروه حملات موشکی دقیقی را به عمق سرزمین‌های اشغالی انجام داد به صورتی که رسانه های صهیونیستی از به صدا درآمدن آژیر هشدار حمله موشکی در مناطق مختلف تل آویو و حومه خبر دادند.

حتی در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از بقایای بوستر یک موشک بالستیک یمنی که به عمق سرزمین های اشغالی شلیک شده بود در حومه بیت المقدس اشغالی به نمایش درآمد.

برخی از منابع دیگر صهیونیستی نیز از شنیده‌شدن صدای چند انفجار در شهر بندری ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی و به صدا درآمدن آژیر خطر در نهاریا و رأس الناقورة وشلومی درپی نفوذ پهپادهای مقاومت اطلاع‌رسانی کردند.

 

جوش و خروش لبنانی‌ها در فراغ سید مقاومت

در کشور لبنان نیز بسیاری از لبنانی‌ها در سراسر این کشور پس از اعلام خبر شهادت سیدحسن نصرالله به خیابان‌های بیروت آمدند و شروع به عزاداری کردند. تصاویر گسترده‌ای از روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی از فضای حزن و اندوه لبنانی‌ها در غم شهادت سید مقاومت دست به دست می‌شود.

 در لبنان ضمن اعلام سه روز عزای عمومی از سوی دولت اعلام شد و بسیاری از چهره‌های سیاسی مطرح این کشور شهادت سید حسن در حمله رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

جنبش أمل در بیانیه‌ای تأکید کرد که: بر عهد خود با «سید حسن نصرالله» ثابت قدم خواهیم ماند.

سعد حريري نخست وزیر سابق و از چهره‌های سیاسی مطرح سنی لبنان نیز در پیامی اعلام کرد که «این اقدام بزدلانه ای است که به طور کامل و جزئی از سوی ما محکوم می شود». حریری هشدار داد که ترور نصرالله لبنان و منطقه را وارد مرحله جدیدی از خشونت کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی المنار لبنان، «نبیه بری» رئی سمجلس لبنان و رهبر جریان امل در پیامی به مناسبت شهادت سید مقاومت، گفت:‌ای برادر،‌ای مجاهد، برای نخستین بار است که بدون قرار و زمان می‌روی؟

وی افزود: برایت می‌نویسم در حالیکه اشک چشم‌ها و دیدگانم را پر کرده است. من همانی هستم که آرزوی دیدار تو را داشتم، اما زبانه و شعله‌های آتش مرا از دیدار با تو بازداشت.

برای خداحافظی ات می‌نویسم، اما کلمات در میان سطور گم شده اند، من همانی هستم که با شهادت تو مجبور به رفتن شدم.

آیا آرزویت اینگونه تحقق یافت؟‌ای کسی که نهایت آرزویش رسیدن به این افتخار بود... شهادت...

همچنین میشل عون رئیس جمهور لبنان در سکوی X نوشت : با شهادت جناب آقای حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، لبنان رهبری برجسته و صادق که مقاومت ملی را در مسیرهای پیروزی و آزادی رهبری کرد، از دست داد.
 

عراق یکپارچه به رنگ حزب‌الله

موج واکنش همدلانه با شهادت سید حسن نصرالله در میان عراقی‌ها نیز چشمگیر بود به صورتی که علاوه بر بیانیه‌های مختلف رهبران سیاسی و مذهبی عراقی، بسیاری از مردم به خیابان‌ها آمدند و بر علیه این اقدام جنایتکارانه شعار دادند. «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به منظور شهادت سید حسن نصرالله و همراهان ایشان، سه روز عزای عمومی در سراسر عراق اعلام کرد.

عراقی ها در مجاورت پل معلق منتهی به منطقه سبز در بغداد تظاهرات کردند و ترور حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در حمله اسرائیل به حومه جنوبی بیروت را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان با حمل پرچم های لبنان، عراق و فلسطین و تصاویر سید نصرالله و پرچم های گروه های مقاومت عراق در مقابل پل معلقی که منطقه کراده را به منطقه سبز بغداد متصل می کند، تجمع کردند.

شرکت کنندگان همچنین تصاویری از شهیدان سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که در سوم ژانویه 2020 در حمله هوایی آمریکا در پایتخت عراق به شهادت رسیدند، حمل کردند.

در یکی از مهمترین موضع‌گیری‌ها آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، سید حسن نصر الله تا جایی که توانست برای آزادی کشور عراق از چنگ تروریست ها، به عراقی‌ها کمک کرد. سید حسن نصر الله نمونه رهبری کم نظیر طی دهه‌های گذشته بود و نقش برجسته‌ای در پیروزی بر رژیم صهیونیستی در آزاد سازی اراضی لبنان داشت. این شهید بزرگوار مواضع مهمی در یاری رساندن به ملت مظلوم فلسطین اتخاذ کرد بطوریکه جان خود را برای دستیابی به این هدف مهم از دست داد.

گردان‌های حزب‌الله عراق نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت شهید «سید حسن نصرالله»، اعلام کرد: جبهه مقاومت فرماندهی بزرگ و دلیر را از دست داد، اما ازدست‌دادن سید حسن نصرالله و فرماندهان شهید محور مقاومت مانع از تداوم پیمودن راه حق و یاری مستضعفان از سوی رزمندگان نخواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما مطمئن هستیم که پافشاری و اراده برادرانمان در حزب‌الله برای ادامه شیوه مقاوم حسینی تشدید خواهد شد.

عمار الحکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق نیز گفت: ما برای جهان اسلام، مردم لبنان، هواداران قهرمان آن‌ها و مقاومت برجسته آن‌ها، آقای حسن نصرالله عزادار هستیم.

هادی العامری دبیرکل سازمان بدر عراق و شیخ قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق از دیگر چهره‌های مطرح مقاومت عراق بودند که شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند. در بیانیه الخزعلی تاکید شده که «ایشان نسلی از عناصر مقاومت را ایجاد کردند که شکست ناپذیر هستند».

 سیدمقتدی صدر، رئیس جریان صدر عراق در پیامی شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را تسلیت گفت و نوشت: خداحافظ ای رفیق همرزم در مسیر مقاومت.

در این بیانیه آمده است: «از خداوند می‌خواهم با دیگر شهدای مقاومت در جوار پیامبر (ص)، امام علی (ع) و امام حسین (ع) دیدار کند؛ او عزتمندانه زندگی کرد و سربلند به شهادت رسید».

 

قدرشناسی فلسطینیان از حامی بزرگ آرمان قدس

خبر شهادت سید حسن در میان فلسطینیان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت و جنبش‌های فلسطینی جهاد اسلامی ، حماس و گردان‌های القسام شاخه نظامی این جنبش طی بیانیه‌های جداگانه ای در واکنش به شهادت دبیرکل حزب الله این واقعه را تبریک و تسلیت گفتند.

القسام با بیان اینکه شهید نصرالله در راس فهرست افراد تحت تعقیب دشمن صهیونیستی بود، گفت: حزب‌الله در دوره رهبری ایشان پیشرفت چشمگیری داشت و رهبری ایشان موجب تقویت هرچه بیشتر روابط با مقاومت فلسطین و در راس آن گردان‌های القسام شد و او از هیچ تلاشی برای پشتیبانی از مقاومت فلسطین دریغ نکرد.

القسام اضافه کرد که مواضع تاریخی شهید نصرالله در حمایت از ملت فلسطین در نبرد طوفان الاقصی به‌عنوان مقدس‌ترین نبرد‌ها در راستای دفاع از مسجد الاقصی و مقدسات و مخالفت قاطع با توقف پشتیبانی از جبهه غزه باوجود جانفشانی‌های بزرگ لبنان و حزب‌الله، برای همیشه ثبت و ماندگار خواهد شد و او در نهایت جان خود را هم در راه دفاع از مسجد الاقصی تقدیم کرد و خون او با خون شهدای فلسطین و رهبران مجاهد آن در هم آمیخته شد که این اوج همبستگی و انسجام و برادری مجاهدان لبنان و فلسطین در راه آزادسازی قدس را می‌رساند.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز اعلام کرد: ما با رهبر شهید و همه مبارزان آزاده مقاومت عهد می‌بندیم که پاسخ این جنایت صهیونیست‌ها به اندازه خود جنایت خواهد بود.

همچنین شامگاه شنبه در چندین نقطه کرانه باختری اشغالی راهپیمایی های دسته جمعی در محکومیت ترور فرمانده شجاع مقاومت برگزار شد.

در همین راستا، شرکت کنندگان در راهپیمایی گسترده در شهرهای رام الله شهر و نابلس با ابراز خشم خود از ترور سید نصرالله، خواستار تشدید جنگ با اشغالگر و بازدارندگی این رژیم از جنایات مکرر خود علیه رزمندگان مقاومت و مردم شدند.

 

اعلام ۳ روز عزای عمومی در سوریه

دولت سوریه نیز به عنوان بازوی دیگر محور مقاومت ترور حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را به شدیدترین وجه محکوم کرد و تل آویو را به طور کامل مسئول "عواقب سنگین" آن دانست.

در این بیانیه آمده است: رژیم صهیونیستی با این تجاوز نفرت انگیز، بار دیگر ویژگی های خیانت، بزدلی و تروریسمی را که در آن رشد کرده، فقدان هرگونه ارزش اخلاقی، بربریت و بی اعتنایی به تمام استانداردها و قوانین بین المللی را تایید می کند».

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: با شهادت دبیرکل حزب‌الله، همه کسانی که برای آزادی سرزمین و حفظ و حراست از حاکمیت و استقلال می‌جنگند، یکی از پرچم‌های خود را از دست دادند.

اعلام همدردی و ابراز خشم و محکومیت مردمی صرفاً به کشورهای عضو محور مقاومت محدود نمانده و مردم دوستدار سید مقاومت و مقامات مسئول در اقصی نقاط منطقه از جمله ترکیه، پاکستان و بحرین و عمان و سایر کشورها نیز موضع‌گیری کردند.

شیخ احمد الخلیلی  مفتی اعظم سلطان نشین عمان که بخاطر موضع‌گیری‌های شجاعانه در حمایت از مقاومت فلسطین از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی به چهره محبوبی در منطقه و جهان اسلام تبدیل شده از جمله این افراد است.

وی در اظهاراتی گفت: شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان سه دهه همچون خاری در گلوی صهیونیست‌ها در منطقه بود.

الخلیلی افزود: از خداوند متعال می‌خواهیم که همه محور مقاومت در لبنان و فلسطین و همه کشورهای مسلمان، در مقابل پروژه صهیونیستی ثابت قدم بدارد به گونه‌ای که جایگزین‌های مناسبی برای فرماندهان شهید در همه مناصب و دوره‌ها عنایت فرماید که به یاری خدا مردان بزرگی برای برعهده گرفتن این مسئولیت‌ها و ماموریت‌ها وجود دارند. خداوند اجر نیکوکاران را ضایع نمی‌کند.

 

سید حسن نصرالله در سال 1992 و زمانی که تنها سی و پنج سال سن داشت، وظیفه خطیر دبیرکلی حزب الله را پس از شهادت سید عباس الموسوی برعهده گرفت و به نماد شناخته شده این حزب تبدیل شد.

در دوران دبیرکلی سید حسن مقاومت لبنان موفق شد که نیروهای اسرائیلی را از جنوب لبنان بیرون کنند و به اشغال 18 ساله این کشور پایان دهند.

مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان در طول این سال‌ها بخش مهمی از برنامه‌ها و اقدامات سید حسن را شکل داد. بویژه او در سال 2006 پس از پیروزی بی‌نظیر یک کشور عربی بر رژیم صهیونیستی، این موفقیت را «پیروزی الهی» را اعلام کرد و از همین رو جایگاه و احترام بسیار بالایی در بین لبنانی‌ها و افکار عمومی در سطح جهان عرب کسب نمود.

سالها پس از جنگ 33 روزه، با تجاوز ارتش صهیونیستی به غزه پس از وقایع طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023، حزب‌الله به عنوان حامی اصلی مردم مظلوم غزه و کرانه باختری در برابر جنایات رژیم صهیونیستی به جنگ ورود کرد و توانست نقش مهمی در جلوگیری از پیاده‌ شدن نقشه‌های دشمن در غزه ایفا کند.

سید حسن  نصرالله در سخنرانی اول اوت خود گفت: ما بهای حمایت خود از جبهه غزه و مردم فلسطین، پذیرش آرمان فلسطین و حفاظت از مقدسات را می پردازیم.

سید مقاومت نهایتاً در روز جمعه 6 مهر در حمله سنگین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه جنوبی بیروت به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت در راه خدا رسید و به جمع یاران و هم‌رزمان شهیدش در جوار رحمت الهی پیوست.

 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


دو شنبه 9 مهر 1403 - 13:29:45