جایزه شهید صدر درصدد تغییر چهره بین المللی حوزه علمیه قم

جمعه 6 مهر 1403 - 18:0:0
جایزه شهید صدر درصدد تغییر چهره بین المللی حوزه علمیه قم

دکتر یحیی جهانگیری، دبیر علمی جایزه جهانی شهید صدر در آیین اختتامیه همایش «جایزه جهانی شهید صدر» اظهار کرد: «جایزه شهید صدر به دنبال نظریه و اندیشه است؛ نه مقاله و کتاب.»

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،دکتر یحیی جهانگیری، دبیر علمی جایزه جهانی شهید صدر گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مثابه قرارگاه دیپلماسی علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی براساس رسالت اسلامی و انقلابی بر آن است که در قالب جایزه جهانی شهید صدر اندیشه های ناب مرتبط با علوم اسلامی- انسانی را در عرصه بین المللی معرفی کند و در حقیقت تغییر رویکرد حوزه علمیه به جهان غرب از رویکرد تبلیغی در قالب اعزام مبلغ به رویکرد حضور دانشی در سطح جهان مهمترین فلسفه برگزاری جایزه جهانی شهید صدر است.
جایزه در قالب یک ایده و با حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شکل گرفت. اولین ایده آن سال ۱۴۰۱ و در سال ۱۴۰۲ فراخوانی اتفاق افتاد. ایده از آنجا شکل گرفت که یکی از دغدغه‌های ریاست سازمان فرهنگ، جهانی‌اندیشی در عرصه علوم انسانی به ویژه در عرصه حوزه‌های علمیه بود. با این تعریف که اگر می خواهیم برای دنیا حرفی داشته باشیم، باید پاسخ‌های ما با ویراست جهانی تولید شود. این جایزه فقط یک رویداد علمی مانند رویدادهای دیگر نیست بلکه جوایزش هدفمند است.
جایزه شهید صدر برای تولید کتاب و مقاله نیست. همچنین با ترجمه آثار برگزیدگان به دنبال برندینگ نظریه‌ها هستیم. جایزۀ جهانی دنبال کتاب و مقاله و پایان نامه نیست. این جایزه به دنبال نظریه و اندیشه است. بر اساس این شاخصه‌ها، داوری‌ها صورت گرفت که آیا پیوست بین المللی دارد یا خیر و آیا برش بین المللی دارد یا خیر. نهایت اینکه ۴۲۳ اثر از کشورهای مختلف به دبیرخانه رسید. این عدد برای ما جای شگفتی داشت؛ چرا که محدود به نظریه‌پردازان بود.

در حوزه مطالعات اسلامی به ویژه در دهه‌های اخیر در غرب اتفاقات خوبی صورت گرفته است. در قرآن و فقه و عرفان کرسی‌های مطالعات دارند. عجیب اینجاست که ما در این سهم بین المللی نقشی نداریم. اگر مقایسه‌ای در مقالات داخلی (ISC) و خارجی (ISI) داشته باشیم، سهم تولید خوبی در داخل داریم، اما در بعد بین المللی نقش فعالی نداریم. مراکز غرب منبع علوم انسانی و اسلامی هستند. هانری کربن سهروردی را معرفی می‌کند. در قرآن‌پژوهشی آنها مرجعیت علمی می‌یابند. جایزه شهید صدر به دنبال ایجاد و احیای مراکز علمی ما به ویژه در حوزه‌های علمیه است‌.
ما حداقل به دنبال حل مسائل بین المللی هستیم. مسئله‌پردازان ما باید مسائل جهانی را حل کنند. اندیشه‌های اندیشمندان ما باید بین المللی شود. بنابراین شرط ما نوآوری در نظریه بود. این نظریه حتماً باید در معاصر اتفاق بیفتد. همچنین کمک کننده به حل مسائل جهانی مثل معلولیت، محیط زیست، فقر و ... باشد. حتماً دارای صورت بندی مقبول باشد. نظریه‌ها دارای فرمت بین‌المللی باشد.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


جمعه 6 مهر 1403 - 18:42:36

دسته بندی :