شرط ایران برای مذاکره با اروپا در اولین مصاحبه خارجی عراقچی

پنج شنبه 1 شهریور 1403 - 13:45:0
شرط ایران برای مذاکره با اروپا در اولین مصاحبه خارجی عراقچی

وزیر امور خارجه ایران در نخستین مصاحبه خارجی خود تاکید کرد که به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشورهای اروپایی بر اساس یک سری شروط است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «سیدعباس عراقچی» در اولین مصاحبه اختصاصی خود پس از کسب رای اعتماد از مجلس گفت: وزارت امور خارجه ایران به‌عنوان گامی تعیین‌کننده در راستای رفع تحریم‌های اقتصادی ایران و بازگشت آن به روابط تجاری عادی در جامعه بین‌المللی، به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشورهای اروپایی خواهد بود، اما به شرط کنار گذاشتن "رویکرد خصمانه" آنها و تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و رفع تحریم‌ها.
عراقچی در گفتگو با خبرگزاری ژاپنی  کیودو نیوز خاطرنشان کرد: در سخنرانی سیاست خارجی خود در مجلس شورای اسلامی، هدف حساس رفع تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه را از طریق مذاکرات جدی، متمرکز و زمان‌دار و با رعایت اصول اساسی ملت مورد تاکید قرار دادم.
وی همچنین در ادامه گفت: وزارت متبوعش بر اساس نقشه راه جامعی که بر اساس دانش عمیق او از ژاپن ساخته شده، روابط تهران و توکیو را در همه ابعاد تقویت خواهد کرد و با توکیو برای رسیدگی مشترک به بحران منطقه همکاری خواهد کرد.
سفیر سابق ایران در ژاپن افزود : من ظرفیت و توانایی‌های ژاپن را می‌شناسم. ژاپن می‌تواند در بخش انرژی، نفت و اقتصاد ایران جایگاه بیشتری داشته باشد.
وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ایران از شرکت‌های ژاپنی علاقمند به فعالیت در بخش نفت و انرژی استقبال خواهد کرد، گفت: ژاپن می‌تواند به میادین نفتی ایران بازگردد و به توسعه تولید نفت خود کمک کند.
عراقچی درباره اولویت‌های سیاست خارجی ایران در آینده با تاکید بر «جایگاه برجسته ژاپن» گفت: دولت جدید توسعه روابط با شرق آسیا را هدفی محوری می‌داند.
عراقچی در خصوص ابتکارات ژاپن در ارتباط با روابط تهران - واشنگتن در سال ۲۰۱۹، گفت: ایران و ژاپن پیوندی را ایجاد کرده‌اند که ویژگی آن دوستی، درک متقابل، احترام و اعتماد است. رهبری هر دو ملت از این پایه تزلزل ناپذیر قدردانی می‌کنند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 1 شهریور 1403 - 13:44:54