در برنامه عراق الغد مطرح شد:

افزایش اعتراضات به ساخت پروژه خط لوله نفت «بصره - عقبه»

دو شنبه 8 مرداد 1403 - 13:56:27

شهر بصره در جنوب عراق در چند روز گذشته شاهد اعتراضات مردمی در مخالفت با توافق منعقده بین بغداد و امان برای گسترش خط لوله نفت به بندر عقبه اردن بوده است.

ویژه - الکوثردر ژوئیه سال  2021، عراق ،  عمان و مصر قراردادهایی  امضا  کردند که بر اساس آن صادرات نفت از بصره به بندر عقبه اردن و سپس از طریق خط لوله به مصر در ازای تامین برق از قاهره  توافق شد.
مخالفان این پروژه بیشتر نگران آن هستند که نفت عراق از طریق این خط لوله به سرزمین های اشغالی برسد و در اختیار رژیم صهیونیستی قرار بگیرد.
اما وزارت نفت عراق بر این باور است که پروژه خط لوله نفت «بصره - عقبه»  باهدف گسترش بازارهای صادراتی جدید  برای انتقال نفت خام  عراق به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی است .
در این حال، کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق نسبت به تبعات این خط لوله هشدار داده و اعلام کرده است هزینه احداث  این خط لوله بالا  و سود اقتصادی آن کم خواهد بود.
این کمیسیون در گزارش خود آورده است: احداث این خط لوله در مرحله اول، حدود هفده میلیارد دلار بر عراق هزینه تحمیل خواهد کرد که شامل تأسیس یک پالایشگاه نفت در اردن و یک کارخانه پتروشیمی در مصر است.
پروژه خط لوله نفت «بصره - عقبه»  به طول هزار و ششصد و شصت و پنج کیلومتر و با ظرفیت اولیه صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز ، از میادین نفتی بصره در جنوب عراق آغاز می شود و تا بندر عقبه اردن ادامه می یابد.
این پروژه به طرف اردنی این حق را می دهد که 150 هزار بشکه در روز با قیمتی کمتر از قیمت بین المللی نفت از عراق خریداری کند.
هزینه ساخت این خط لوله حدوداً 8 میلیارد و 500 میلیون دلار برآورد شده که بیشتر آن بر عهده شرکت سرمایه گذاری کننده  است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 8 مرداد 1403 - 13:56:22