چرا کنست طرح بایدن در مورد ایران را خنثی کرد؟

شنبه 6 مرداد 1403 - 7:0:0
چرا کنست طرح بایدن در مورد ایران را خنثی کرد؟

روزنامه عبری "تایمز آو اسرائیل" مقاله‌ای به قلم "آوی گیل" با عنوان "چرا کنست طرح بایدن درباره ایران را خنثی کرد"، نوشته است. تحلیلگر سیاسی صهیونیست معتقد است مخالفت صریح پارلمان رژیم صهیونیستی با تشکیل دولت مستقل فلسطینT ایجاد اتحاد منطقه‌ای علیه ایران را با موانعی روبه‌رو ساخته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه عبری "تایمز آو اسرائیل" مقاله‌ای به قلم "آوی گیل" با عنوان "چرا کنست طرح بایدن درباره ایران را خنثی کرد"، نوشته است.

نویسنده در این مقاله با تأکید بر اینکه مسئله‌ کناره‌گیری "جو بایدن" رئیس‌جمهور ۸۱ ساله فعلی، از نامزدی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی آمریکا، و درام سیاسی پس از آن بسیاری از موضوعات را از دستور کار رسانه‌ها دور نگه‌داشت از جمله روابط تل‌آویو و واشنگتن، و همچنین تصمیم کنست (‌پارلمان رژیم صهیونیستی) در مخالفت با تشکیل دولت مستقل فلسطین. نویسنده این مورد اخیر را "چالشی دیگر برای بایدن خوانده که باید به آن واکنش نشان دهد".

نویسنده بر این باور است که مخالفت صریح کنست با تشکیل دولت مستقل فلسطین نشان می‌دهد که ائتلاف نتانیاهو به یک بار خنجر زدن بایدن از پشت اکتفا نکرده، بلکه بر شرحه شرحه کردن او اصرار کند.

این تصمیم به عنوان مانعی برای "ایجاد اتحاد منطقه‌ای در برابر سیاست خارجی ایران است، زیرا سنگ بنای این طرح مستلزم عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض" است و با توجه به این‌که شرط ریاض برای چنین "تحول تاریخی"، "به رسمیت شناختن افق سیاسی آینده مبتنی بر راه‌حل دو دولت مستقل" است ؛ نویسنده معتقد است تصمیم کنست آن را "تضعیف می‌کند و موانعی بر سر راه گسترش روابط ریاض و تل‌آویو قرار می‌دهد".

در ادامه این نوشتار آمده است: درک معنای مواضع اسرائیل برای ایالات متحده دشوار است؛ زیرا دولت بایدن در مواقع نیاز در کنار اسرائیل ایستاده و سخاوتمندانه از آن حمایت نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک کرده است. نویسنده در عین حال یادآور شد که اسرائیل بدون کمک آمریکا نمی‌توانست 300 موشک و پهپادی را که ایران سه ماه پیش از خاک خود به سمت فلسطین اشغالی پرتاب کرد، را رهگیری کند.

نویسنده بر این باور است زبان کنست در اتخاذ این تصمیم نشان می‌دهد که به یک ضربه خنجر به آمریکایی‌ها راضی نمی‌شود، زیرا کنست همچنین اعلام کرد که "به شدت با تشکیل دولت فلسطین در غرب رود اردن نیز مخالف است" و به چیزی در مورد مخالفت با تشکیل دولت فلسطینی در شرق رود اردن اشاره نکرده است. نویسنده با طرح این مسئله می‌نویسد: "آیا اسرائیل نمی‌ترسد که این امر به حاکمیت فلسطین در آنجا منجر شود و شرایط را برای نزدیک شدن سپاه پاسداران ایران به درهای شرقی خود کند؟"

این نویسنده با اشاره به این موضوع که دولت‌های قبلی رژیم اسرائیل "مایل بودند که همدردی آمریکا با اسرائیل را به اوج برسانند، و لذا مراقب بودند تا به نامزد مورد نظر خود برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده اشاره‌ای نکنند"، در حالی که ائتلاف نتانیاهو "کمک‌های عظیم" ارائه شده توسط بایدن را نادیده گرفت. اسرائیل آشکارا مواضع دولت بایدن را نادیده گرفت و و برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری صراحتا ابراز امیدواری کرد.

نویسنده در پایان این مقاله گفت: اگر اسرائیل به مدیریت روابط خود با آمریکا به همین شیوه "متکبرانه" ادامه دهد، حتی در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، سیر روابط واشنگتن و تل‌آویو به‌سرعت رو به تیرگی خواهد رفت.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


شنبه 6 مرداد 1403 - 9:39:15